Na silnici už nás máloco opravdu naštve. Jakmile jde ale o špatné používání mlhovek, agresivitu nebo právě zbytečná jízda v levém jízdním pruhu, tedy tzv. „levoproudařství“, tečou nám nervy jako čokoláda na sluníčku. Jsme proto moc rádi, že se právě na zbytečnou jízdu v levém jízdním pruhu, která je nezákonná, policie alespoň občas zaměřuje.
V minulém týdnu proběhly na území Moravskoslezského kraje dvě velké policejní akce. Důvodem byly jak Dušičky, kdy provoz houstne, tak i podzimní prázdniny pro děti školou povinné. Policisté se zaměřili především na hlavní tahy. Přestože většina řidičů dopravní předpisy dodržuje, někteří s tím mají stále trochu problém.
Například minulé úterý policisté zastavili řidiče, který jel bezdůvodně v levém jízdním pruhu. „Cizinec se tohoto přestupku, nesprávné jízdy v jízdních pruzích, dopustil na D1 před Klimkovickým tunelem ve směru na Bohumín. Policisté uložili na místě řidiči pokutu ve výši 1500 korun, muž ji uhradil,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Soňa Štětínská.
Policisté ale řešili také mladého řidiče, který obcí, kde je povolena rychlost maximálně 50 km/h, projel takřka dálniční rychlostí 122 km/h. „Policisté nejsou oprávněni řešit tak razantní překročení rychlosti na místě, přestupek oznámili správnímu orgánu k projednání. Řidiči hrozí ve správním řízení pokuta ve výši 7000 Kč až 25 000 korun a zákaz činnosti na 6 až 18 měsíců,“ dodala policejní tisková mluvčí.
V rámci obou akcí policisté nakonec 32 řidičům naměřili vyšší rychlost, než byla v místě povolena. „Poměrně vysoký byl počet řidičů, zhruba 164, kteří drželi při jízdě v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Téměř 30 řidičů usedlo za volant pod vlivem alkoholu a 11 pod vlivem návykových látek. Policisté zjistili u více než 220 vozidel nevyhovující technický stav. Řešili i téměř 30 přestupků chodců a 17 přestupků cyklistů. Na zpoplatněný úsek silnice bez uhrazeného poplatku (dálniční známky) vyrazilo 5 řidičů,“ dodala Soňa Štětínská.
Levoproudařství je otravné a nezákonné
Připomínáme, že zbytečná jízda v levém jízdním pruhu je nezákonná. Přispívá také ke vzniku kolon a nebezpečných situací. „Správné je jet v pravém pruhu a ostatní pruhy používat jen na předjíždění, objíždění a odbočování. Po předjetí jiného auta je pro zajištění plynulosti provozu nutné opětovné zařazení do pravého pruhu. Jinak je omezena propustnost dané silnice a provoz není plynulý tak, jak by mohl,“ vysvětluje Besip.
Na policisty nezaberou ani výmluvy týkající se rozbitého pravého pruhu od kamionů, ale ani tvrzení, že v levém či v prostředním pruhu se vám jede lépe. Jakkoliv jsou to častá řidičská tvrzení, v žádném případě nebudou fungovat jako omluva či vysvětlení, abyste nedostali pokutu.
Plus 4 km za 500 Kč. Radar rafinovaně umístěn u přechodu a ví se o něm. Proto pomaloučku dle tachometru a na přechod vešli chodci. Řidič zpomalil ještě víc, chodci přešli, auto podřadilo a akcelerovalo na těch 54 km/h. A obecní pokladna měla vyděláno. Zmíněný řidič jezdí 60 let bez nehody, to jen tak na okraj.
On už naštěstí dnes se v tom pravém pruhu dá jet, už to není tak hrozné. Nicméně častým jevem je, že v pravém pruhu je často k vidění solidní vláček náklaďáků jedoucích 80-90 km/h.
Co pozoruji jako dlouhodobý trend, že se jakákoliv vyhláška, zákon či nařízení vytvoří od stolu, naprosto odtrženě od praxe.
Z Brna do Vyškova potkávám na těch 20 km tak 3 – 4 „angličany“ za minutu
Levoproudaření a extrémně pomalá jízda by na dálnici a nejen na dálnici měly být automaticky trestné. Dnes jeden příklad za všechny. Volná dálnice okolo mě v dohledu asi jen 10 aut. A co se nestalo. Najednou se to přede mnou začalo šturmovat. Blbec v pravém jel 40, protože se blížil sjezd a on ho chtěl použít. Viditelnost skvělá, suchý povrch. Žádný důvod k tak k extrémně pomalé jízdě. Leč týpek se asi bál sjíždět rychleji. Sjezd byl lehce v zatáčce za hlukovou bariérou, takže najednou ti co jeli v levém a předjížděli takto se rychle tvořící špunt který pořádně neviděli a chtěli také na sjezd, museli rychle tuto rychlost srovnat. Nečekaně 40. Tak lidi pokud se bojíte jezdit na dálnici minimálně 130, tak tam ani nenajíždějte, jste nebezpečni nejen sobě.
Na dálnici se v této zemi jezdí 130 maximálně, nikoliv minimálně.
Kolik jezdíš závodníku,když máš minimálku 130?
Vážený. To se mýlíte! Minimální rychlost na dálnici je 80km/h. 130 je maximální.
Pokud jedu vlivem předjíždění několika aut v levém pruhu, nemohu se logicky za každé z předjížděných aut řadit, poněvadž bych zkrátil brzdnou dráhu vozidla, které předjíždím. Takže v tomto případě nemá policie šanci.
Pane Jiří, jste první, kdo pochopil, že při předjíždění není možné provádět „slalom“ – zařadit se před každé auto a znova začít předjíždět. Ani sám zákon nám nenařizuje max. počet předjížděných vozidel. Navíc by šlo o dost dramatický manévr, jelikož v levém jedete 130 a v pravém jedou vozidla nad 3:500 kg kolem 80 – 90. Ne zřídka se stane, že v pravém jedete 130 a v levém jede narušený jedinec 80. Jen je nutné si dost dobře nastudovat zákon 361/2000 Sb. § 17 a § 12. Kdo se v tom vyzná, pak je na něj kdejaký místní expert (který tu diskutuje a neví o čem) krátký. Osobně vozím v autě pár šablon citací zákona 361/2000 Sb. ve kterých mám napsáno prohlášení o údajném dopravním přestupku, který mi budou chtít přišít, tzv. horkou jehlou, stačí jen doplnit místo, datum a podpis. Za současné podpory záznamů přední i zadní kamery, abych mé tvrzení podpořil důkazním materiálem a neskončil v důkazní nouzi ! Ovšem na toto má většina řidičů velmi nízké znalosti zákona 361/2000 Sb. Samo sebou dodržuji zákon, což je první předpoklad kvalitní obrany.
kdo se nechá pokutovat za „neoprávněnou jízdu v levém pruhu“ je pravděpodobně nesvéprávný a měl by řidičák obratem odevzdat neboť konkrétně tento přestupek spolu s odstupovou vzdáleností mezi vozy technicky neměřitelnou a tedy jakkoli policií prokazatelnou je velice těžké ne-li vůbec nemožné takovému řidiči prokázat neboť ani záznam z palubní kamery policejního vozu není relevantním důkazem. Chytrý řidič vždy svoji jízdu v levém pruhu snadno obhájí (není li pravý pruh úplně prázdný, pak si ale řidič pokutu naopak zaslouží). Nenechte se zbytečně policií šikanovat !!!
Jak to jen říct, kdybych po těch silnicích nejezdil asi bych vám věřil …
Ale protože po nich jezdím, sám zastávám názoru, že by řidiči i ve městech na dvouprodovce, kteří zdržují provoz, by se měli zařadit poprava dobrovolně.
Nebo máte pro jízdu v levém pruhu jiné ospravedlní?
(Trest jiných řidičů, že vy dodržujete rychlost? Náleží snad obyčejnému řidiči takové právo?) každý je svým strůjcem štěstí.
🍀
V obci má řidič, dle vyhlášky, dokonce POVINNOST se z levého pruhu uhnout rychleji jedoucímu vozidlu (vyjma pár výjimek). Bohužel tento paragraf spousta řidičů vůbec nezná.
Tak to je pěkné…Já jsem měl za to, že v obci mohu jeti v kterémkoliv jízdním pruhu a nepovažuje se za předjíždění, jestli je někdo v jiném pruhu rychlejší. Omlouvám se za neznalost.
To právo použít v obci kterýkoliv pruh má ale i dodatek, kterým se řidiči ukládá povinnost neprodleně vyklidit rychlejšímu vozidlu levý pruh s výjimkou situace, kdy se jedná o odbočování vlevo nebo objíždění překážky v pravém pruhu. O „souběžnou jízdu“ se pak jedná jen v případě, kdy se vytvoří souvisle jedoucí proudy vozidel. Takže pokud se řekne „A“, je bezpodmínečně nutno doplnit i to „B“, jako ostatně ve většině zdůvodňování přestupků nebo obhajoby proti obvinění z jejich spáchání.
Podle jaké vyhlášky? Co to blábolíš?
A který pragraf vyhlášky 361/2000 to určuje?
V zásadě s vámi lze souhlasit, ovšem může dojít k tzv. objíždění překážky, jelikož tam někdo před vámi rozsypal půlku nákladu. Pokud objíždíte překážku, lze se zdržet na dobu nezbytnou v kterémkoliv levém jízdním pruhu a to beztrestně. § 12, odstavec 1, navíc z kilometrové vzdálenosti nelze jednoznačně prokázat zda na vozovce něco bylo nebo nebylo, jde prokázat jen to, že tam nic nejelo a to v podstatě nepopíráte…
Mám 70 asi půjdu na školeni a jízdu do autoškoly jak nějaký feťák nebo alkoholik !Ato i přesto že jsem najel asi 1200 000 Km bez nehody !Mé pokuty v roce 1984 v Havířově překročená rychlost o 8 km !! A v Karviné před 14 lety překročeni o 9 Km když jsem předjížděl popeláře ! Tak proč by neměli všichni politici dávat každý rok daňové přiznáni a nabytý majetek jejich celých rodin za celou dobu co byli ve funkci ?To najedu teď v průměru 15 000 ročně !
Váš příspěvek postrádá nějaký smysl. Za co půjdete na školení? Přišel jste o body? Jak si tím souvisí daňové přiznání politiků?
Chtělo by to absolvovat pravidelné lékařské vyšetření co nejdříve.
Ne vyšetření :-) Odebrat ŘP !!!
Je vidět že jste ještě neslyšeli že někteří politici navrhují řidičům nad 70 roků
že budou muset udělat znovu testy a jízdy.Protože starší řidiči většinou dodržují
předepsanou rychlost a ty mladé divočáky zdržují.