Společnost Jaguar Land Rover zveřejnila další technické informace o nových, lehkých, kompaktních motorech s modulární stavbou a nízkými emisemi. Ingenium, nová řada prémiových vznětových a zážehových motorů navržených, vyvinutých a vyráběných společností Jaguar Land Rover, přináší nejvyšší úroveň točivého momentu, výkonu, kultivovanosti a zároveň i snížení emisí a spotřeby paliva.

Ingenium: Konfigurovatelný, flexibilní, modulární

Společnost Jaguar Land Rover vyvinula vlastní řadu vysoce výkonných vznětových a zážehových motorů s pokročilými technologiemi a nízkým třením, které reagují na rostoucí nároky zákazníků na nižší spotřebu paliva a provozní náklady bez nutnosti dělat kompromisy v oblasti výkonu.

Inženýři Jaguar Land Roveru konstruovali novou řadu motorů tak, aby byla:

  • konfigurovatelná a flexibilní a umožnila bezproblémové použití v nových modelových řadách Jaguaru a Land Roveru;
  • lehce upravitelná, aby bylo možné v budoucnu vytvořit varianty s menším nebo větším zdvihovým objemem;
  • schopná fungovat s různým uspořádáním pohonu, včetně pohonu zadních a všech čtyř kol;
  • kombinovatelná s přímo řazenými a samočinnými převodovkami, stejně tak jako s elektrifikovanými hybridními systémy;
  • připravená na budoucí použití nových technologií.

Extrémně pevné a kompaktní hlinkové bloky, navržené ve vývojových centrech ve Whitley a Gaydonu, jsou základem pro vznětový i zážehový motor. Bloky mají stejné vrtání, zdvih, rozteč válců a objem 500 cm3 každého válce. To propůjčuje řadě motorů Ingenium konfigurovatelnost a flexibilitu, na níž je možné rychle a efektivně vyvinout motory s menším nebo větším zdvihovým objemem.

Všechny varianty vznětových a zážehových motorů řady Ingenium budou osazeny nejmodernějšími turbodmychadly, což zlepší výkonové parametry, především v nízkých otáčkách, a napomůže ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Dále bude ve válcích centrálně umístěné přímé vstřikování paliva. Součástí bude i variabilní časování ventilů a stop-start systém.

„Zákazníci po celém světě stále více vyžadují ekologičtější provoz a vyšší efektivitu, přičemž u svých robustních terénních vozů a sportovních automobilů očekávají zachování nebo dokonce zvýšení výkonových parametrů. Naše motory řady Ingenium tyto požadavky plní na zcela nové úrovni,“ říká Dr. Wolfgang Ziebart, ředitel vývoje společnosti Jaguar Land Rover.

Technologie Powerhouse

Řada motorů Ingenium přichází s inovacemi, které se vyznačují výjimečným zátahem v nízkých otáčkách, nenásilnou akcelerací a ve své třídě nejnižšími emisemi a spotřebou paliva. K dosažení těchto parametrů se inženýři Jaguar Land Roveru zaměřili na snížení vnitřního tření.

U prvního sériově vyráběného motoru řady Ingenium ‒ dvoulitrového dieselu označovaného jako AJ200D ‒ je ve srovnání se současným motorem tření sníženo o 17 %. To napomáhá učinit z něj jeden z nejefektivnějších a nejlépe reagujících dvoulitrových dieselů v daném segmentu.

Vznětové motory řady Ingenium využívají šesti klíčových technologií, jejichž kombinace vede ke snížení tření, větší kultivovanosti a lepším výkonovým parametrům. Jsou to:

  • Kuličková ložiska namísto kluzných ložisek na vačkových a vyvažovacích hřídelích.
  • Počítačem řízené variabilní olejové čerpadlo, které šetří energii tím, že ve všech otáčkách, zatíženích a teplotách dodává optimální množství oleje.
  • Počítačem řízené variabilní vodní čerpadlo, které upravuje množství chladicí kapaliny protékající motorem v závislosti na teplotě, otáčkách a jízdních podmínkách. Rozdělený nebo dvouokruhový chladicí systém nabízí dvě výhody – snížení emisí CO2 díky rychlejšímu ohřívání motoru a rychlejší náběh topení v chladných dnech.
  • Zjednodušený pohon vačkových hřídelů navržený pro modulární použití.
  • Kliková hřídel vyosená mimo střed bloku motoru.
  • Elektronicky ovládané trysky chladící písty pro vyšší efektivitu systému mazání. Trysky jsou vypnuty, pokud není nutné písty ochlazovat. To motoru dovoluje rychleji dosáhnout optimální provozní teploty a napomáhá ještě více snížit emise CO2.

Motory řady Ingenium přijdou na trh jako jedny z vůbec nejvíce testovaných a prověřovaných motorů společnosti Jaguar Land Rover. Motory za sebou budou mít testování odpovídající osmi letům nejtvrdšího a nejnáročnějšího testování. Tyto zkoušky zahrnují širokou škálu testů integrity a odolnosti, včetně více než 72 000 hodin na motorové brzdě a 3,2 milionu kilometrů reálného testování v provozu.

Důležitá role ve snižování hmotnosti vozu

Inženýři společnosti Jaguar Land Rover, která si již nyní drží vedoucí postavení v produkci vozů s lehkou celohliníkovou karoserií, se zaměřili na snížení hmotnosti tak, že optimalizovali každou součástku systému motoru. Přestože mají více funkcí a vyšší výkon, váží motory řady Ingenium až o plných 80 kg méně než srovnatelné současné motory.

„Motory řady Ingenium naplňují naši snahu nabídnout našim zákazníkům jedny z nejpokrokovějších motorů v jedněch z nejlehčích vozů segmentu prémiových SUV a výkonných vozů,“ říká Ron Lee, ředitel vývoje pohonných jednotek společnosti Jaguar Land Rover.

„Byli jsme schopni motory řady Ingenium navrhnout tímto způsobem, protože jsme měli ojedinělou příležitost začít s čistým listem papíru. Nebyli jsme omezeni žádnými obvyklými restrikcemi, které vždy návrh tlačí ke kompromisům, protože jsme neměli žádnou existující výrobní linku, která by diktovala parametry konstrukce, žádnou stávající architekturu motoru, kterou bychom museli převzít a přizpůsobit, a ani žádný existující výrobní závod, který bychom upravovali,“ doplňuje Lee.

Jaguar Land Rover Ingenium engine 2 mal