Skoda_Enyaq_Coupe_RS_iV-praha

Jak dokonale vyfotit auto? Máme pro vás několik rad od profesionální fotografky, která fotí auta i v Goodwoodu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 14. 4. 2022


Fotografování je skvělý koníček, který může mít v době sociálních sítí i široký dosah. Profesionální motoristická fotografka Amy Shore poradí, jak dobře vyfotíte své auto.

Amy Shore patří k vyhledávaným profesionálům v automobilové branži a na focení aut se specializuje už řadu let. „Myšlenka, že se stanu profesionální fotografkou, pro mě přitom byla v dětství a dospívání vzdálená stejně jako myšlenka, že se stanu herečkou,“ říká Amy. Nicméně očividně stačí trocha talentu a spousta píle a i na první pohled nedostižný sen se může stát skutečností. 

1. Myslete na lokace

Fotit auto nemůžete jen tak někde. „Když vyfotíte auto zaparkované vedle jiných, byť sebekrásnějších vozů, nikdy nevynikne,“ říká Amy. Proto je auto na focení třeba vyvézt někam, kde bude skutečně středem fotografie. Ideálním místem ale není třeba prostor před bílou zdí nebo nudná nekonečná silnice mezi poli. „Chce to místa, která v sobě mají dynamiku a jsou vizuálně zajímavá sama o sobě,“ podotýká Amy. „Doma v Anglii mám už vlastní databázi míst, kterou jsem posbírala při cestách napříč zemí. Když někde míjím něco zajímavého, zaznamenám si to do mapy v telefonu, udělám si na tom místě jednoduchou fotku mobilem, abych si mohla připomenout scénu nebo světlo,“ nechává nás nahlédnout do zákusilí fotografka.

Amatérští fotografové si vystačí s Google Maps a funkcí Street View. Amy radí hledat v mapách řeky, zakroucené silnice nebo třeba historická centra měst. „Tam obvykle najdu kostel, v Británii dobře fungují i hospody,“ usmívá se fotografka. Důležité je respektovat pravidla – nikdy se nevydávejte fotit tam, kam s autem nesmíte, nebo kde focení není dovolené.

Skoda_Enyaq_Coupe_RS_iV-praha-foceni-3

2. Stačí i mobil

K pořízení parádního snímku není potřeba kdovíjak drahé vybavení. I sama Amy oproti jiným fotografům pracuje „nalehko“, se dvěma zrcadlovkami a relativně skromnou (byť kvalitní a na běžné poměry drahou) sadou objektivů. „Někteří kolegové řeší i v terénu svícení a mnoho dalších aspektů, já mám ráda přirozenou atmosféru fotek a vystačím si s lehčí výbavou,“ říká.

Pro začátek podle ní bohatě stačí i mobilní telefon. „Některé mé snímky vyšly v různých knihách a jedna z nich je věnována mobilní fotografii. Jsou to tedy snímky, které jsem pořídila iPhonem a jednoduše je upravila přímo v telefonu. Ano, telefony mají omezení v určité kvalitě optiky a zejména v úrovni detailů snímků, ale třeba na sociální sítě nebo běžné použití na webu je kvalita snímků dostačující,“ tvrdí Amy.

To však neznamená, že stačí mobil namířit na auto a je to. „Je potřeba držet se stejných zásad jako při focení klasickým fotoaparátem. A snímek samozřejmě následně vždy upravuji, ať už přímo v telefonu, nebo v počítači,“ dodává Amy.

Skoda_Enyaq_Coupe_RS_iV-praha-foceni-4

3. Dejte vozu prostor

Řada lidí dělá při focení aut jednu typickou chybu. „Nedají mu prostor. Kolem auta je na fotce jen malý rámeček, pak to skoro vypadá, jako že se na auto díváte nějakou škvírou,“ říká Amy. Auto podle ní na fotce potřebuje prostor, potřebuje „dýchat“. „Vyzkoušejte různé kompozice, pamatujte na pravidla zlatého řezu (oku lahodící proporce), nechte si kolem auta na snímku místo,“ radí Amy. I v dramatické scenerii pak auto daleko lépe vynikne. „Nebojte se scénu využít ve svůj prospěch. Když z podřepu fotíte auto a nad vámi je zrovna krásná obloha s dramatickými mraky, nebojte se zamířit objektivem trochu výš, umístit auto do spodní třetiny obrazu a dát prostor obloze. Uvidíte, jak bude auto vypadat skvěle,“ vysvětluje Amy.

S prostorem na fotce souvisí ještě jedna věc: „Nebuďte líní, hýbejte se. Namísto zoomu běžte k autu blíž, nebo se od něj naopak vzdalte,“ dává další tip Amy.

Skoda_Enyaq_Coupe_RS_iV-praha-foceni-2

4. Světlomety jsou oči

Auto samozřejmě můžeme fotografovat z mnoha úhlů, Amy ale radí začínat vždy v rovině světel. „Světla působí jako oči auta. A jako se v portrétní fotografii soustředíme na oči člověka, tak se soustředíme u aut na světlomety,“ přidává Amy další radu. Sama v této rovině fotí všechny obvyklé úhly – tradiční boční profil auta, ale také takzvaný tříčtvrteční přední a zadní pohled, tedy fotografii auta zepředu nebo zezadu z úhlu. „Tohle jsou mimo jiné pohledy, kdy také dobře vynikne zadní blatník, který bývá jednou z dalších významných designových částí vozu,“ říká Amy.

Teprve po zvládnutí těchto základních pohledů se pouštějte do dalších úhlů. Třeba pohledem na auto z výšky nikdy nic nezkazíte. „Snažte se ve svůj prospěch využít odrazy. Třeba skleněná panoramatická střecha umí vytvořit zajímavé efekty,“ podotýká fotografka. V interiéru vozu se pak soustřeďte na celkovou atmosféru a zajímavé detaily. 

Skoda_Enyaq_Coupe_RS_iV-praha-foceni-1

5. Střídmě a s vlastním stylem

Jakýkoli pořízený snímek nejspíš bude potřebovat trochu úprav. „Fotoaparát je nástroj a v našich rukou vytváří jakýsi polotovar. Je to základní materiál, který má bez ohledu na fotografa stejnou kvalitu. Výsledek určují až následné úpravy,“ říká Amy. Nejdřív je ovšem důležité odvést kvalitní práci už při focení, zásadní chyby pak při zpracování snímků nenapravíte.

„Úpravy by měly být vcelku střídmé. Nejde o to to přehnat, fotky vyumělkovat. Já trochu upravím kontrast, přidám trochu teplejší barvy, pracuji s jasem,“ objasňuje Amy, která dál radí, aby si každý vytvořil vlastní styl úprav. Různé přednastavené filtry v moderních aplikacích jsou sice lákavé, ale jako fotograf si tím nevytvoříte vlastní rukopis. „Nekopírujte jiné fotografy. Přiučte se od nich, podívejte se, jaké úpravy a proč provádějí, ale jděte v tom vlastní cestou. Když budete jen kopírovat, těžko svůj vzor doženete, natož abyste se dostali na zcela novou úroveň,“ dodává Amy.

Porsche nás ve videu naučí, jak vyfotit skvělé fotky auta jen s telefonem

Rozhovor s Amy Shore

Jak jste se k fotografování dostala?

Můj tatínek se o fotografii zajímal a já začala fotit někdy v pubertě. Měla jsem malý foťák, který jsem s sebou nosila všude: do školy, na večírky a podobně. V šestnácti mi rodiče pořídili první zrcadlovku a focení mě chytlo. Po dokončení univerzity ve zcela jiném oboru, než je fotografie, jsem si řekla, že bych si mohla focením přivydělávat, a tak jsem investovala do lepší zrcadlovky a o víkendech začala fotit svatby. Čirou náhodou jsem také nafotila jednu zajímavou repliku auta a s tátou se dostala do Goodwoodu. Organizátoři si snímků všimli a to vlastně nastartovalo mou kariéru.

Jak jsem k autům přičichla, věděla jsem, že u nich chci díky jedinečné atmosféře, která kolem nich panuje, zůstat.

Co považujete za svůj dosud největší úspěch?

Fotila jsem úžasná auta a skvělé lidi včetně některých jezdců Formule 1. Ale za svůj největší úspěch považuji to, že jsem si focením vydělala na vlastní dům. A následně jsem díky focení mohla investovat peníze do dílny na opravy historických aut mého kamaráda. To jsou dvě věci, které mě vždy fascinují, vždy si říkám: „Páni, na tohle jsem si vydělala fotoaparátem.“

Co vás na autech baví?

Miluju klasické vozy, sama mám dvě historická auta, dvě historické motorky a dvě ne tak úplně nová auta. U klasických aut je úžasná atmosféra, historie, to, jak k nim lidé přistupují. Prostě je mají rádi. A jejich majitelé bývají neuvěřitelní: když s nimi třeba sveřepě a divoce závodí v Goodwoodu, pak je po různých šrámech dávají dohromady ve svých dílnách, které jsou plné vzpomínek, je to neuvěřitelná atmosféra.

Oslovují vás moderní auta?

U nich mě fascinuje technika. Myslím si, že jsme Zemi zneužívali dost dlouho a svět se v tom musí změnit. A elektroauta jsou fantastickou součástí tohoto nového světa. Zároveň z mého pohledu fotografa jsou elektromobily nesmírně designově zajímavé. Díky novému uspořádání pohonu se mění proporce aut a jejich vzhled, to mě hodně baví.

Jak na vás při focení zapůsobila Škoda Enyaq Coupé iV?

Bylo to moje první focení se značkou Škoda a byla jsem na něj hodně zvědavá nejen kvůli autu, ale i kvůli setkání s Thomasem Schäferem. Nestává se moc často, že bych pracovala přímo s generálním ředitelem automobilky. Obecně pak platí, že po každém focení pro mě auto tak nějak vystoupí z anonymity. Když auto fotím, mám ho prohlédnuté z tolika úhlů a perspektiv, znám jeho detaily natolik, že pak pokaždé, když ho vidím na ulici, si na věci, co mě zaujaly nejvíce, vzpomenu. Také Enyaq Coupé iV samozřejmě takové detaily má.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru