Společnost Kia Motors představila na autosalonu v Soulu svůj nejnovější koncepční vůz Kia Novo. Nová studie Kia Novo s odvážným designem inspirovaným kupé a minimalistickým interiérem zaměřeným na řidiče naznačuje směřování designu pro novou generaci kompaktních vozidel Kia.
„Novo“ – neotřelý, osvěžující, inovativní
Název konceptu Kia Novo pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Cílovou skupinou této studie jsou obyvatelé moderních měst s náročným zaměstnáním a velkým časovým vytížením. Název „Novo“ představuje v interpretaci designérů Kia myšlenku tvorby něčeho nového a svěžího.
Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“, jemuž koncept Novo vdechuje život naprosto inovativním designem a technicky vyspělou vnitřní výbavou. Kia Novo čerpá inspiraci z klasického tradičního řemeslného zpracování i automobilového designu a přináší jejich novou interpretaci pro 21. století, za pomoci moderních materiálů a nejmodernějších výrobních metod. Díky tomu vznikla karoserie s dynamickými ostrými liniemi, která ukrývá nejmodernější poháněcí ústrojí.
Dramatický vnější design inspirovaný kupé
Novo má siluetu inspirovanou kupé a nezaměnitelný design značky Kia, který byl navržen v moderním designérském středisku Kia v korejském Namyangu. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte). Minimální převis vpředu, delší převis vzadu a střešní linie fastbacku jí v kombinaci s nízkým a dlouhým pásem bočních oken dodávají „rychlý“, sportovní profil.
Ladné geometrické tvary karoserie vozu jsou kombinovány s několika ostrými, ráznými liniemi a plochami. Příď konceptu Novo nese nejnovější interpretaci charakteristické masky chladiče vozů Kia ve tvaru „tygřího nosu“, která je nyní širší a více zapuštěná, a nové úzké laserové světlomety. V širokých, nízko umístěných otvorech pro přívod vzduchu jsou doplňkové laserové světlomety, které ohraničují odvážnou tvář konceptu Novo, zdůrazňují jeho nízký, široký postoj a propůjčují vozu jedinečný světelný design.
Velké výřezy podběhů předních kol přecházejí přímo do silné, konzistentní ramenní linie, která ústí do zadních laserových svítilen, jejichž tvary přebírají motiv předních světlometů s identickým světelným designem. Záď vozu se vyznačuje výraznými liniemi a nízko uloženými trojúhelníkovými koncovkami výfukové soustavy, čímž je zdůrazněna šířka vozu i jeho tvarové řešení, které vyvolává dojem sportovního charakteru a stability. Ostré linie po celém obvodu zádě přispívají k vynikající aerodynamice.
Ostré prolisy na karoserii konceptu Novo dodávají vozu čistý, moderní vzhled při pohledu z boku, umocněný výraznými liniemi na dveřích, markantními bočními prahy a hliníkovými kryty ventilačních otvorů na blatnících. Atraktivní profil vozu je doplněn vzadu zavěšenými dveřmi, jejich úzké centrální výsuvné kliky jsou ve stejné úrovni jako ušlechtile tvarovaná vnější zpětná zrcátka z hliníku. Diamantem opracovaná kola z lehké slitiny studie Novo mají podobně ostrý design s rovnými hranami a dvoubarevnou povrchovou úpravou (uhlíkový kompozit/stříbrný lak). Veskrze moderní vzhled studie Novo je završen originální zadní linií hliníkové střechy a dvoubarevným lakováním ve stříbrném a zeleném odstínu.
Interiér orientovaný na řidiče v minimalistickém designu
Interiér studie Kia Novo je navržen jako útočiště před horečným shonem okolního světa. Do klidného vnitřního prostoru lze přechodně uniknout před stresy a vypětím moderního života. Minimalistický interiér, zaměřený výhradně na řidiče, jen minimálně odvrací pozornost od řízení, zatímco všichni cestující mají k dispozici velkorysý prostor, který je dán délkou karoserie a inteligentním využitím obestavěného prostoru.
Dlouhá, široká přístrojová deska, jejíž ostré linie jsou potaženy kůží s prošíváním a ozdobnými prvky z hliníků, je natočena směrem k řidiči. Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro „ovládání poslepu“ vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce. Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací. Široký dotykový displej uprostřed přístrojové desky poskytuje cestujícím možnost ovládat veškeré funkce vozidlových systémů.
Stejně jako upravený, jednoduchý design, jímž se vyznačuje přístrojová deska a středová konzola, přispívají k minimalistické atmosféře v interiéru také čtyři samostatná sportovní sedadla, čalouněná tmavě hnědou kůží. Sedadla zaujmou svými jednoduchými lineárními tvary a mají integrované bezpečnostní pásy, které minimalizují „nepřehlednost“ v interiéru.
Motor 1.6 T-GDI ve spojení s novou sedmistupňovou převodovkou DCT
Za dynamickým vzhledem studie Novo v ničem nezaostává nejnovější poháněcí ústrojí Kia ze sériové výroby. Zážehový motor „Kappa“ 1,6 litru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu (T-GDI) je kombinován se sedmistupňovou předovkou Kia DCT, která přenáší hnací sílu na přední kola. Výsledkem jsou přesvědčivé sportovní jízdní výkony a pozoruhodná hospodárnost.
Koncept Kia Novo je vybaven inovativními pneumatikami s novým „adaptivním konkávním dezénem“, jehož snížená prostřední část mezi oběma styčnými plochami slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Jedinečné 20“ pneumatiky mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň však přispívají k vysoké úrovni přilnavosti při průjezdu zatáčkou.
Kia nemá v současnosti žádné plány uvést koncept Novo do výroby. Nicméně v historii značky Kia existuje hodně příkladů sériově vyráběných vozů, velmi podobných koncepčním vozům, které jim předcházely. Koncept Kia Novo tak umožňuje nahlédnout do plánů značky Kia, z pohledu představ o budoucích řadách kompaktních vozů.