Skoda_Pay-to-Park

Když za parkování platí auto… Parkování už lze dnes platit přímo z infotainmentu auta

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 15. 1. 2023


Automobilky se snaží usnadňovat řidičům každodenní život. Jednou z nových služeb i „Pay to Park“. Parkování ve městech je s ní vyloženě hračka, protože řidič se prakticky nemusí o nic starat.

Zaparkovat, najít parkovací automat, zaplatit a vrátit se do auta s lístkem. Ještě dnes poměrně běžný postup, jak ve městech zaparkovat. Odjíždíte dřív? Peníze propadnou. Potřebujete parkování naopak prodloužit? Nezbývá než opět vyrazit k automatu a přikoupit minuty nebo hodiny. V lepším případě řidič na schůzce musí hlídat mobilní aplikaci. Škoda však jde ještě dál. Patáliím s placením za parkování zvoní hrana, alespoň pro řidiče vozů Škoda. Na svědomí to má služba Pay to Park.

Jedna aplikace v mnoha zemích

Jak to celé funguje? Zaparkujete a v infotainmentu nebo aplikace MyŠkoda spustíte službu Pay to Park, která zobrazuje mapu s vaší aktuální polohou a okolními parkovacími zónami. Potvrdíte parkovací zónu, v níž stojíte, a zvolíte požadovanou dobu předplacení parkovného. Potvrdíte a odcházíte. Patnáct minut před vypršením předplacené doby dostanete z aplikace MyŠkoda v mobilu upozornění, že se blíží konec zaplacené doby s možností jejího prodloužení na dálku. Pokud naopak odjíždíte dříve, můžete parkování ukončit a zaplatit pouze za čas, kdy skutečně parkujete — to je jedna z unikátních funkcionalit, kterou tato služba nabízí.

Pay to Park přináší hlavně možnost přímo z infotainmentu vozu obsluhovat parkování v řadě evropských zemí. „Jednou ze zásadních výhod je, že aplikace přináší konsolidované informace pro množství měst v řadě zemí — odpadá tak hledání, kterou aplikaci pro dané město stáhnout do mobilu, nutnost vložit do ní údaje o uživateli, autě a platební kartě, a naučit se ji používat. Vše je jednotné a dostupné přímo v autě a v mobilní aplikaci MyŠkoda,“ říká Tomáš Dražil, který za novinkou stojí.

Pilotní fáze proběhla ve Švýcarsku, dnes je služba dostupná také v Rakousku, Belgii, Dánsku, Finsku, Německu a Norsku. Brzy bude následovat dalších osm zemí – Francie, Maďarsko, Island, Itálie, Nizozemí, Slovinsko, Španělsko, Švédsko a v průběhu roku 2023 pak Škoda zavede službu na dalších evropských trzích. V jednání je i uvedení v Česku. Plánem je nabídnout tento způsob placení ve více než deseti tisících evropských městech.

Spojení se silnými

Služba Pay to Park funguje v aplikaci MyŠkoda na chytrém telefonu a prostřednictvím aktuálních systémů infotainmentu Amundsen a Columbus. Aplikace je již dostupná v modelových řadách Fabia, Kamiq, Scala, Octavia, Karoq, Superb a Kodiaq. Na uvedení v modelu Enyaq iV automobilka pracuje. Nezbytný je aktivní účet Škoda Connect a aktivovaný vzdálený přístup k vozu. Jakmile jsou v aplikaci MyŠkoda uloženy platební údaje a služba je aktivovaná, lze ji okamžitě využít také v systému infotainmentu a řidič vidí, na kterých parkovacích místech může zaplatit online. Po příjezdu na parkovací místo lze zvolit dobu parkování a v případě potřeby ji pomocí aplikace prodloužit. Úhrada proběhne po ukončení parkování.

„Pro službu bylo zásadní vybrat správného a spolehlivého externího partnera, který zajistí potřebná data a pokrytí služby v co nejvíce městech a zemích,“ říká Dražil. Jeho tým navázal spolupráci s firmou Parkopedia, která má smlouvy s lokálními poskytovateli parkovacích služeb a agreguje veškerá data i od menších poskytovatelů. Jedná se o největšího poskytovatele parkovacích dat v Evropě.

Jiný kraj, jiný mrav

Díky napojení na Parkopedii umí služba Pay to Park vyhodnotit rozdílné podmínky pro parkování v jednotlivých městech. „Kdy, kolik a za co se platí? Zatímco jedno město může určovat, kde smějí parkovat pouze rezidenti, jinde to vůbec platit nemusí, ale zase tam je třeba omezení vjezdu do centra pro určitý typ vozů,“ vypočítává potenciální odlišnosti Dražil. 

Liší se i způsoby, jak dát vědět, že za parkování platíte pomocí Pay to Park. „Pokud jste například v Berlíně, musíte si dát za sklo auta lístek, že používáte digitální parkovací službu. Zákazníci v Německu jsou na to zvyklí, ale pro cizince to může být novinka. Proto musíme o takové odlišnosti informovat pomocí notifikace v aplikaci. Musíme zohledňovat i jiná pravidla pro elektromobily.“

A s Pay to Park chytré parkovací služby rozhodně nekončí. Tomáš Dražil má smělé plány. „Pracujeme na prediktivním parkování. Rádi bychom stávající IT infrastrukturu využili k tomu, aby auto řidiči dokázalo poradit, jaká je pravděpodobnost, že v danou dobu najde v určené lokalitě parkovací místo. Doba se mění. A my tomu chceme jít naproti.“

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru