Škoda Rapid 135/136 byla tím posledním, co v éře modelů Škoda s motorem vzadu a pohonem zadních kol vzniklo. Výroba tohoto kupé probíhala až do roku 1990, tedy v době, kdy už naplno z výrobních linek sjížděl výrazně modernější Favorit. Teď si můžete koupit jeden z těch úplně posledních vyrobených Rapidů, navíc s hodně vzácným motorem 1,3 RiC se vstřikováním.
Rapid v posledních letech výrazně stoupl na ceně, v hezkém stavu se prodává za statisíce. V rámci svého prvního („nového“) života prošel několika změnami, přičemž ty poslední vyráběné kusy už měly pod kapotou motory 1,3 OHV s osmikanálovou hliníkovou hlavou válců (tedy vlastně motor z Favoritu). Auto navíc dostalo pětistupňovou manuální převodovku a vlečenou zadní nápravu, která se také starala o samotný pohyb auta. Kola byla přitom poháněná kloubovými hřídeli s kuličkovými ložisky, byl tu širší rozchod kol, čtyřpístkové brzdiče na přední nápravě a hřebenové řízení. Díky tomu všemu šlo o Rapid s nejlepšími jízdními vlastnostmi, vyšším komfortem, ale také tišší jízdou.
Ve Velké Británii je aktuálně takové auto na prodej, jde o Škodu Rapid 135 z poslední série, které bylo vyrobeno jen asi 1300 kusů. Tento konkrétní kousek ale není jen tak obyčejný Rapid 135, jde totiž o kousek s motorem s označením RiC. To znamená, že je vybaven jedním vstřikovacím ventilem Bendix a třícestným katalyzátorem s vyhřívanou lambda sondou. Taková auta se v Československu nikdy neprodávala, určena byla pro exportní trhy, zejména pro Kanadu, Švýcarsko, Švédsko ale právě i Velkou Británii.
V inzerátu k autu se píše: „Škoda Rapid 135 RiC je posledním vyrobeným vozem značky Škoda s motorem vzadu. Součástí je zarámovaný tovární certifikát Škoda potvrzující originalitu vozu. Na internetu lze navíc najít zajímavou historii tohoto auta, které vlastnil britský šlechtic a politik Lord Strathcarron. Vůz je plně funkční, momentálně však nemá platnou technickou kontrolu (MOT). Při prodeji však bude na technickou kontrolu připraven a schválen.“
A jak vypadá? Skvěle, jen se podívejte (pokud nic nevidíte, musíte povolit cookies pro vložený obsah z facebooku).
Ve Velké Británii je na prodej Škoda Rapid 135 z poslední série, jíž bylo vyrobeno jen asi 1300 kusů. Tento konkrétní…
Zveřejnil(a) Škodamagazín.cz dne Pondělí 13. ledna 2025
Je to vzácné auto (co do počtu vyrobených kusů, kterých je jen několik desítek, ale také kvůli svému příběhu). Jako nové si ho objednal britský lord Strathcarron, který měl pro škodovky zvláštní slabost. A to přestože škodovky nebyly tehdy na britských ostrovech příliš oblíbené, ba právě naopak, často byly dokonce terčem posměchu. Lord Strathcarron auto používal pro každodenní jízdy po Londýně a posměváčky přesvědčoval o tom, že Rapid má dostatečný výkon, nízkou spotřebu paliva, je spolehlivý a řízení jde tak lehce, že působí, jako by tu snad byl i posilovač řízení.
Z dnešního pohledu ale nic z toho neplatí. Motor měl výkon 43 kW/56 koní a točivý moment 92 Nm, což sice nebylo na auto s tunovou hmotností úplně málo, ale ani tak to nebyl žádný trhač asfaltu. Zrychlení z 0 na stovku mu trvalo 16 sekund a maximální rychlost byla 150 km/h.
Britský aristokrat ovšem v roce 2013 skonal a auto jeho dědicové o dva roky později prodali. Od té doby jej má současný majitel, který se jej právě rozhodl prodat. V inzerátu najdeme cenovku 6500 liber, což je v přepočtu asi 195 tisíc korun. Auto je ve vynikajícím a zcela původním stavu. Na tachometru má pouze 42 855 mil (zhruba 70 tisíc kilometrů).