stare_pneu

Jak poznat, že je čas koupit nové pneumatiky?

Autor: Komerční sdělení - 20. 1. 2022


Mají pneumatiky na vašem autě již něco za sebou, ale nejste si jisti, zda už je čas na nové? Obecně lze říct, že pokud o stávajících pneumatikách pochybujete, koupí nové sady chybu rozhodně neuděláte. V článku se ale na celou problematiku výměny pneumatik podíváme podrobněji.

Kdy přezout na zimní, resp. letní pneumatiky?

V České republice upravuje povinnost zimní výbavy zákon. Ten říká, že řidiči musejí mít od 1. listopadu do 31. března na voze zimní pneumatiky v případě, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Případně, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám tuto skutečnost předpokládat.

Přeloženo do běžného jazyka: Pokud se teploty blíží nule a je vlhko, máte povinnost mít v silničním provozu od 1. listopadu zimní pneumatiky. Kromě toho existují specifické (zpravidla horské) úseky, kde je povinnost zimního obutí značkou upravena striktněji.

Sluší se dodat, že řidič by se neměl řídit pouze zákonem a dle počasí může být racionální přezout automobil se značným předstihem již v říjnu a na jaře zase počkat klidně větší část dubna, až ranní mrazíky definitivně odezní.

Kontrola pneumatik dle hloubky dezénu

Pravděpodobně znáte poučku, že minimální hloubka dezénu letních pneumatik musí být 1,6 mm, v případě zimních pneumatik pak 4 mm. Čím více je pneumatika sjetá, tím horší jsou její jízdní vlastnosti. Prodlužuje se tedy brzdná dráha, snižuje přilnavost a zvyšuje riziko aquaplaningu.

Jezdíte-li pravidelně na horších cestách či naopak svižnější jízdou na dálničních úsecích, neměli byste pneumatiky sjíždět tzv. „na doraz“. Zimní sadu vyměňte klidně se vzorkem o hloubce 5 až 6 mm a v případě letní sady se nebojte měnit již u 3 mm. Dejte si také pozor na to, abyste hloubku dezénu měřili správně. Jinak vás může kontrola policejní hlídkou nepříjemně překvapit.

Pneumatiky s defektem vždy nahraďte novými

Jestliže na pneumatice naleznete jakékoliv poškození, jde o jasný signál, že se pneumatika musí nahradit. Může jít například o vyboulení pneumatiky, drolení či popraskání. Pneumatiku co nejrychleji vyměňte i v případě, že by šla ještě opravit lepicí sadou.

Je-li poškozená pouze jedna pneu, doporučuje se vyměnit obě gumy na stejné nápravě (pokud nebyly takřka nové). V případě starších pneumatik může být vhodné při defektu jedné z nich nahradit i kompletní sadu.

TIP: Pří zimní dovolené neopomínejte mít ve výbavě i sněhové řetězy. Nebudete tak překvapeni ani při návštěvě Bulharska a jiných zemí.

Jezdíte málo? Pak pneumatiky vyřadí z provozu čas

Řadíte-li se ke svátečním jezdcům a pneumatiky jsou po technické stránce v pořádku, bude důvodem k zakoupení nové sady zkrátka stáří pneumatik. Guma postupně ztrácí své vlastnosti a jízda se může stát nebezpečnou. Pneumatiky se doporučuje vyměnit již po 4 letech. Zcela hraniční hodnotou je pak 6–8 let stará pneumatika. Auto se starším kouskem obutí by se v provozu nemělo v žádném případě objevit.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

3 názory na “Jak poznat, že je čas koupit nové pneumatiky?”

  1. Vlach Zbyněk

    To je opravdu ekologie jako hrom.Nové pneu mají 8mm a máme je vyměnit když se sjedou na 6….V Německu mohou být zimní tuším 3mm.

  2. Soused má 12leté Nokiany a boural pp část hned jak je namontoval na zimu-no šetřit se né vždy vyplatí

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru