Jsou větší pneumatiky lepší a rychlejší? Záleží na jízdě i počasí, ale na okruhu je rozdíl pár palců znatelný

Autor: Anina Russová - Zdroj: Tyre Reviews - Foto: Porsche - 18. 8. 2022


Přemýšleli jste někdy nad tím, jak velkým rozdílem je u pneumatik jeden palec? Je to jen malý kousek, pro některé neznatelný, ovšem právě na trati se ukáže, jak moc může i těch pár milimetrů podepsat na jízdě.

YouTube kanál Tyre Reviews se právě na rozměr pneumatik podíval a vysvětlil, jak to s ním vlastně je. Pro příklad skvěle posloužilo Porsche 911 Carrera a Michelin Pilot Sport 4 S. Standardní pneumatika je v rozměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu. Ovšem zákazníci mohou mít v obou případech i o palec větší gumy.

Test ukázal, že pro běžnou každodenní jízdu není mezi těmito pneumatikami žádný rozdíl. A žádný velký nepřijde ani při brzdění ze 100 km/h, kdy menší guma dokáže auto zastavit na 33,18 metru a větší na 33,03 metru. A velmi podobné jsou i výsledky měření hluku a test brzdění na mokré vozovce. V těchto případech jsou rozdíly naprosto minimální a v běžném životě takřka zanedbatelné.

Přečtěte si také:  Chcete ušetřit až půl litru paliva na 100 km? Zaměřte se na pneumatiky

Ovšem na závodní trati už jsou výsledky jiné. I proto, že právě tam hraje důležitou roli každý metr a každá sekunda. Testovací jezdec zmínil rozdíl například v tendenci k přetáčivosti, kdy k ní inklinují hlavně menší pneumatiky. Ve výsledku pak kombinace 19“ a 20“ pneumatik zvládla mokrou trať za v průměru 97,55 sekundy. Větší kombo pak za 96,83 sekundy.

Pneumatiky to pak naplno rozbalí samozřejmě hlavně na suchu, kde menší sada trať zvládla za 71,53 sekundy a větší 70,43 sekundy. A to už je přesně ten rozdíl, který právě na trati hraje velkou roli.

Přečtěte si také:  Audi a Porsche se připojí do F1. Potvrdil to generální ředitel koncernu VW Herbert Diess

Test zjednodušeně, ale nesmírně zajímavě ukázal, že pokud máte auto jen na denní ježdění do práce, na nákup a občas na výlet, je svým způsobem jedno, jak velké pneumatiky máte. Ovšem pokud občas jezdíte třeba jen na track day, zvažte, zda se nevyplatí tomu obutí přizpůsobit. A nejde jen o náhradní sadu, která může dostat zabrat, ale na silnici už by neobstála. Chce to nad správným obutím přemýšlet do detailu, který pak v konečném důsledku může znamenat lepší či horší čas.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek