policie

Jaký je nejpřísněji trestaný dopravní přestupek? Není to ani alkohol, ale ani drogy. Každý k němu máme jen kousek

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Policie ČR - 15. 2. 2025


Dopravních přestupků jsou stovky, některé s vámi policisté vyřeší domluvou, za jiné dostanete tisíce korun a jiné na místě ani řešit nelze a jdou do správního řízení, kde vám pak hrozí třeba i pokuta v řádu desítek tisíc korun. Jeden z těch nejpřísněji trestaných přestupků je přitom v hustém městském provozu poměrně častý.

Provoz ve městech je často nepřehledný, mírně zmatečný a občas máme pocit, že platí hlavně právo silnějšího. Neměli bychom však zapomínat na to, že i v té nejhustější dopravní špičce pravidla silničního provozu pořád platí. Jedno z nich přitom říká, že na červené, případně žluté (oranžové) světlo na semaforu se nejezdí, ale musí se zastavit.

Ano, jedním z nejpřísněji trestaných přestupků je právě průjezd semaforu na svítící červené nebo žluté světlo. Podobné postihy jsou i za nezastavení na pokyn „Stůj“, který může v křižovatce ukazovat rukama policie nebo i vojáci a tím červenou na semaforu nahrazovat.

Je jedno, jak vypadá semafor, který projedete na červenou. Vždy je to velmi drahý přestupek

Zatímco ještě před pár měsíci tento přestupek vyšel na místě maximálně na 2500 Kč, dnes se na místě dočkáte pokuty až 5500 Kč. Ovšem mnohem horší je to ve správním řízení, kde očekávejte pokutu pohybující se mezi 7000 Kč a 25 000 Kč. A k tomu je potřeba počítat se šesti body do karty řidiče, což je „nové“ maximum. Pokud projedete i přes pokyn policie, a zároveň vám bude dokázán úmysl, přijdete až na půl roky o řidičák.

Pozor dejte i na to, že podobně draho vás rozhodně nevyjde jen průjezd na červenou! Obdobně je na tom porušení zákazu předjíždění, vjíždění na železniční přejezd i přes zákaz (blikající červené světlo, závory dole) i za porušení zákazu předjíždění!

Ještě přísněji zákon pohlíží na odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky. Řada motoristů odmítnutí dříve využívala kvůli tomu, aby je případně nečekal tak přísný trest za lékařské prokázání alkoholu v krvi. To je ale dnes úplně lichá představa. Pokud test odmítnete, rovnou se připravte na pokutu v rozmezí od 25 000 Kč do 75 000 Kč a k tomu je úřadem přidáváno šest trestných bodů a až 36 měsíců zákaz řízení.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

35 názorů na “Jaký je nejpřísněji trestaný dopravní přestupek? Není to ani alkohol, ale ani drogy. Každý k němu máme jen kousek”

  1. Už konečně uzákoňte, aby so mohlo jezdit do 1 promile alkoholu v krvi, s THC, LSD. Ubyde stresu na silnicích a lidi se na sebe budou víc usmívat.

    1. Radim Šimek

      Ano souhlasím. Ale nezlobte se no mě, dal bych tomu nějakou spodní hranici. Tedy na mladé začínající řidiče bych byl v tomto každopádně tvrdší.

  2. Zas nadpis jak na Auto lživě. Mohl by se autor podívat do zákona? Min 25 litrů a zákaz min 18 měsíců je odmítačka, řízení bez oprávnění nebo mařenka.
    A jak tu někdo správně poznamenal, spousta událostí v dopravě může být trestný čin…

  3. Takže vlastně když pojedu opilý nebo pod vlivem drog a někoho zabiju, je to menší přestupek než když projedu na žlutou , ať žijí legislativci a dopravní policie.

  4. byvávalo ve vyhlášce ,ze když jste před semafory a a rozsvítí dr oranžové světlo ,a vy jste taj blízko ,že nemůžete bezpečně zastavit můžete křižovatkou projet ,článek je vlastně založen na dalším vyhrožování pokutami a bůhví čím ještě, já bych to doplnil tak, že zastřelí řidiče rovnou na místě !??

  5. stanislav milota

    Dostal jsem pokutu a body od měšťáka z Tachova co si představuje,že je nejlepší policista v Evropě za to že při uzavírce, jsem najel vlevo do volného pruhu na zelenou a řidiči přede mnou postupně zastavovali před schodem vyfrézované silnice a tím jsem nemohl pokračovat a rozsvítila se červená a já stál vlevo. Kdybych neprojel a zůstal stát, tak by neprojeli protijedoucí vozidla se zelenou, nebo auto odtlačit buldozérem do pravého pruhu a ten šašek stál s autem za křovím a čekal

    1. Jak sis mohl dovolit odporovat městskému strážníkovi???!!! Tihle by měli hlídat popelnice a ne dopravu.

  6. Všechno by vyřešila blikající světla před změnou signalizace a ne skoková změna, nebo čas do změny světla. A ne že to v okamžiku skočí na žlutou a vy přemýšlíte, jestli jít na brzdy a zastavit bezpečně na přechodu nebo v křižovatce, o nákladu nemluvě, tam je to ještě horší, nebo vás třeba naboří zezadu. Při blikání bych bezpečně plynule brzdil na menší vzdálenosti. O chodcích co tam vlezou nemluvě! Jenže to by stálo peníze a navíc by přišly o příjmy z pokut. Takže o co vlastně jde? Bezpečnost to určitě není!!!

    1. Michael Zuna

      Ano, máte pravdu! Ale to by zde museli být legislativci a skuteční odborníci, kteří by měli vůli tuto jednoduchou a hlavně v zahraničí funkční a dávno realizovanou praxi zde zavést. A je lhostejno, zda-li by se před změnou signálu jednalo o blikající zelenou, nebo zelenou se současnou oranžovou, po které by následovala červená. To by ale ti současní neschopní, za to však mocní „odborníci“ museli chtít!! Nic nového, je to vymyšlené.

    2. Jiří Makoň

      Bratři Slováci tam mají odpočítávání ve vteřinách, kdy se barva změní. Jenže naše „velikost“ či hloupost nám nedovolí jejích dobrou věc zkopírovat.

      1. To už mají na hodně místech na světě, např. v Číně už je to dlouhé roky i pro semafory , které řídí přechody pro chodce, takže jak je vidno, tak stačí jenom chtít a všechny semafory můžu volně ukazovat po sekundách do další změny, ale tady v ČR se evidentně nechce, raději si zvolí buzeraci a výběr pokut, protože mají pořád málo peněz ti chudáčci…

  7. Jaroslav Bruckner

    Souhlasím.Je to jenom šikana a odírání řidičů aby si policie na své platy vybrala peníze od nás řidičů.Tahle vláda je Mor.Je mi 77let a také jsem toho hodně od svých 18ti let najezdil.Když jsem začínal tak na žlutou se mohlo křižovatkou projet pokud jsem měl jistotu že to stihnu.To platilo na těch krátkých křižovatkách kterých je na malém městě většina.Potom přišla změna a ve vyhlášce bylo že na žlutou musím křižovatku opustit.Já bych bral řidičáky za alkohol a zdrogovaným řidičům bych vzal řidičák na stálo.Ti mají na svědomí nevinné životy a těžké ublížení na zdraví.

  8. marek neustupa

    Proč mám pocit,že místo toho ,aby se doprava zrychlovala,a auta nestála pořád na místě,se děje opak,prož se chápaní provozu s autem neustála zašifrovává a komplikuje?Za chvíli ani Umělá Inteligence neudělá autoškolu napoprvé..

    1. Naprosto souhlasím. Máme tady konkrétní příklad – plácneš tady takovou stupiditu (zřejmě zakomplexovaný neúspěšný autoškolák nebo kdo má zrovna papírky v čistírně) a plácáš tady takové kraviny a nemáš za to žádný trest. Fakt jsou ty pokuty příliš malé.

      Jen pro tvou informaci. Je velký rozdíl, pokud někdo něco páchá úmyslně nebo omylem. Omylem udělal několik chyb každý, Kdo říká, že ne, tak nezná předpisy. Nejde prostě vždy jezdit podle předpisů. Ale je samozřejmě rozdíl, pokud předjíždíš plnou čáru nebo pokud přehlédneš zákaz zastavení…. (a za ten zákaz zastavení můžeš dostat 7-25 tisíc pokuty a 4-6 měsíců zákaz řízení. To ti přijde málo ty šašku?)

  9. Vlastimil Bek

    Nedavno napsal jisty prazak ze na zlutou se v Praze jezdi normalne aby se nezdrzoval provoz,a zastavuji pouze mimoprazsti a tim zdrzuji.

  10. LADISLAV ŘEZNÍČEK

    LAĎA je mi 73.let jezdím profesionálně od 20.let projel jsem celkem 35 států byl jsem i za polárním kruhem.Má osobní zkušenost je taková že ve všech postkomunistických státech nejde o nic jiného než jak stáhnout z řidičů kůži aby následně nehospodárně tyto peníze promrhali a proto vymýšlejí takové absurdní zákony a v tom jsou naši zákonodárci v CZ JEDNIČKY i s těmi co nás údajně POMÁHAJÍ a CHRÁNÍ.V těch imperialistických zemích má zkušenost aspoň občas policie pomůže poradí a hlavně když je nějaká porucha auta , tak Vám POMÁHÁ a CHRÁNÍ nebo když je na silnici dálnici třeba roztrhaná pneu nebo něco podobného ,tak nejsou líný zvednout zadek s auta a dají to za svodidla.Ptám se za co chtějí přidat na mzdě naši POLICISTÉ?Proč je nechtějí pouštět v zácpě,když jedou z majákama?

  11. Docela rád bych se zeptal,proč jsou na semaforu tři světla,když podle takhle praktikovaných trestů by bohatě stačila světla dvě.Také mně připadá,že zavádění nových a zpřísňování stávajících pravidel prosazují lidé kteří snad nepoznali kromě dopravního hřiště skutečný provoz v zácpách a kolonách.

    1. Tobě to tak připadá? Podívej se na hřiba. Proč myslíš, že tak doku***** dopravu v Praze? Nemá řidičák a ještě se chlubí tím, jak má rád kolo.

      A kéž by byl aspoň někdy na dopravním hřišti. Možná by si i uvědomil, že zužováním jízdních pruhů docílí pouze a jenom kolon a zacpaného provozu. Ale hlavně, že cyklouši budou mít víc prostoru (který stejně nevyužívají, protože jezdí po komunikacích pro auta).

      Čemu se ještě dá divit… Ale také je třeba říct, že si ho tam pražáci zvolili sami. A pořád budou věřit nálepkám vůči opozičním stranám.

      1. Cou jsou komunikace pro auta? podle zákona silnice pro motorová vozidla a dálnice. Tam asi moc cyklistů nepotkáte. Ale podle vás asi jsou všechny silnice výhradně pro auta. Jsem řidič auta i cyklista s podobným ročním nájezdem. To abyste si nemyslel, že tubojuji za nějakou konkrétní skupinu. Normální lidi se na silnici vždycky domluví a přežijí ve zdraví.

  12. PavelA Adámek

    Ano ,
    dnes se nejedná o řízenou racionální dopravu ,ale asi o dopravní byznys pro města a (chytrost) policie aby měli zářezy na pažbách ,jinak nic se v tomto státě neděje a přidávají se nesmyslné předpisy a značky , které dělají z řidičů pitomce.
    Pavel

  13. Kdyby se postavili u našeho mostu s kyvadlově řízenou dopravou, netrvalo by dlouho a měli by žně. A nainstalovat tam kameru, která by automaticky posílala fotečky na magistrát….

  14. Jedu takhle autobusem MHD a před řízenou křižovatkou vidím, že na přechodech už svítí červená. Neklamné to znamení, že brzy bude červená i pro auta. Jen řidič autobusu to neví, jezdí tudy 40x denně a 25x za měsíc. Takový autobus samozřejmě nezastaví, to by mu popadali cestující. Takže to vezme napůl na žlutou, napůl i na červenou. Naštěstí příčný směr se teprve rozjíždí.

    Ano, znamení, že zelená končí, by se u nás mělo urychleně zavést, tím se přece jenom prodlouží doba potřebná k zastavení větších vozidel. Jenže není vůle (?).

    1. Jo, to už psali. Akorát u nás převažujou rizika nad výhodama, všude jinde to zavést šlo a že by se tam kvůli tomu bůhvíjak často bouralo… (?)

    2. Jaroslav Šerák

      Přesně, mělo by to odpočítávat kdy padne červená, jako u semaforu s řízeným jednosměrným provozem. Bohužel jenom někde, na křižovatkách jsem to neviděl ještě nikde.

  15. Pokud jezdíte v Rakousku nebo Bavorsku před červenou zablikají semafory a ví řidič už neprojedu,tady po skočí žlutá, a pak ihned červená i v 50 prudké zabrždění může způsobit náraz jedoucího vozidla, ve městě dodržovat vzdálenost tak nevím. Občas se mi zdá , že ten kdo dělá tyto předpisy, je řidič amatér nebo trouba.Jezdím od 18 a je mi 70 a často nad hloupostmi co kdosi vymýšlí kroutím hlavou.Panebože takové blbosti vymýšlet v Německu , stojí kolony z Hamburku do Berlína.Trochu praxe kluci.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru