Semafory jsou v České republice poseté kamerami, toho jste si už určitě všimli, ale to neznamená, že všechny z nich monitorují průjezd na červenou. Takových je jen docela málo, kamery tu slouží častěji k něčemu úplně jinému.
Některé kamery hlídají průjezd i červenou
Jezdit na červenou se nesmí, je to dokonce jeden z těch závažnějších dopravních přestupků.Hrozí za něj pět trestných bodů a pokuta do 2500 Kč na místě nebo až 5000 Kč ve správním řízení. Pokud byste však tento přestupek spáchali dvakrát za rok, pak přijedete až na půl roku o řidičák.
Semaforů, které hlídají průjezd na červenou, jsou třeba v Praze dvě desítky. Jsou složeny ze dvou kamer: jedné detailové a druhé přehledové, kvůli lepším důkazům při správním řízení s přestupcem. Tyto kamery jsou ovšem zpravila umístěné na některém ze sloupů až za semaforem.
Jak dopadl letošní „Speed marathon“? Policisté během 24 hodin zkontrolovali téměř 7500 vozidel
Častěji mají ale jiné funkce
Kromě těchto dvou desítek kamer, které umějí monitorovat průjezd na červenou, jsou ty ostatní používány zejména jako detektory intenzity provozu. Slouží především k tomu, aby získávaly data o přítomnosti vozidel či chodců v daných detekčních zónách v křižovatkách řízených semafory.
Tato data se využívají buď v reálném čase k tomu, aby semafor rozsvítil jinou barvu světla. Tedy třeba místo červené zelenou, aby auto nestálo na křižovatce, když nemusí, protože všude okolo je prázdno. Anebo naopak může rozsvítit červenou, což využívají semafory v některých obcích ve chvílích, kdy chtějí zpomalit auto, jedoucí nad limitem maximální povolené rychlosti.
Kamery jsou ale na semaforech také z analytických důvodů. Data o provozu se pak vyhodnocují a mohou zefektivnit provoz a dopravní situaci, díky čemuž lze předcházet dopravním zácpám.