Test elektromobilu Opel Astra Electric (2024)

Jak je to opravdu s poptávkou po elektromobilech? Němci tvrdí, že je hodně zkreslená a ve skutečnosti menší

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Centrální svaz německého automobilového průmyslu, ČTK - Foto: Pavel Srp - 25. 11. 2025


Na jedné straně je časté oslavování toho, že zákazníci si začínají nacházet cestu k elektromobilům a poměrně dobře je kupují. Na druhé stojí ale odstávky výroby, kvůli nízké poptávce. Jaká je tedy realita? Podle Centrálního svazu německého automobilového průmyslu (ZDK) je zájem zákazníků o elektromobily i výrazně slabší než se běžně uvádí. Jak je to možné? Čísla jsou prý výrazně zkreslena takzvanými samoregistracemi elektrických aut ze strany výrobců a prodejců.

Registrace čistě elektrických vozidel v Německu vzrostly v prvních deseti měsících letošního roku meziročně o přibližně 39 procent a představovaly asi 18 procent všech registrací nových vozidel, vyplývá to z údajů ZDK. Z toho se samoregistrace v tomto segmentu od ledna do října meziročně zvýšily o 51 procent.

Například v říjnu bylo téměř každé čtvrté nově zaregistrované auto nahlášené výrobcem nebo prodejcem, uvedl prezident ZDK Thomas Peckruhn. Podle jeho názoru je to varovný signál. Firmy, které vozy zaregistrují, může motivovat snaha splnit takto některé cíle. Například dostát požadavkům na emise oxidu uhličitého, uvedl ZDK.

„Ukazuje to, že růst trhu v současné době není poháněn skutečnou poptávkou zákazníků, ale je udržován především umělými stimuly ze strany výrobců a prodejců,“ říká Peckruhn. Automobilky jako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz lobbují v Bruselu, aby se zmírnil současný cíl Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej nových osobních vozů se spalovacími motory. Argumentují vyššími náklady na výrobu elektroaut a také tím, že zákazníci přecházejí na elektromobily pomaleji, než se očekávalo.

„Ať už se podíváme na celkový trh nebo konkrétně na elektromobily, čísla jasně ukazují, že výrobci v současné době nesou značnou část prodejního břemene sami. Soukromá i komerční poptávka zůstává velmi utlumená a nevyvíjí se zdaleka tak dynamicky, jak by bylo nutné pro stabilní trh,“ zdůrazňuje Peckruhn. Zdůraznil také, že začíná objevovat jeden důležitý nežádoucí efekt. „Vysoký počet samoregistrací v segmentu elektromobilů má znatelný dopad na zbytkové hodnoty ojetých elektromobilů. Velké množství krátkodobě registrovaných vozidel, které se po několika měsících znovu dostává na trh za výrazně snížené ceny snižuje celkovou cenovou hladinu v segmentu ojetých vozů. To způsobuje další nejistotu mezi soukromými i komerčními zákazníky, a ještě více ztěžuje stabilní rozvoj trhu,“ upřesnil.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru