Podzimní počasí se blíží a s ním i náročné jízdní podmínky. Deštěm smáčené silnice ohrožují řidiče kvůli nebezpečnému aquaplaningu. Naštěstí existuje pár jednoduchých opatření, která vám zajistí bezpečnou a bezstarostnou jízdu.
Aquaplaning dělá z řidiče jen spolucestujícího
Aquaplaning představuje v deštivém pozdním létě či na podzim skutečnou hrozbu. Jakmile běhoun nezvládá odvést všechnu vodu pryč z místa kontaktu pneumatiky s vozovkou, vytváří se pod pneumatikou vodní polštář. Pneumatiky tak ztrácí přilnavost a řidič přestane mít kontrolu nad svým vozidlem.
Když dojde k aquaplaningu, je třeba zachovat klid
„Pokud se vozidlo dostane do aquaplaningu, sundejte nohu z plynu a sešlápněte spojku. Nebrzděte ani silně neotáčejte volantem. Jakmile vozidlo zpomalí, přilnavost se opět obnoví, v tom okamžiku je zapotřebí aby byly pneumatiky nasměrovány tím správným směrem, ne například proti jinému vozidlu,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Kontrolujte pravidelně stav svých pneumatik a jejich tlak huštění
Riziko aquaplaningu můžete naštěstí snadno snížit ještě předtím, než si sednete za volant. Základní ochranou je pravidelná kontrola hloubky běhounu vašich pneumatik a jejich stav. Opotřebené pneumatiky mají menší schopnost odvádět vodu pryč, protože běhoun nemá dostatečnou kapacitu na shromažďování vody.
„Zákon stanovuje u letních pneumatik minimální hloubku běhounu 1,6 milimetru, ale je třeba si uvědomit, že už při 4 milimetrech pneumatiky rychle ztrácejí schopnost odolávat aquaplaningu,“ říká Dražík.
Nedávné testy, které uskutečnil časopis Tekniikan Maailma (5/2018), ukázaly, že u opotřebených pneumatik docházelo k aquaplaningu už při rychlosti 75 km/h. U nejlepší nové testované pneumatiky tomu bylo až při rychlosti 88 km/h. Kromě hloubky běhounu je třeba kontrolovat tlak huštění. Nízký tlak huštění zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu. Kontrola tlaku huštění a jeho případná úprava na správnou hodnotu je zásadní bezpečnostní opatření, které můžete učinit na nejbližší čerpací stanici, a nic vás nestojí.
Správná rychlost pomáhá udržet kontrolu nad vozidlem
Aquaplaningu můžete zabránit také pomocí správného řízení. Nejdůležitějším faktorem je udržet za všech okolností správnou rychlost. Na silnici byste se nikdy neměli slepě spoléhat na technologie nebo přesahovat rychlostní limity. Ani nové pneumatiky vás totiž nemusí ochránit před aquaplaningem, pokud v hustém dešti řídíte příliš rychle.
„Nejdůležitějším bezpečnostním opatřením, které může řidič učinit, je přizpůsobit rychlost situaci i počasí. V silném dešti byste měli snížit svou rychlost o 15–20 km/h, aby měl běhoun možnost odvádět veškerou vodu pryč z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou,“ připomíná Dražík.
Abyste se vyhnuli časovému stresu, měli byste si při jízdě v deštivém či jinak nepříznivém počasí vyčlenit dostatek času, který vás nebude nutit řídit příliš rychle. Zároveň je velice důležité udržovat za deště správnou bezpečnou vzdálenost, protože mokrý povrch prodlužuje brzdnou dráhu. Pozornost byste měli věnovat také povrchu vozovky, a na opotřebovaných silnicích se vyhýbat jízdě ve vyjetých kolejích. „Nejezděte ve vyjetých kolejích, protože se v nich hromadí voda. Je mnohem bezpečnější jezdit mimo ně,“ doplňuje M. Dražík.
V deštivém počasí mějte na paměti následující:
- Kontrolujte hloubku běhounu vašich pneumatik. Minimální doporučená hloubka běhounu je 4 mm.
- Kontrolujte tlak huštění vašich pneumatik. Podhuštěné pneumatiky mají pomalejší reakce na pokyny řízení a zároveň spotřebovávají větší množství paliva.
- Uzpůsobujte vždy svou rychlost aktuálnímu počasí. V silném dešti byste měli snížit svou rychlost o 15–20 km/h.
- Jezděte klidně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a správnou rychlost.
- Sledujte povrch vozovky. Nejezděte ve vyjetých kolejích, protože se v nich hromadí voda.