Rallye Dakar je závod, který nás baví a sledujeme ho. Účastnit se ho se nám nikdy nepodařilo a hned tak asi ani nepodaří. Přesto jsme na pár dní byli vzdáleně jeho součástí. Vyzkoušeli jsme totiž doprovodný Volkswagen Touareg, který letos sloužil týmu BARTH Racing.
Na nejtěžším závodě světa
Rallye Dakar je prý nejtěžším závodem světa. To posoudit nemohu, nikdy jsem tam nebyl, ale nasvědčuje tomu spousta faktorů. Od délky (a to jak časové, tak kilometrové) samotného závodu, přes trasy, až po místa, kudy závod projíždí. Účastí se ho nejen závodní auta, ale také auta doprovodná, která využívají členové závodních týmů. A my jsme jedním takovým jezdili.
„Volkswagen Touareg je pro kamenité horské cesty a jemný písek pouštních dun na Arabském poloostrově jako stvořený. Touareg poskytne na dakarské rallye reportérům mimořádný komfort a současně si hravě poradí i se všemi terénními nástrahami nejnáročnější soutěže ve světě motoristického sportu. A to vše bez speciálních úprav, v podobě, v jaké vozy Touareg předáváme našim zákazníkům,“ říkal Jiří Štoček, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika ještě předtím, než se doprovodný Touareg na své dakarské dobrodružství vydal. A jeho slova se nakonec potvrdila.
https://www.facebook.com/barthracing/photos/a.2506612479619041/2506613149618974/?type=3
Tak, jak vyjel z továrny
Doprovodný Volkswagen Touareg dostal přezdívku „Vašek“, vozí ji na předních blatnících. Jde o auto v základní výbavě, tedy bez velkých dotekových displejů Discover Premium, digitálního přístrojového štítu Innovision Cockpit, ale i bez vzduchového podvozku a dalších „zbytečností“, které jsou v saúdskoarabském terénu vlastně nepotřebné.
To, co se tam naopak hodí, je příplatkový paket „Offroad“, v rámci něhož byl vůz vybaven zakrytováním podvozku, které má ochránit před odletujícími kameny. Součástí je také možnost volby různého nastavení auta pro rozličné terény, jež se provádí pomocí jednoduchého otočného ovladače na středovém panelu. Jde přitom o verzi se základním vznětovým motorem V6 3.0 TDI s výkonem 170 kW/231 koní, s pohonem všech kol 4Motion a s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Volkswagen Touareg na začátku prosince úspěšně absolvoval technickou přejímku ve francouzském přístavním městě Marseille, kam jel po vlastní ose a tato cesta vlastně sloužila jako „zajíždění“. Odtud se pak vydal na dlouhou cestou do Džiddy v Saúdské Arábii, tedy místa startu Rallye Dakar 2020. Přitom nedostal žádné speciální úpravy, jmenovat lze snad jen speciální střešní nosič na dvě další rezervní kola a jiné, zimní pneumatiky na původní 19″ disky.
Pokud jste letošní dakarské závodění sledovali, pak vám nemohlo uniknout, že tankovat benzin nebylo složité. Jeho cena byla ve srovnání s tou, na kterou jsme zvyklí u nás, směšná a byl k dostání na každém kroku. O něco složitější to bylo s naftou, ale ani podle vyjádření BARTH Racing s tím nijak zásadní problém nebyl. A problém nebyl ani s ničím jiným. „Vašek“ najel v Saúdské Arábii přes 7 tisíc kilometrů v terénu, kam se běžně nepodívá. Mimochodem po cestě zpět na závodní týmy čekal u Mekky kus dálnice, kam mohou vjet pouze muslimové, ostatní musí zvolit náhradní trasu.
Autem jezdil media tým BARTH Racing, který o závodech natáčel 12dílný pořad ‚Dakar za oponou‘. Moderátorem pořadu byl Vlasta Korec a vysílán byl v průběhu dakarské rallye na televizní stanici ČT Sport. Za volantem bylo potřeba dávat dobrý pozor, protože se tu nejen na silnicích pohybuje velká spousta velbloudů. A podle tamějšího zákona mají velbloudi vždy přednost.
Doprovod na dakarském závodě přestál Touareg bez jediného problému, bez jediné vady. Tak, jak na Dakar odjel, tak se z něj vrátil. Po návratu do České republiky byl jen důkladně vyčištěn, protože jemný písek z pouště se dostane všude. Proběhla běžná kontrola a auto se mohlo vydat na české silnice.
Za volantem
My jsme se za volant dakarského Touaregu posadili na necelý týden v České republice. Auto vypadalo stále tak, jak jezdilo v Arábii. Mělo veškeré „válečné zbarvení“, včetně startovního čísla doprovodného automobilu. Nechyběl ani držák pneumatik na střeše, ačkoliv ty jsme na něm nevozili.
Střídmější výbava vůbec nevadila, ba právě naopak. Touareg, který má displej velikosti jako v pěkně vybaveném golfu a mechanická tlačítka, se jen tak nevidí. Dokonce to bylo možná i lepší, protože pro některé funkce tu byla „mechanická“ tlačítka vedle displeje a pod ním. Z důležité výbavy ale nic nechybělo, takže dvouzónová automatická klimatizace, parkovací senzory, bezklíčové startování nebo fullLED přední světlomety tu byly. Jediné, co možná trochu chybí, je bezklíčové odemykání a zamykání vozu.
Pohon všech kol má nicméně Touareg ve standardu, zde vylepšený o paket off-road s možností měnit nastavení jízdních systémů a asistentů. Neodolali jsme a vzali jsme Touareg do lehkého terénu. Tady byl limitován velkými rozměry a světlou výškou, kterou jinak dokáže zvýšit vzduchový podvozek (tady jsou klasické tlumiče a ocelové pružiny).
Na běžné silnici je i dakarský Volkswagen Touareg naprosto jistý. Díky vyšší stavbě a komfortněji naladěnému podvozku se karoserie v zatáčkách naklání. Potěší však fakt, že auto je pohodlné. Jediným diskomfortem, který při běžném ježdění vznikl, je způsoben držákem kol na střeše, který má velký aerodynamický odpor vzduchu a je hlučný.
Závěr
Závodní tým BARTH Racing má na dakarské rallye bohaté zkušenosti a každý rok s sebou bere nejen závodní techniku, ale i doprovodná auta. Poslední volba, která padla na Volkswagen Touareg, musela posádku jistě potěšit, protože jde o výkonné, pohodlné a prostorné auto. A to i přesto, že neměl vzduchový podvozek a další zbytečnosti, které by v případě nějaké neočekávané události mohly způsobit potenciální komplikace.
Chtěli byste se v něm svézt i vy? Nemusí to být problém, protože Autocentrum BARTH chystá auto do prodeje v rámci značkového programu ojetých vozů Das WeltAuto.
.