Třetí model supervýkonné řady R-S, Jaguar XFR-S Sportbrake, se připojuje k sedanu XFR-S do exkluzivní řady aut s maximální rychlostí 300 km/h a je dalším vyjádřením dlouhé a legendární řady sportovních sedanů značky Jaguar.
Pohonná jednotka R-S, vylepšený podvozek a karoserie dovolují XFR-S Sportbrake posouvat hranice výkonnosti.
Vysoký výkon je poskytován pětilitrovým kompresorem přeplňovaným zážehovým osmiválcem, který nyní dosahuje parametrů 550 koní a 680 Nm, což je o 40 koní a 55 Nm více, než má verze XFR. Zlepšení bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru a optimalizací proudění vzduchu v sacím a výfukovém traktu.
Použitá osmistupňová převodovka využívá technologii Quickshift od Jaguaru (vyvinutou pro model F-Type). Zvýšený výkon motoru umožňuje XFR-S Sportbrake akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,8 s a pokračovat až k elektronicky omezené maximální rychlosti 300 km/h.
Kvůli vyšší hmotnosti zadní části XFR-S Sportbrake a pro zachování schopnosti ostrého přechodu do zatáčky a zpětné vazby sedanu XFR-S byla u modelu Sportbrake upravena tuhost pružin a nastavení adaptivních tlumičů zavěšení zadních kol. Překalibrovaná nastavení aktivního elektronicky řízeného diferenciálu a kontroly dynamické stability vozu byla sladěna s upraveným zavěšením zadních kol XFR-S Sportbrake a řidičům dovoluje maximálně využívat obrovský potenciál vozu.
Design
Změny pod karoserií odráží lehce upravená vizáž XFR-S Sportbrake. Kombinace elegantního profilu zadních oken, vyvýšených boků a linie střechy kombi propůjčuje XFR-S Sportbrake, stejně jako u standardního Jaguaru XF Sportbrake, široký dynamický postoj. Zatímco protáhlá linie střechy poskytuje cestujícím na zadních sedadlech o 48 mm více místa pro hlavu, opěradla sedadel je možné sklopit v poměru 60:40. V sedadlech je také integrovaný otvor pro přepravu lyží. Vztlak působící na záď vozu byl snížen použitím spoileru.
Nový, nižší přední nárazník ukrývá uprostřed i po stranách větší vstupy vzduchu, pro zajištění odpovídajícího proudění vzduchu do motorového prostoru. Výdech jsou ohraničené karbonovými rámečky. Uhlíkový kompozit byl použit také na přední spojler a spodní hranu nárazníku. Jde o první z řady aerodynamických úprav navržených pro hladké obtékání vzduchu při velmi vysokých rychlostech. Prodloužené prahy a aerodynamické lišty za předními koly vytvářejí odtrhovou hranu mezi spodní částí karoserie a povrchem vozovky, aby proudící vzduch přilnul co nejvíce k boku vozu.
Se stejným záměrem byly instalovány boční lišty za zadními koly. Protažený zadní nárazník rovněž obsahuje difuzor z uhlíkového kompozitu, který sahá dále pod auto, než je tomu u XFR, a potlačuje vztlakové síly.
Širší, šestipaprsková 20palcová kovaná kola Varuna z lehkých slitin XFR-S Sportbrake jsou standardně dodávána ve dvoubarevném provedení. Na vnější povrchy je použit keramický lesk, jehož atraktivní vzhled kontrastuje s lesklými černými plochami uvnitř kola.
Energický vzhled XFR-S Sportbrake je dále zvýrazněn nahrazením standardních chromovaných lišt kolem masky chladiče, v bočních sacích otvorech, kolem čelního a zadního skla, oken a na dveřích zavazadlového prostoru lesklými černými prvky.
Zákazníci XFR-S Sportbrake si mohou vybírat z pěti barev karoserie: modré Ultra Blue, černé Ultimate Black, šedé Stratus Grey, bílé Polaris White a červené Italian Racing Red.
Tato paleta barev je v interiéru XFR-S Sportbrake doplněna koženým čalouněním sedadel a výplní dveří v odstínu Warm Charcoal, zvýrazněným použitím kůže s karbonovým efektem. Tato kůže je určena výhradně pro vozy R-S. Je použita na sedácích sedadel a loketních opěrkách. Vlastní sedadla jsou ozdobena reliéfním logem R-S a mohou být provedena s červeným, modrým nebo slonovinovým mikro lemováním a prošíváním. Stejné decentní zdobení je použito na horní části palubní desky.
Výkon
XFR-S Sportbrake spoléhá na pětilitrový kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválcový motor v té nejsilnější podobě, doplněný osmistupňovou převodovkou s funkcí Quickshift.
Celohliníkový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli poskytuje nejen extrémní výkon, ale také výbornou účinnost. A to díky použitým technologiím, mezi něž patří přímé vstřikování paliva (SGDI) a nezávislé duální proměnné časování vačkových hřídelů (DIVCT).
Lehký hliníkový blok, litý pod vysokým tlakem, je vyztužen litinovými žebry a přišroubovanými domečky hlavních ložisek, což představuje vylepšení, které odpovídá jeho výkonu. Hlavy válců se čtyřventilovou technikou jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku, mezi nimi je usazeno dvojité Rootsovo dmychadlo Vortex, které zásobuje dva mezichladiče stlačeného vzduchu.
Aby bylo možné uvolnit dalších 40 koní a 55 Nm točivého momentu ve srovnání se standardní verzí XFR, přivádějí větší otvory v předním nárazníku verze XFR-S k motoru více vzduchu. Sání je rovněž osazeno sympozérem, který přenáší více zvuku sání do kabiny, čímž zvýrazňuje zvuk XFR-S Sportbrake. Výsledkem je zrychlení 0–100 km/h za 4,8 s a elektronicky omezená maximální rychlost 300 km/h.
Výfukový systém byl optimalizován s ohledem na co nejúčinnější odvod výfukových plynů z motoru. Středový tlumič byl nahrazen křížovým tlumičem a téměř otevřený zadní díl výfuku pomáhá vytvářet lepší zvuk s efektním práskáním při vytočení motoru do omezovače, známým z motorsportu.
Přednosti překalibrovaného motoru pomáhá maximálně využít osmistupňová samočinná převodovka s technologií Quickshift. Technologie Quickshift, vyvinutá pro sportovní model F-Type, dokonale doplňuje velké schopnosti verze XFR-S Sportbrake. Pokud řidič ručně přeřadí na vyšší převodový stupeň pomocí páček pod volantem, technologie Quickshift zajistí nejrychlejší a nejostřejší zařazení pomocí rychlého a přesně načasovaného zásahu do točivého momentu motoru.
Při podřazení (páčkou pod volantem nebo v režimu Sport) dá systém řízení motoru automaticky meziplyn, aby zajistil vyváženost a stabilitu XFR-S Sportbrake, což je obzvlášť důležité v nájezdu do zatáčky. Tato funkce navíc převodovce dovoluje provést několik velice rychlých podřazení při prudkém brzdění. V samočinném režimu dokáže převodovka detekovat způsob, jakým je vozidlo řízeno, neboť monitoruje akceleraci a brzdění, síly v zatáčkách, používání plynového a brzdového pedálu, zatížení motoru a požadavky podřazení. Pokud převodovka detekuje sportovnější styl jízdy, bude automaticky řadit agresivněji a posune v rozsahu otáček moment řazení výš.
Dynamika
Dynamické vlastnosti XFR-S Sportbrake byly inspirovány konstrukčním vývojem modelů XKR-S a F-Type. Výsledkem je neuvěřitelně agilní, citlivý a podmanivý vůz.
Hlavní výzvou při vývoji XFR-S Sportbrake bylo vypořádání se s vyšší hmotností zadní části vozu při zachování agility při zatáčení a zpětné vazby sesterského sedanu. Aby tohoto dosáhli, naladili inženýři Jaguaru aktivní zavěšení zadních kol XFR-S Sportbrake tak, aby se vyrovnalo s vyšší hmotností zadní části vozu. Tlumiče a pružiny byly nastaveny podle rozložení hmotnosti vozu, vyměněny byly stabilizátory a zadní náprava byla modifikována, zatímco zadní brzdy byly nastaveny tak, aby spolupracovaly se systémem ABS.
Celková podélná tuhost zavěšení byla zvýšena o 30 % vpředu i vzadu a ve stejné míře byla zvýšena také tuhost předních a zadních pružin.
Stejně jako u sedanu XFR-S byly upraveny rejdové čepy předních kol v souladu s těmi na XKR-S, aby bylo dosaženo většího odklonu a pevnějšího uložení, což společně s novými ložisky kol optimalizuje řízení a přesnost ovládání. Systém řízení dále těží z instalace ventilů vyvinutých pro model F-Type.
Pomocný rám zadní nápravy umožnil úpravu geometrie zavěšení, která díky tužším pouzdrům (nové zadní čepy se doplňují s tužšími pružinami) ve srovnání se standardními verzemi XF Sportbrake zlepšuje stabilitu a odezvu.
Za účelem maximálního využití upraveného zavěšení je XFR-S Sportbrake vybaven 20palcovými kovanými koly Varuna z lehké slitiny. Ve srovnání s koly z XFR jsou vpředu o půl palce a vzadu o palec širší, ale díky jejich konstrukci nedošlo k žádnému navýšení hmotnosti.
Pneumatiky vyvinuté ve spolupráci se společností Pirelli exkluzivně pro model XFR-S Sportbrake jsou na všech kolech o 10 mm širší, mají rozměry 265/35 vpředu a 295/30 vzadu. Rozdíl mezi větší šířkou ráfků a pneumatik vytváří efekt předběžného zatížení bočnice. To zlepšuje odezvu ovládání a řízení, aniž by byla negativně ovlivněna jemnost projevu.
V harmonii s vylepšeným zavěšením, ráfky a pneumatikami pracují upravené programy elektroniky ovládající Adaptive Dynamics, aktivní elektronický diferenciál a DSC.
Systém Adaptive Dynamics společnosti Jaguar prostřednictvím variabilně nastavitelných tlumičů aktivně kontroluje vertikální pohyb, naklánění a úhel náklonu karoserie. Systém monitoruje podněty řidiče a stav vozovky a až 500x za sekundu upravuje tuhost tlumičů, čímž optimalizuje stabilitu a agilitu. Pokud řidič zvolí režim Dynamic, získá lepší kontrolu nad vozem díky posunutí tuhosti tlumení do tužšího pásma dostupného rozsahu.
Aktivní elektronický diferenciál značky Jaguar, který se v případě potřeby dokáže téměř okamžitě zcela uzavřít, byl překalibrován s ohledem na plné využití vyšší přilnavosti širších zadních pneumatik, přesnějšího zavěšení a výkonu motoru. S diferenciálem se dokonale doplňuje režim systému kontroly dynamické stability Track DSC, který nyní nabízí nadšeným řidičům možnost poznat vůz za hranicí jeho schopností, přičemž jim však poskytuje nenápadnou bezpečnostní síť.
Stejnou jistotu poskytuje také brzdová soustava Jaguar High Performance Braking System, která nabízí bezkonkurenční kombinaci výkonu, stability a jemného dávkování. Kotouče s vnitřním chlazením o průměru 380 mm vpředu a 376 mm vzadu nabízejí jistotu při opakovaném intenzivním brzdění a u XFR-S těží z dodatečného chlazení zajišťovaného prouděním vzduchu pod karoserií.
Jaguar XFR-S Sportbrake na trhu
Jaguar XFR-S Sportbrake lze objednat již nyní u každého autorizovaného dealera Jaguar. Zákazníci dostanou první vozy počátkem léta 2014. Ceny budou zveřejněny na autosalonu v Ženevě.
Tisková zpráva/-PS-