Bod obnovy - film - sci-fi - skoda - modely budoucnosti - 1

Jak se natáčela „budoucnost“ s auty v českém filmu Bod obnovy? S počítači i kaskadérem za volantem

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Škoda - Foto: FILM KOLEKTIV - 4. 3. 2024


Zvládli byste udělat ze současného auta takové, které bude vypadat jako nové ještě v roce 2041? Tvůrci sci-fi detektivky Bod obnovy to dokázali i s pomocí vozů Škoda. Co vše s auty museli dělat a jaký současný trend v automobilovém designu odhadli už před lety?

Píše se rok 2041. Lidé, kteří zemřou nepřirozenou smrtí, mají nárok na to být „obnoveni“. Jediné, co pro to během života musejí udělat, je pravidelně se zálohovat – tedy dosáhnout „bodu obnovy.“ Speciální agentka dostává na stůl případ, v němž tato pravidla nebyla dodržena, záloha mrtvého je smazaná.

Další děj koprodukčního snímku, který vznikal ve spolupráci českých, slovenských, polských a srbských filmařů a nyní je dostupný například na platformě Netflix, nebudeme prozrazovat. Podíváme se ovšem na to, jakou roli ve filmu hrají vozy Škoda — a proč vlastně volba padla právě na ně.

Vysvětluje to režisér Robert Hloz: „Od začátku jsme měli za cíl vytvořit ikonický film se sebevědomou vizí, která bude ryze středoevropská a nekompromisní. Chtěli jsme zapojit co nejvíce místních prvků — ne jako product placement, ale jako dokonale uvěřitelnou součást budoucnosti. Baví mě ukazovat budoucnost, která má oporu v realitě, nechtěl jsem se schovávat za nějakou fiktivní značku. Role aut je pro sci-fi velmi důležitá, je to definující designový element ve společnosti.“

Designoví vizionáři

Autoři u sci-fi filmů vždy řeší, který model vozu by se pro konkrétní postavu nebo roli hodil nejvíc. Nakonec dostaly přednost české vozy, ostatně ve filmu se objevuje třeba i český klavír Petrof. Půjčenou flotilu zbrusu nových vozů Škoda filmaři pochopitelně nemohli agresivně a nenávratně upravovat – ke slovu tak přišly třeba polepy fóliemi, aby se vytvořila policejní grafika nebo vznikl jiný přechod masky do přední kapoty a podobně. „Pro policejní Octavii RS jsme vytvořili tuto čelní masku z Forexu, což je velmi slabá deska z PVC, která je poddajná a dá se dobře řezat a tvarovat. Tato fólie se používá k vykrytí požadovaných míst, s nimiž se potom pracuje v postprodukci v počítačích,“ popisuje architekt filmu Ondřej Lipenský.

Bod obnovy - film - sci-fi - skoda - modely budoucnosti - 3

Film se odehrává v budoucnosti vzdálené dvě dekády, což je z hlediska vývoje automobilů i designu celkem krátký čas. Tvůrci nicméně počítají s tím, že v té době budou – alespoň v městském provozu — auta jezdit už zcela samostatně, přesto mají například volant. „Záhy jsme vycítili, že nás čeká vlna světel propojených do jedné linky, v zadní i přední části karoserie. To se dnes potvrzuje, protože už taková auta jezdí, ale před šesti lety, kdy jsme začali nad designem aut přemýšlet, to lidé mimo automobilovou branži považovali za překvapivé, nebo jen na efekt pro film. Mně to přišlo nevyhnutelné a bylo pro mě důležité to dotáhnout do finální designové podoby – plného vysokého pruhu, ve kterém už nejsou rozeznatelné reflektory na krajích. To proto, abychom v době vydání filmu byli s designem pořád napřed před realitou, která zatím dělá opatrné krůčky s jemnou linkou propojující mohutnější tradiční světla,“ objasňuje režisér.

Vyvinout vlastní auto budoucnosti? Třeba příště

Tvůrci Bodu obnovy přiznávají, že jistým vzorem jim byl slavný snímek Minority Report. Jeho štáb vyvinul i model vozu budoucnosti za řadu desítek let. Ve filmu jsou dokonce záběry z výrobní linky a je vidět, jak celý automobil vzniká.

„Škoda Auto nám něco podobného nabízela: že bychom společně s designovým oddělením mohli vyvinout škodovku budoucnosti. Byli otevřeni naprosto úžasným a zajímavým věcem,“ říká Lipenský. Nakonec se však filmaři vydali jinou cestou. Ve filmu jsou všechny scény, v nichž se objevují automobily, sofistikovanou kombinací fyzických úprav vozů a počítačové postprodukce.

Autorský tým pečlivě zkoumal aktuální designové trendy elektromobilů a dotáhl je ke své vlastní verzi představující novou čistou formu budoucnosti. Tak například poklice kol jsou dokonale ploché, nanejvýš s jemným designovým prvkem – ty si nechal štáb pro každé auto vyrobit na míru, protože to bylo jednodušší než všechna kola nahrazovat v postprodukci. Naopak zmíněná světla a modifikace kapoty byly výhodnější jako CGI (computer-generated imagery, tedy obraz kompletně vytvořený počítačem), protože nad tím je větší kontrola.

Bod obnovy - film - sci-fi - skoda - modely budoucnosti - 2

Režisér Hloz vzpomíná na jednu scénu, jíž věnoval obzvlášť velkou péči: „Jde o moment, kdy postava detektiva v podání Václava Neužila přichází na scénu, kde je zaparkovaných několik futuristických verzí policejních vozů Octavia RS a Enyaq, a u jednoho z nich se zastaví. Kamera, stejně jako jeho postava, auto velmi pečlivě zkoumá, protože detektivovi na něm něco nehraje. Je to extra dlouhý záběr, který je v plném světle, a vše musí vypadat naprosto perfektně, aby diváka vůbec nenapadlo, že v záběru jsou vizuální efekty. Trikový tým Magiclab, který dělá na největších hollywoodských filmech, to zvládl skvěle a s desítkami mých poznámek, často o naprostých designových detailech, jako bylo správné zakřivení každého centimetru linie světel, se trpělivě poprali. Vznikl tak záběr, který není nic jiného než čisté wow!“

Jak se práší na prototypy

V jednu chvíli potřeboval tvůrčí tým zaplnit garáž futuristickými vozy budoucnosti, aby to působilo uvěřitelně. Škoda Auto pro tuto scénu zapůjčila několik prototypů ze svého muzea, z nichž většina je jediným exemplářem na světě. Tyto prototypy postrádají sériové detaily z běžných vozů, což filmařům pomohlo snáz dosáhnout futurističnosti.

„Byla to obrovská zodpovědnost, aby se autům během natáčení nic nestalo. Napětí se dalo krájet obzvlášť ve chvíli, kdy jsme začali některá auta posypávat umělým prachem, aby působila, že v garáži už nějakou dobu stojí. Šlo o co největší realismus — přesně taková zaprášená auta v normálních garážích často potkáte, jen v Bodu obnovy to jsou unikátní prototypy,“ vypráví filmový architekt Lipenský.

V několika záběrech diváci vidí autonomní jízdu — auto na zavolání samo přijede vyzvednout hlavní hrdinku. Byly to prý velmi zábavné chvíle při natáčení, protože auto řídil poslepu řidič-kaskadér, který se musel naučit trasu úplně přesně, aby mohl být schovaný pod úrovní oken.

„Celá scéna potom pro kolemjdoucí působila jako něco z Knight Ridera, kde auto jezdilo samo po place a nebyly k tomu potřeba žádné digitální efekty. Obtížná část nastala, když auto samo otevře dveře a hrdinka má nastoupit — najednou vidíme dovnitř, jenomže já jsem nechtěl záběr rozstřihnout, protože by se z toho vytratila ta magie. Takže řidič opustí vůz v momentě, kdy je nejméně vidět, a v ten krátký okamžik jsme ho vyretušovali. Bylo to dost náročné na synchronizaci celého štábu, protože nad autem v tu chvíli ještě muselo měnit barvu signální světlo garáže, které upozorňuje chodce, že přijíždí autonomní auto. A k tomu za pomoci vlasce ve správnou sekundu někdo další otevíral dveře vozu. Tyhle chvíle ale na natáčení miluju!“ dodal s úsměvem režisér.

Pro tu pravou sci-fi atmosféru

Při tvorbě sci-fi snímku, jako je Bod obnovy, najdeme hned několik oblastí nebo témat, v nichž se používají vizuální počítačové efekty. Jako první přichází na řadu to, co je vidět ze všeho nejvíc, tedy dokreslení sci-fi atmosféry.

„Říká se tomu establishing, velké, široké záběry, které uvádějí jednotlivé scény. Většinou to spočívá v tom, že natočíte záběr s popředím, v němž se něco odehrává, a dozadu se záběr rozšiřuje o dokreslené dvou- nebo trojrozměrné objekty a pozadí. Tady těchto scén bylo docela hodně, nejvíc jako rozšíření města, aby získalo sci-fi vzhled budoucnosti. Další kategorií, která se ve filmu často opakuje a není až tak vidět, jsou ta zařízení, body obnovy, kdy každý má svůj displej. Obecně displejů je ve filmu řada, obrazovky jsou na mnoha různých místech a v různých velikostech. Museli jsme vyřešit jejich grafickou podobu i to, co se na nich zobrazuje, a potom i takzvané trackování, aby daný displej držel na svém místě a byl správně natočený. Třetí oblastí byly vizuální efekty s automobily, které rozebíráme v textu,“ popisuje práci trikových mistrů Michal Křeček, jeden ze zakladatelů studia Magiclab.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru