Vozy Škoda jsou vybaveny řadou moderních asistentů, které pomáhají předcházet kolizím, jak při jízdě vpřed, tak při couvání či odbočování. Na hrozící nebezpečí nejen upozorní, ale v případě nouze mohou začít samy brzdit. Zjistěte, jak fungují a proč se vyplatí je nevypínat, i když z pohledu řidiče někdy mohou být až příliš opatrné.
V rámci snah o maximální bezpečnost jsou modely Škoda vybaveny mimo jiné sadou sofistikovaných brzdových asistentů, které mohou vůz v případě potřeby zabrzdit a stabilizovat i bez zásahu řidiče. Vždy tak činí ve snaze předejít kolizi. Jejich fungování se řídí přísnými pravidly a principem „opatrnosti není nikdy nazbyt“.
Platí to i pro systém Front Assist, jehož úkolem je zabránit čelnímu nárazu, případně alespoň co nejvíce snížit případné následky. Zasahuje nejen v případě, kdy před sebou v nebezpečné vzdálenosti detekuje překážku či jiné auto, ale také když zjistí, že dráhu vozu může nečekaně zkřížit cyklista nebo chodec.
Systémy mohou někdy spustit varování (nebo dokonce zasáhnout) i v případě, kdy řidič o nebezpečí ví a má v plánu včas reagovat – například při objíždění zaparkovaných aut. Z pohledu řidiče tak může dojít k rušivému falešnému poplachu. Vzhledem k tomu, že pro vážnou nehodu stačí odvrátit zrak jen na několik sekund, je to však malá daň za bezpečí. Nikdy navíc nelze vyloučit, že některý z ostatních řidičů udělá chybu nebo ho postihne technická závada. Podle průzkumů umí nouzové brzdění zabránit až polovině nehod.
K typickým situacím, kdy může vůz nečekaně sám zabrzdit, patří parkování ve stísněných prostorech nebo na přírodních cestách. „Asistent automaticky zabrzdí v případě, kdy řidič nereaguje na optické a akustické varování. Vzhledem k tomu, že systém funguje na principu odrazu ultrazvukových vln, může někdy brzdit před překážkou, kterou dovedou řidič i vůz snadno překonat. „Může jít třeba o obrubník, vysokou trávu nebo další objekty, které ve skutečnosti překážkami nejsou, ale senzory je od pevných překážek z fyzikálních důvodů nedovedou odlišit,“ konstatuje Petr Pořízka z vývojového oddělení automobilky.
Vůz v takovém případě zastaví, ale neznamená to, že by řidič manévr dokončit nemohl. Rada je jednoduchá: řídit se varováním, případně při couvání snížit rychlost pod bezpečnostní hranici 1,5 km/h, pod tímto limitem asistent nezasahuje. Stejný postup ve spojení s maximální opatrností pomůže v případech, kdy potřebuje řidič minout překážku (stojící vůz, sloup) jen velmi těsně, třeba ve vzdálenosti několika centimetrů.
„Nouzové brzdění může být náhlé, ale je známkou potenciálního nebezpečí. V manévru doporučujeme pokračovat jen v případě, že jste si jisti, že ho bezpečně zvládnete,“ dodává Pořízka. Přitom je dobré mít na paměti, že i ve zdánlivě neškodné trávě se mohou skrývat jiné pevné překážky, a při těsném míjení nezapomenout na zrcátka.
6 velmi užitečných jízdních asistentů
Vozy Škoda mají hned několik asistentů, které mohou takříkajíc „sáhnout do brzd“. Vždy jde o situace, kdy systémy vyhodnotí bezprostřední hrozbu nárazu. Brzdit za řidiče mohou následující bezpečnostní asistenty:
- Parkovací senzory s automatickým brzděním: Parkovací senzory standardně dávají řidiči informaci o blížící se překážce, pokud však nezabrzdí včas, funkce automatického brzdění dokáže zabránit ťukanci.
- Automatické nouzové brzdění při couvání: Rizikové situace často vznikají při couvání, třeba vyjíždění z nepřehledné řady aut. Pokud se blížící se vozidlo, cyklista či chodec objeví v nebezpečné vzdálenosti, vůz umí sám zastavit.
- Front Assist a antikolizní asistent: Zasáhne v případě hrozící čelní srážky. I za snížené viditelnosti dokáže detekovat třeba neosvětlené chodce či cyklisty.
- Asistent při odbočování: Je součástí systému Front Assist a zasáhne, pokud například při odbočování na křižovatce hrozí srážka s vozem v protisměru.
- Multikolizní brzda: V případě aktivace airbagů se aktivují brzdy, aby vůz po nehodě co nejdříve zastavil a zůstal stát, čímž se zabrání dalším nárazům.
- Nouzový asistent: Auto samo zastaví, aktivuje výstražná světla a odemkne dveře, když systém adaptivního vedení v pruhu zjistí, že řidič i přes výstražné signály nemá ruce na volantu. Příčinou může být například náhlá zdravotní indispozice.