Požadavky potenciálních zákazníků modelu A8 se mění. Přejí si prožívat emocionální a komfortní mobilitu, která dokonale ladí s jejich individuálním životním stylem. Do popředí se stále více dostávají hodnoty, jakými jsou čas, prostor a individuální výběr. Současně jsou i nadále důležité klasické silné stránky vozidla od zážitků z jízdy až po velmi kvalitní materiály. Prémiový koncept modernizovaného modelu A8 je definován především emocionálními a komfortními zážitky v interiéru ve spojení s novými i etablovanými technologiemi.
Současné automobily musejí dokonale zapadat do každodenního života uživatele a za všech okolností musejí uspokojovat co nejvíce jeho potřeb. V tomto kontextu roste význam všestranného a komfortního interiéru. Pro výrobce jsou zásadní přesné analýzy stále heterogennějších cílových skupin v luxusním segmentu. Při utváření designu interiéru patří mezi nejdůležitější témata komfort, logika ovládání, informace a zábava nebo kvalita a trvalá udržitelnost používaných materiálů.
Komfort plus bezpečnost: relaxační sedadlo a digitální světlomety Matrix LED
„Interiér musí oslovovat všechny smysly a být komfortní. Zákazníci v segmentu vyšší třídy od nás navíc očekávají nejnovější technologie, a to především v oblastech bezpečnosti, osvětlení a informačních a zábavních systémů,“ říká Peter Dlab, technický projektový vedoucí modelu Audi A8. Příkladem je relaxační sedadlo v modelu A8 L, které nabízí rozmanité možnosti nastavení polohy a k tomu opěrku pro nohy na opěradle sedadla spolujezdce vpředu. Na ní si mohou cestující nechat v několika stupních ohřát a namasírovat chodidla. Paket Air Quality zvyšuje kvalitu vzduchu v interiéru. Kombinovaný filtr ve čtyřzónové automatické klimatizaci zachycuje většinu nežádoucích pachů a jemného prachu. Navíc odstraňuje ze vzduchu alergeny a mikroorganizmy. Výše uvedené prvky výbavy tak vytvářejí pro cestující ideální podmínky k práci nebo odpočinku.
V modernizovaném modelu Audi A8 používají digitální světlomety Matrix LED technologii DMD (Digital Micromirror Device). Každý světlomet disponuje cca 1,3 milionu mikrozrcadel, které rozkládají světlo z mimořádně výkonných diod LED na miniaturní pixely. Rozložení světla lze díky tomu ovládat s vysokou precizností a rozlišením. Osvětlení jízdního pruhu a orientační světlo pro dálnice vytváří „světelný koberec“, který mimořádně jasně osvětluje vlastní jízdní pruh. Orientační světlo řidičům intuitivně pomáhá udržovat vůz v jízdním pruhu především při průjezdu rozestavěným úsekem. Modernizovaný model A8 je kromě toho sériově vybaven digitálními zadními svítilnami OLED (OLED = organic light emitting diode).
Zadní svítilny rozpoznávají ve spolupráci s asistenčními systémy přiblížení jiných objektů. Pokud se ostatní účastníci silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu vozu A8 na méně než dva metry, aktivují se veškeré segmenty OLED.
Porozumění trhu
Příkladem, jak Audi reaguje na specifické požadavky trhu, je Audi A8 L Horch, nová vrcholná verze pro čínský trh, nejdůležitější odbytiště čtyř kruhů. Tato verze s prestižní výbavou, která potvrzuje společenské postavení majitele vozu, jasně ukazuje, jak Audi definuje pokrokovou luxusní limuzínu s maximální orientací na zákazníky. Značka Audi uskutečňuje na celém světě intenzivní výzkum trhu, aby přesně znala požadavky zákazníků a mohla je uspokojit. Například v Číně stojí v popředí vlastnosti limuzíny řízené profesionálním řidičem. Dění na čínském trhu sleduje tým Audi Innovation Research (AIR) v Pekingu. V porovnání s ostatními částmi světa mají čínští zákazníci ještě více v oblibě technické inovace a promyšlená designová řešení. V Číně panuje vysoká poptávka po digitálních nástrojích a službách, které lze individuálně přizpůsobovat. Řešení musí být nalezeno rychle.
AIR a AIC
„Jsme mnohem víc než klasické oddělení pro výzkum trhu,“ vysvětluje Yu Zhao, vedoucí AIR China. „Uskutečňujeme rozsáhlé rešerše, mimo jiné proto, že se čínští zákazníci od zákazníků v Evropě a USA velmi odlišují.“ Jedním z nejdůležitějších nástrojů je přitom Audi Innovators Circle (AIC). Tato komunita čítající více než 800 spotřebitelů z cílové skupiny značky Audi je digitálně propojena prostřednictvím chatovací aplikace. Zpětná vazba těchto hledačů trendů se vyznačuje vysokou spolehlivostí a kvalitou výpovědí. V kvantitativních průzkumech obdrží Audi během dvou týdnů 300 až 400 odpovědí, v případě kvalitativních studií 20 až 30 fundovaných výpovědí za stejné časové období. Průzkumy se točí kolem uživatelských zkušeností s automobilem nebo konkrétními funkcemi vozidla, ale také kolem životního stylu cílové skupiny a jejího vnímání značky Audi.
Zákaznická analýza s NCBS
Audi za tím účelem používá kromě zákaznické analýzy také „New Car Buyer Survey“ (NCBS), průzkum mezi zákazníky, kteří si kupují nový automobil. Audi uskutečňuje tento průzkum jednou ročně v Evropě, USA a Číně. Tato studie ukazuje, jaký vliv mají zkušenosti zákazníků různých značek na kupní rozhodování, opakovanou koupi a doporučení. NBCS navíc poskytuje informace o spojenosti zákazníků, jejich jízdních zvyklostech a další klíčkové indikátory pro loajalitu zákazníků. Analýza dat zákazníků, kteří si kupují nový automobil, je rozhodující pro pochopení jejich očekávání ohledně produktových zážitků. Audi navíc třídí data do demografických modelů, které zahrnují také postoje k určitým hodnotám. A zde A8 spadá do méně tradičního a více moderního segmentu.
„Hlavní segment zákazníků, kteří kupují model A8, lze rozdělit do dvou skupin: lidi s výrazným zaměřením na společenský a ekonomický vzestup a lidi, které popisujeme jako vzdělanou a progresivní část společnosti,“ říká Andreas Meinheit, který je odpovědný za výzkum trendů ve společnosti Audi. Tyto cílové segmenty nemají zájem o opulentnost, ale o prvky výbavy, které nabízejí hmatatelnou přidanou hodnotu a reprezentují něco speciálního.
Svěřit řízení profesionálnímu řidiči a řídit sám
Audi A8 od začátku charakterizuje sportovní agilita a jízdní dynamika. Modernizovaná vlajková loď tak ve stejné míře uspokojí jak zákazníky, kteří si chtějí sami užívat řízení, tak i klienty, kteří preferují cestování s profesionálním řidičem – pro tuto klientelu je ideální především A8 L Horch. „Automobily v luxusní třídě nejsou pro nás na žádném trhu klasické šoférské limuzíny. Proto je jejich nastavení dynamičtější,“ říká technický projektový vedoucí Dlab.
Audi A8 s řízením všech kol je tak připraveno i na městský provoz. Díky kombinaci inovativních podvozkových komponentů lze realizovat kompletní škálu jízdních vlastností – od sametového komfortu odpružení luxusní limuzíny až po dynamicky tuhé nastavení, které přináší ovladatelnost sportovního vozu. V tomto ohledu přesvědčí prediktivní aktivní podvozek modelu A8. Systém ze světa high-tech spolupracuje se vzduchovým odpružením a dokáže každé kolo zvlášť zatěžovat nebo odlehčovat dodatečnou sílou prostřednictvím elektromechanických prvků. Aktivní podvozek je schopen aktivně regulovat polohu karoserie v každé jízdní situaci, a tím výrazně potlačovat její náklony při zrychlování a zpomalování.
A8 zůstává vlajkovou lodí
„Jedno je naprosto jisté: A8 je u Audi vozem, který přináší nové inovace,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti Audi, odpovědný za technický vývoj. „Děláme všechno pro to, abychom nejnovější technologie představovali vždy nejprve v A8 a pak v ostatních modelových řadách a segmentech. Přístup, který aplikujeme u tohoto vozu, se přenáší do zbytku našeho portfolia. Požadavky zákazníků jsou totiž rozmanité a náročné nejen v luxusní třídě, i v kompaktní třídě jde o to odlišit se od konkurence.“