seat_leon-historie_svetlometu- (1)

SEAT Leon od své premiéry v roce 1999 vždy poskytoval vynikající výkony v oblasti osvětlení. Každá ze čtyř generací tohoto modelu předběhla svou dobu a díky průběžnému zdokonalování nabízela vždy nejmodernější technologii své doby. „Leon byl vždy etalonem, nejen v nabídce značky SEAT, ale v celém kompaktním segmentu. Každá jeho generace používala nejhospodárnější a nejvýkonnější zdroje světla, které zaručovaly nejbezpečnější jízdu za tmy,“ vysvětluje Magnolia Paredesová, vedoucí oddělení vývoje a testování elektronických systémů pro automobilová osvětlení ve společnosti SEAT. Paredesová pracuje pro SEAT již 20 let, tedy bezmála stejně dlouho, jako Leon svítí na cestu.

Průkopnické osvětlení. První generace, vybavená výkonnými halogenovými světlomety, značila obrat. „Byl to první vůz s plastovými vnějšími optickými prvky, které umožňovaly pracovat bez omezení s tvarovým řešením a experimentovat s osvětlovací plochou. Světlomety prvního Leonu byly středem pozornosti jako zásadní součást designu vozu,“ říká Magnolia. Kromě toho byly také vybaveny nejmodernější technologií. Například sklon světlometů bylo možné nastavit, aby se dosáhlo největšího možného dosahu bez oslňování ostatních řidičů.

Přečtěte si také:  Test SEAT Leon 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

Automatizace osvětlení. Ve druhé generaci Leonu byly do výbavy zařazeny xenonové světlomety. Tato technologie nabízela ještě lepší osvětlení vozovky (světelný tok 850 lumenů v porovnání s 500 lumeny u halogenových světlometů), o 35 % nižší spotřebu elektrické energie a delší životnost. „Díky bělejší barvě světla s teplotou chromatičnosti 4000 kelvinů bylo možné snížit únavu zraku při dlouhých jízdách za tmy,“ vysvětluje Magnolia.

Technické centrum zavádělo v letech 2005 až 2012 pro tento model další inovace, například funkci automatického zapínání světlometů, která eliminovala případy, kdy řidič zapomene zapnout tlumená světla při vjezdu do tunelu nebo parkovací budovy. Navíc se spolu se zadními svítilnami LED začala poprvé používat také světla pro denní svícení jako další významné zlepšení bezpečnosti silničního provozu.

Přečtěte si také:  SEAT Tarraco dostává nový motor. Výkon má stejný jako CUPRA Leon

Průkopník techniky LED. Třetí generace byla prvním modelem ve svém segmentu, který nabízel světlomety Full LED s elektroluminiscenčními diodami pro všechny osvětlovací funkce. Tato technika umožnila ještě větší odlišení designu prostřednictvím světlometů s charakteristickým trojúhelníkovým tvarem, který je pro vozy SEAT typický. „LED byly obrovským krokem vpřed, ale současně i velkou výzvou, protože jsme museli vyvinout řídicí jednotky pro jejich ovládání,“ vysvětluje vedoucí vývoje elektroniky. Tento Leon již měl asistenční systémy, například automatické přepínání mezi tlumenými a dálkovými světly. Uvedená funkce používá kameru umístěnou mezi čelním oknem a vnitřním zpětným zrcátkem. Kamera detekuje vpředu ostatní vozidla, která jedou opačným nebo stejným směrem, a přizpůsobuje podle nich světlomety, aby neoslňovaly ostatní řidiče.

Nejmodernější osvětlení. Nový Leon je technicky nejvyspělejším vozem značky SEAT také z hlediska osvětlení. „Čtvrtá generace s energeticky hospodárnější technikou LED reprezentuje obrovský skok vpřed z hlediska rozložení světla na vozovku s delším dosahem a šířkou světelného kuželu v porovnání s předchozí generací,“ říká Magnolia. Světlomety LED jsou nabízeny ve dvou verzích. Světlomety Eco LED mají při zapnutých tlumených světlech světelný tok až 550 lumenů a dosah 60 metrů, zatímco verze Full LED poskytuje světelný tok až 900 lumenů a dosah 70 metrů. „Bělejší barva jejich světla umožňuje lépe rozpoznávat tvary a barvy objektů, což je klíčový faktor pro jízdu za tmy,“ dodává.

Světla zvyšující bezpečnost. Diody LED se rozsvítí o 150 milisekund dříve než žárovka. Při jízdě rychlostí 120 km/h to znamená, že vzadu jedoucí řidič může reagovat na rozsvícení brzdových světel o 5 metrů dříve. Ale bezpečnostní funkce osvětlení nového Leonu jdou ještě dál. Linie, obklopující řidiče a osvětlená diodami LED, upozorňuje na nedovřené dveře nebo na vozidlo přijíždějící zezadu při vystupování z vozu. „Systémy osvětlení budeme nyní rozšiřovat o další inovace, například zvyšování intenzity světla při zrychlování, aby si řidič lépe uvědomoval rychlost jízdy, nebo funkci, která informuje o tom, že se dítě snaží otevřít uzamknuté zadní dveře,“ uvádí vedoucí vývoje elektroniky.

Přečtěte si také:  Rychlý test plug-in hybridu SEAT Tarraco e-Hybrid (2021)

Světelná ceremonie. „Nový Leon je také prvním vozem SEAT s uvítacím světlem z různých světelných zdrojů,“ říká Magnolia. Po otevření dveří se na vozovku promítá pozdrav „Hola!“, aktivuje se postupné osvětlení na zádi včetně souvislé světelné lišty, která propojuje zadní svítilny, a řidiče uvnitř přivítá kombinace barevného světla ze světelných pruhů LED v interiéru. Tyto barvy, doprovázející při jízdě řidiče a cestující, lze individualizovat v závilosti na jízdním módu a náladě: červená vyvolává aktivitu, zelená uklidňuje a modrá vytváří klidnou a ustálenou atmosféru.

Osvětlení modelu Leon v číslech

seat-svetla-tabulka