V létě se mezi bavorským Raublingem a italským Bolzanem testuje něco, co by ještě před pár lety působilo jako odvážný experiment. Na trasu přes Brennerský průsmyk vyjíždějí v nočních hodinách plně elektrické kamiony. Projekt, na kterém spolupracují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer, má jasný cíl: odlehčit dennímu provozu, snížit emise i hluk a zlepšit plynulost zásobování.
Klíčovou roli hraje výjimka ze zákazu nočních jízd na rakouské dálnici A12. Díky ní mohou elektrické kamiony projíždět údolím Innu i v době, kdy by ty naftové musely stát. Na první pohled jednoduchá úprava otevírá možnosti pro logistiku, která je tichá, bezemisní a dokáže využít čas, kdy jsou silnice volnější.
Elektrický kamion, který MAN začal ve své továrně v Mnichově vyrábět od června 2025, zvládne v létě i v zimě na jedno nabití a urazit až 800 kilometrů. To stačí na celou trasu mezi Mnichovem a Veronou nebo zpět z Bolzana do Rosenheimu. Díky tomu lze obsloužit i ty části dodavatelských řetězců, kde hraje rychlost a spolehlivost zásadní roli – například u chlazených nebo farmaceutických výrobků.
Podle modelových propočtů by nasazení 300 elektrických tahačů v nočních hodinách zkrátilo denní čekací doby v Kufsteinu až o hodinu. Každý takový vůz by při ročním nájezdu 110 tisíc kilometrů ušetřil přibližně 95 tun CO₂. V přepočtu by tedy 300 vozidel snížilo emise asi o 28 tisíc tun, což odpovídá uhlíkové stopě menšího města.
Pro dopravce má projekt i ekonomický rozměr. V Německu jsou elektrické kamiony zcela osvobozeny od mýtného, v Rakousku je poplatek nižší až o 75 %, zejména v noci. Úspory se sčítají i díky nižším nákladům na energii a údržbu nebo možnosti rekuperace na horských úsecích, kdy se brzdná energie vrací zpět do baterie. Naopak v Itálii se zatím mýtné pro elektrická vozidla od toho pro naftová výrazně neliší.
Významný je také faktor hluku. Testy ukazují, že při akceleraci jsou elektrické kamiony vnímány jako zhruba dvakrát tišší než ty s naftovými motory, rozdíl je přibližně 12 decibelů. To v praxi znamená změnu z „hluku hlavního tahu“ na úroveň „klidné rezidenční ulice“. A to je pro obyvatele podél trasy nezanedbatelná úleva.
Pro rodinnou firmu Spedition Dettendorfer, která je do projektu zapojena, je to další krok v dlouhodobé snaze o udržitelnou logistiku. Kromě přepravy se podílí i na budování potřebné nabíjecí infrastruktury v Bavorsku a Tyrolsku. Jak sami říkají, bez řešení, která fungují v praxi a bez ohledu na hranice, se klimaticky šetrná doprava stane jen prázdným heslem a nikdy se nemůže rozšířit.
Tento pilotní provoz má ukázat, že elektrické kamiony mohou být reálnou alternativou i v náročném horském terénu a že noční logistika může být nakonec přeci jen rychlejší, tišší a šetrnější k životnímu prostředí. Pokud se tento model osvědčí, mohl by se stát inspirací i pro další evropské dopravní koridory.