Foto: Pexels

Často se stane, že se necháme zatlačit do něčeho, o čem si nejsme zcela jistí. Obvykle zjistíme až pozdě, že naše rozhodnutí nebylo úplně nejlepší, což v některých případech bohužel znamená, že ze situace není zas tak jednoduché vyklouznout.

Jednou z takových záležitostí je povinné ručení. Nabídnou nám ho v autobazaru při koupi vozu a slibují výhodné ceny, které získali na míru přímo od poskytovatelů. Pak si ale uděláte online výpočet povinného ručení a zjistíte, že byste mohli za stejných podmínek platit mnohem méně.

Přečtěte si také:  Havarijní pojištění v 5 otázkách a odpovědích

Jak z toho ven? Pojďme si povědět, za jakých podmínek máte právo povinné ručení zrušit a jak přitom postupovat.

Do dvou měsíců od podpisu smlouvy

Základním předpokladem pro to, abyste získali kontrolu nad situací, je neotálet. Stejně tak jako máte určitou lhůtu na vrácení zboží, obvykle dostanete i dostatek času na zrušení pojistné smlouvy – konkrétně dva měsíce.

Čím dříve se tedy budete informovat o cenách povinného ručení pro váš vůz, tím lépe.

Dva měsíce jsou dostatečně dlouhá doba na to, abyste si našli jinou pojišťovnu, sepsali písemnou výpověď a odeslali ji stávajícímu poskytovateli povinného ručení. Pokud věci nenecháte na poslední chvíli, budete mít časovou rezervu na dodání chybějících dokumentů a řešení případných detailů.

Počítejte však s tím, že pokud jste pojistku již zaplatili, nedostanete zpět celou částku, ale pouze její část. Pojišťovna vám z ní totiž strhne sumu pokrývající pojištění v období mezi podpisem smlouvy a jejím zrušením.

Šest týdnů před koncem pojistného období

Výhodnější nabídka se však nemusí objevit ihned po podpisu smlouvy, ale až několik měsíců poté. Pokud k tomu dojde, bohužel vám nezbývá nic jiného než počkat na takzvané výročí uzavření smlouvy – tedy přesně jeden rok od jejího podpisu.

Přečtěte si také:  Nehoda, kterou způsobí nepojištěný řidič, může snadno skončit až u soudu a exekucí

Jestliže se rozhodnete pro tuto možnost, musíte o tom pojišťovnu informovat nejpozději šest týdnů před datem, kdy vám pojištění přestane platit, a to podáním písemné výpovědi.

Pojišťovna změnila podmínky

Zrušení pojistky na auto je možné i v situaci, kdy pojišťovna změní výši pojistného. Má povinnost vás o tom informovat nejpozději dva měsíce před splatností smlouvy s tím, že vy sami máte jeden měsíc od obdržení tohoto oznámení na to, abyste výpověď podali.

Avšak pozor, tato podmínka neplatí v případě, že k navýšení došlo v důsledku toho, že vám na konto přibyly malusy za zavinění dopravní nehody a tím pádem i pojistné události.  

Když už pojištěné auto nemáte

Je logické, že nebudete platit pojištění za vůz, který už nemáte k dispozici a tím pádem ho nevyužíváte. Z toho důvodu je možné povinné ručení zrušit i v případě, že jste o auto vlastní či cizí vinou přišli. 

Jedinou podmínkou je, že to musíte doložit. Pro různé případy jsou třeba odlišné dokumenty, tedy kromě samotné výpovědi, která je mimo uvedený důvod prakticky stejná. Níže najdete příklady situací a seznam dokumentů. které si budete muset připravit.

  • Změna vlastníka v důsledku darování či prodeje – kromě výpovědi si připravte podepsanou kupní či darovací smlouvu nebo kopii velkého technického průkazu, kde už bude uveden nový majitel vozidla;
  • Odcizení vozidla – jako doklad o skutečném odcizení slouží policejní protokol.
  • Dočasné vyřazení z evidence – zde mimo výpovědi potřebujete záznam o dočasném vyřazení vozidla a kopii velkého technického průkazu.

Ve všech případech ke zrušení dochází ihned poté, co danou událost pojišťovně oznámíte a ona zpracuje váš požadavek.

Přečtěte si také:  Povinné ručení a alkohol: co se stane, když způsobíte nehodu pod vlivem alkoholu

Kvůli nespokojenosti s řešením pojistné události

Kromě výše uvedených případů máte možnost zrušit povinné ručení také po pojistné události, kterou jste způsobili, a to v rámci tří měsíců od jejího vzniku. Tato možnost je určená především pro případy, kdy nejste s řešením ze strany pojišťovny spokojeni a chcete přejít jinam.

Výjimečně lze smlouvu zrušit také dohodou, a to kdykoliv, avšak musí s tím souhlasit obě strany – tedy vy i pojišťovna. K takovým situacím ale příliš často nedochází, a proto je lepší využít výše uvedených termínů, kdy máte jistotu, že vše skutečně klapne.

Přidat komentář