Hledáte důvod neustále zničených silnic? Jedním z nich jsou bezesporu přetížená nákladní auta, která dávají silnicím extrémně zabrat. Policisté se na hmotnost náklaďáků průběžně zaměřují, rozdávají i velmi vysoké pokuty, ale dopravce a řidiče to zjevně moc netrápí.
Jen za první pololetí letošního roku proběhlo ze strany policie 8391 kontrolních vážení nákladních aut. Přetížených jich bylo 2744, tedy každé třetí. Pokud se podíváme do stejného období loňského roku, tak policisté provedli 10 752 kontrol, kdy přetížených bylo 2526 aut. Z toho jednoznačně vyplývá, že jakkoliv kontrol meziročně ubylo, přetížených aut jezdí víc. Vyplývá to z policejních statistik, které zveřejnila ČTK. Na pokutách pak loni za první pololetí na místě vybrali 14,8 milionu korun, letos 14 milionů korun.
„Českých aut zvážili policisté 3754, z nichž 1381 přesáhlo povolenou váhu. Nákladních aut dopravců z Evropské unie bylo na váze 4297, přetížení se zjistilo u 1332 z nich. Z třetích zemí zvážili 340 vozidel a zjistili 30 přetížených. Policisté vystavili za první půlrok 2483 pokut na místě, o 200 více než loni. Vzrostl také počet kaucí o 350 na 1265. Policisté je vystavili v hodnotě přesahující 22,6 milionu korun, o šest milionů více než loni. Kauci můžou udělit, pokud existuje reálná obava, že se přestupce bude vyhýbat správnímu řízení,“ popsala ČTK.
Ministerstvo chce pokuty snížit
Ovšem policie není jediná, která na problematiku přetížených kamionů pravidelně upozorňuje. Nedávno se k ní vyjádřil také Nejvyšší kontrolní úřad ve své kontrolní zprávě o stavu dálnice D1. krom toho, že zdůraznil, že rekonstrukce dálnice byla předražená a mimořádně špatně udělaná, v odkaze výše si můžete přečíst víc, zmínil také, že přetížené kamiony jsou pro silnice velký problém. Důvod je prostý, příliš těžká auta vozovku poškozují a výrazně tak zkracují její životnost. Úřad poukázal také na nefunkční systém vysokorychlostního vážení, kdy za dva měsíce provozu váha na D1 zjistila 17 216 případů přetížení, avšak Ředitelství silnic a dálnic předalo silničnímu správnímu úřadu jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku.
I přesto, že problém rozhodně není zanedbatelný, ministerstvo dopravy chce výši pokut snížit. Uvedlo to v květnu, přičemž pokuty by při úhradě na místě mohly být i o polovinu nižší. Tím by podle ministerstva měla odpadnout administrativní zátěž.
V současné době platí, že za každou započatou tunu navíc mohou policisté uložit pokutu 9000 Kč. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5000 Kč.