policie-ilustracni

Jak to ve skutečnosti funguje s policejními honičkami? Na Kobru 11 zapomeňte, vše má přísná pravidla

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Policie ČR - 7. 10. 2024


V polovině září došlo v Praze na Sokolovské ulici k vážné dopravní nehodě. Ta se stala ve chvíli, kdy policejní auto se zapnutými majáky pronásledovalo ujíždějící tuningáře a do cesty se jim připletlo auto, které s honičkou nemělo nic společného. Při nehodě byli zranění čtyři lidé a jedna mladá žena bohužel zemřela. Šlo o spolujezdkyni právě z auta, které s honičkou nemělo nic společného. „Je nám velmi líto této tragédie a pozůstalým vyjadřujeme upřímnou soustrast. Zraněným přejeme rychlé a úplné uzdravení,“ řekl k nehodě pražský policejní mluvčí Jan Daněk.

Na sociálních sítích se velmi rychle vyrojily divoké debaty týkající se toho, proč policisté vůbec tuningáře honili. Proč nepoužili dron, vrtulníky nebo nevyužili kamerový systém. Zeptali jsme se proto na tyto otázky na Policejním prezidiu a požádali o vysvětlení, jak se to s policejními honičkami vlastně má. Na to, co znáte z Kobry 11 nebo amerických filmů,  hodně rychle zapomeňte. Honičky mají v ČR velmi přísná pravidla.

Zákon zastavení ujíždějícího předepisuje

Přestože bylo rozhořčení nad nehodou pochopitelné, je potřeba si uvědomit, že policejní honičky nikdy nevzejdou jen z popudu policie. To, jestli policejní honička začne, řeší dokonce zákon (273/2008 Sb.), kde se píše: „V případě ohrožení nebo porušení vnitřního pořádku a bezpečnosti, jehož odstranění spadá do úkolů policie, je policista ve službě nebo zaměstnanec policie v pracovní době povinen provést úkon v rámci své pravomoci nebo přijmout jiné opatření, aby ohrožení nebo porušení odstranil.“ Z toho jednoznačně vyplývá, že pokud je znění zákona naplněno, policista dokonce musí toho, kdo chce ujet, zkusit dohnat a zastavit.

Že PIT manévr funguje jen na lehké osobáky? Ale kdeže, policisté podobným způsobem zastavili obrovský traktor

Z tohoto ustanovení jasně vyplývá, že policista se nerozhoduje samostatně na základě vlastního uvážení, zda zahájí pronásledování, ale je zde dána jasná zákonná povinnost provést úkon nebo zákrok k odstranění protiprávního jednání, kterým nerespektování pokynu k zastavení jistě a nepochybně je. Ve značném množství případů je za tímto přestupkem (ujíždění – pozn. redakce) strach ujíždějícího řidiče z odhalení jeho závažnějšího jednání například ve formě řízení vozidla pod vlivem návykových látek – ať už v rovině přestupkové nebo trestní – nebo přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání podle § 337/1 a) trestního zákoníku. Lze také říct, že k zajištění respektu k normám veřejného pořádku a jejich efektivnosti, je nezbytná naprostá důslednost orgánů policie při provádění veškerých úkonů. Každé chování osoby, které se snaží zmařit úkon policie a nerespektuje její výzvy, lze tedy označit za rizikové. Pokud bychom totiž připustili, že policisté po výzvě nechají osobu, která odmítá výzvě vyhovět, dál pokračovat v jejím protiprávním jednání, plnění úkolů policie by přestalo být efektivní a osoby by dříve či později přestaly brát výzvy policie s vážností a respektem,“ vysvětlil nám Tomáš Bryslivec z Policejního prezidia.

Je ale nutné také říct, že existují situace, kdy policista nikoho honit nebude. Znovu je to kvůli zákonu, který mu to prostě neumožňuje. Jde o situace, kdy už třeba pronásleduje jiného pachatele trestného činu, zajišťuje bezpečnost chráněných objektů nebo osob, ale i situaci, kdy vykonává šifrovou nebo kurýrní službu, při níž by mohlo dojít k ohrožení včasného předání šifrovaných zpráv nebo k ohrožení přepravovaných věcí. Pokud by v těchto zákonem jasně stanovených situacích chtěl ujíždějícího řidiče honit, dokonce by porušil základní povinnosti policie.

Drony jak kdy, kamery po dohodě

Zajímalo nás také, proč policisté v rámci honiček nepoužívají místo aut vrtulníky nebo drony. To byl ostatně v diskuzích jeden z nejčastějších příspěvků. V prvé řadě si musíme uvědomit, že drony i vrtulníky neřídí policie, ale Letecká služba. A jak nám na Policejním prezidiu vysvětlili, pokud to podmínky dovolí, ta je k pronásledování přizvána a využívána. Jenomže jsme právě u toho, že reálný svět není stejný jako ten ve filmu. Létání s drony a vrtulníky nad obydlenou oblastí je znovu řízeno zákonem, ne všude je to možné a ne všude by to bylo bezpečné pro obyvatele či pro samotnou posádku.

Policie může použít civilní auta jako zátaras pro ujíždějícího řidiče. Majiteli pak vyplatí odškodnění

Diskutující se také často podivovali nad tím, proč policisté místo honičky nevyužili kamery rozmístěné v ulicích města. Opět narážíme na paragrafy, které využití kamer policií poměrně přísně ohraničují. „Kamerové systémy obcí je možno napřímo využívat tam, kde je to na základě dohod mezi obcemi a příslušnými krajskými ředitelstvími policie sjednáno. Ne každá obec a obecní policie má sjednánu dohodu o využívání kamerových systémů, a ne každé operační středisko policie má on-line přístup k těmto kamerovým systémům. Nelze tedy konstatovat, že sledování ujíždějícího vozidla pouze za využití kamerového systému, by mohlo nahradit provedení úkonu policistou – samotným „pronásledováním“. Kamerový systém působí taktéž pouze jako podpůrný prostředek k orientaci pronásledujících policistů,“ vysvětlil nám detailně Tomáš Bryslivec.

Když si toto vše přečtete, nejspíš vás napadne totéž, co nás: nebylo by lepší se vzhledem k nehodám, ohrožení policistů i všem těm paragrafům raději policejní honičky zrušit? Policejní prezidium na to mělo jednoduchou odpověď. To prostě nejde. Muselo by dojít k legislativním změnám zákona o policii, kde by musela být zrušena povinnost policisty odstranit porušení protiprávního stavu. Neprovedením úkonu v těchto případech by bylo porušením základních povinností policie dle zákona, kde je stanovena povinnost policie chránit bezpečnost osob, majetek a veřejný pořádek. Zrušení povinnosti policisty provést úkon by znamenalo, že policista by mohl přihlížet protiprávnímu jednání a nekonat, což by plně odporovalo plnění úkolů v oblasti ochrany společnosti před protiprávním jednáním,“ vysvětlil nám Tomáš Bryslivec.

My k tomu připomínáme, že pokud se kolem vás objeví auto složek IZS se zapnutým výstražným zvukovým a světelným zařízením (tedy se zapnutými majáky), musíte mu dát přednost v jízdě. I když to znamená zastavit u kraje, projet na červenou a uvolnit křižovatku nebo naopak zastavit na zelenou a do křižovatky nevjíždět. Tato mince má samozřejmě i druhou stranu. Každý, kdo jede „pod majáky“, musí dávat extrémní pozor a nesmí ohrozit bezpečnost provozu. Závěrem ještě dodáme, že jakékoliv použití majáků je dle policie striktně monitorováno a kontrolováno.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru