Jsou větší pneumatiky lepší a rychlejší? Záleží na jízdě i počasí, ale na okruhu je rozdíl pár palců znatelný

Autor: Anina Russová - Zdroj: Tyre Reviews - Foto: Porsche - 18. 8. 2022


Přemýšleli jste někdy nad tím, jak velkým rozdílem je u pneumatik jeden palec? Je to jen malý kousek, pro některé neznatelný, ovšem právě na trati se ukáže, jak moc může i těch pár milimetrů podepsat na jízdě.

YouTube kanál Tyre Reviews se právě na rozměr pneumatik podíval a vysvětlil, jak to s ním vlastně je. Pro příklad skvěle posloužilo Porsche 911 Carrera a Michelin Pilot Sport 4 S. Standardní pneumatika je v rozměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu. Ovšem zákazníci mohou mít v obou případech i o palec větší gumy.

Test ukázal, že pro běžnou každodenní jízdu není mezi těmito pneumatikami žádný rozdíl. A žádný velký nepřijde ani při brzdění ze 100 km/h, kdy menší guma dokáže auto zastavit na 33,18 metru a větší na 33,03 metru. A velmi podobné jsou i výsledky měření hluku a test brzdění na mokré vozovce. V těchto případech jsou rozdíly naprosto minimální a v běžném životě takřka zanedbatelné.

Přečtěte si také:  Chcete ušetřit až půl litru paliva na 100 km? Zaměřte se na pneumatiky

Ovšem na závodní trati už jsou výsledky jiné. I proto, že právě tam hraje důležitou roli každý metr a každá sekunda. Testovací jezdec zmínil rozdíl například v tendenci k přetáčivosti, kdy k ní inklinují hlavně menší pneumatiky. Ve výsledku pak kombinace 19“ a 20“ pneumatik zvládla mokrou trať za v průměru 97,55 sekundy. Větší kombo pak za 96,83 sekundy.

Pneumatiky to pak naplno rozbalí samozřejmě hlavně na suchu, kde menší sada trať zvládla za 71,53 sekundy a větší 70,43 sekundy. A to už je přesně ten rozdíl, který právě na trati hraje velkou roli.

Přečtěte si také:  Porsche se spojilo s Pixarem, dají vzniknout reálné Sally z kresleného filmu Auta. Už teď se chystá její aukce

Test zjednodušeně, ale nesmírně zajímavě ukázal, že pokud máte auto jen na denní ježdění do práce, na nákup a občas na výlet, je svým způsobem jedno, jak velké pneumatiky máte. Ovšem pokud občas jezdíte třeba jen na track day, zvažte, zda se nevyplatí tomu obutí přizpůsobit. A nejde jen o náhradní sadu, která může dostat zabrat, ale na silnici už by neobstála. Chce to nad správným obutím přemýšlet do detailu, který pak v konečném důsledku může znamenat lepší či horší čas.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek