Jak ve skutečnosti funguje mazání motoru? Díky dílům z plexiskla si to můžeme podrobně prohlédnout

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Garage 54 @ youtube.com - 11. 3. 2021


Všichni víme, že motor by bez oleje a správného promazání nefungoval. Tedy, abychom byli přesní, vlastně fungoval, ale jen chvíli a jeho následná destrukce by byla definitivní. Teoreticky víme, že zásoba oleje je v olejové vaně pod motorem a během chodu motoru je z ní distribuován do těch částí motoru, které potřebují mazat, tedy ve kterých probíhá nějaké tření. Jak ale taková distribuce oleje po motoru během jeho chodu vypadá? To nám ukáží v Rusku.

Za videem, které názorně ukazuje průběh mazání, stojí Vlad se svými kumpány z youtube kanálu Garage 54. Tahle partička standardně s auty dělá vpravdě velké zběsilosti, ovšem tentokrát se rozhodli vzdělávat a dle reakcí na konečné dílo nejen své diváky, ale i sebe samotné. I Vlad samozřejmě ví, že auto pracuje se spoustou oleje. Ale jak sám přiznal, kvůli tomu, že fakticky průběh mazání nikdy není vidět, netušil, jak přesně to funguje.

Rozhodl se proto, že vyrobí průhlednou olejovou vanu a také kryt víka ventilů. K tomu použil původní neprůhledné díly, ze kterých udělal něco jako formu, přes níž přetáhli několik materiálů. Zkoušeli plexisklo a různé tloušťce i také polystyrén o různé tloušťce, než se povedl ten správný výlisek. Nakonec to bylo právě z 2milimetrového polystyrenu. Ty pak s původními díly rozřezali a spojily dohromady. Pro účely ukázky je to více než dostačující.

Poté, co je na své místo umístěna vana, je do motoru nalit olej a následně připevněn i kryt ventilů. A pak už jen stačí nastartovat. Je zajímavé sledovat, jak se z vany olej nejprve skoro všechen přesune do motorového prostoru, aby se  z něj následně vracel zpět. A ještě zajímavější je na vlastní oči vidět, jaká spousta je ho potřeba pro mazání ventilů.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru