U havarijního pojištění vyšla pojišťovna Allianz vstříc motoristům a zrušila jeho variabilní spoluúčast. Tím, že v něm zachovala pouze spoluúčast finanční, která je fixní, majitelé vozidel tak v případě pojistné události okamžitě znají přesnou částku, jíž se budou podílet na její úhradě. Fixní část je pro ně transparentnější, protože není přímo závislá na objemu vyplacených peněz.
Například půl milionová škoda při desetiprocentní spoluúčasti znamenala pro klienta výdaj ve výši 50 tisíc korun. Proto se pojišťovna rozhodla u havarijních pojistek ponechat jen fixní spoluúčasti, které se pohybují v rozmezí od tisícikoruny (platí pro vozidla, jejichž cena nepřesahuje jeden milion korun), přes 5, 10 a 20 až po 50 tisíc korun. Horní hranice 50 tisíc je určená vozidlům v hodnotě nad milion korun.
Hlavním důvodem ke zrušení variabilní spoluúčasti bylo zjednodušení. Fixní částka je totiž pro klienty mnohem čitelnější než ta procentuální. Vyšší procentní spoluúčast se může výrazně prodražit především u větších škod, které se pohybují v řádu stovek tisíc korun.
Stará variabilní finanční spoluúčast už je dnes do značné míry přežitá i kvůli cenám automobilů. V době, kdy se v pojišťovnictví začala používat, ceny vozidel málokdy přesáhly 100 tisíc korun. Současná realita je však jiná a mnoho motoristů s vyšší variabilní (procentuální) spoluúčastí pak nevěřilo, jakou částku to jejich pojistitel po nich chce. Když měli ve smlouvě např. 10 %, minimálně 10 tisíc korun. Z 10 procent bylo náhle třeba 80 tisíc…
„Klienti Allianz tak dopředu hned znají částku, kterou se budou podílet na úhradě pojistné události, což předtím u vyšších škod nevěděli a mnohdy na procentuální složku spoluúčasti zapomínali,“ říká metodik pojištění majetku a vozidel Allianz pojišťovny Josef Šrut.
Model havarijního pojištění je u Allianz podobný jako u povinného ručení. I zde klienti dokládají svůj roční nájezd kilometrů a podle toho se pak odvíjí cena jejich pojistky. Kdo jezdí málo, měl by i na havarijním pojištění platit málo.