Pozor na chyby při řízení, které nás v konečném důsledku mohou vyjít pěkně draze. Zná to asi každý, myslíme si, že něco děláme správně, anebo ani vůbec nepřemýšlíme nad tím, jak by to mělo být. Každý den při řízení tak v dobré víře či nevědomky opakujeme ty stejné chyby. Noha odložená na spojce, neutrál při jízdě z kopce anebo zařazená rychlost při stání na křižovatce. Tím vším si řidiči mohou obrazně řečeno „přivydělat“.
Zlozvyků při řízení je nespočet, přičemž každý z nich má rozdílný dopad na motoristovu peněženku či následnou možnost výhodného prodeje. Přinášíme přehled některých prohřešků, kterých se motoristé často dopouštějí.
Spojka
Mnoho řidičů pravidelně trápí právě tuto část auta. Ať už si dávají nohu na spojkový pedál místo toho, aby si ji opřeli vedle, anebo jej zbytečně sešlapují. „Stát na červenou či popojíždět celou dobu v koloně se sešlápnutou spojkou místo toho, aby vyřadili na neutrál, je spolehlivou cestou jak spojce zkrátit život. Spojka je rozpojena a její ložisko tím trpí. Rada je snadná, když řidič s autem stojí anebo zpomaluje do úplného zastavení, měl by pokaždé vyřadit na neutrál,“ doporučuje provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. Dalším prohřeškem je řazení jedničky jen tak, aby se vůz nepohnul, když chce řidič stát v kopci. Prokluzující spojka se přehřívá a extrémně se opotřebovává.
Neutrál při jízdě z kopce
Častým nešvarem řidičů, který je obvykle podnícen snahou ušetřit, je vyřazení rychlosti na neutrál při jízdě z kopce a používání brzd. Tímto způsobem si řidič nejen opotřebovává brzdové destičky, ale v nejhorším může sebe a celou posádku i ohrozit na životě. V případě dlouhého klesání totiž hrozí, že brzdy „uvaří“ a už nedobrzdí. Při dlouhém stání na brzdách bez oddychu se vlivem vysoké teploty mohou dokonce brzdové kotouče zkroutit. Vyřazením rychlosti řidič neušetří téměř žádné palivo. Lepší je tedy raději podřadit a brzdit motorem.
Rychlý rozjezd v zimě
V zimním období si motoristé ničí svá vozidla rychlým rozjezdem bez zahřání. Promrznutý motor, převodovka a například i části podvozku se zahřívají pomalejším tempem a jsou citlivější na zacházení. Vhodné je tedy vyrazit pomaleji a nevytáčet motor do vyšších otáček. Tímto způsobem se všechny komponenty (nejen motor, ale také převodovka, diferenciál, tlumiče, atd.) současně pomalu zahřívají a vůz je tak po 10–20 minutách jízdy připraven na plné nasazení.
Parkovací brzda
Řidiči se hlavně při parkování v zimních měsících bojí, že jim zatuhne ruční brzda, to ale už u dnešních vozů neplatí. Při stání na rovině stačí zařazená jednička nebo zpátečka. Parkovací brzdu by ale řidiči měli zatáhnout pokaždé, když auto odstaví v kopci. „V motorech jsou pro pohon rozvodů často používané řetězy. Pokud není zatažena ruční brzda, je řetěz rozvodů vystaven vyšší námaze a může se tak předčasně vytahat,“ vysvětluje Vaněček. Parkovací brzdu také není dobré tahat tzv. přes zuby, tedy bez použití tlačítka na uvolnění brzdy, i když ji řidič zatahuje. Nejedná se sice o velký prohřešek, ale proč si zbytečně ničit auto…