2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4- (1)

INEOS Grenadier 4×4 je v ČR. Připomíná Land Rover Defender, má šestiválce BMW, pohon všech kol a v prodeji bude za rok

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: INEOS, Autosalon Dajbych - 15. 11. 2021


V České republice se začne prodávat nová značka. Půjde o terénní automobil, který vznikl na bílém listu papíru. Důvodem k tomu byl konec výroby původního Land Roveru Defender. Psal se rok 2017, kdy vývoj začal. Prodej nového globálního vozu INEOS Grenadier 4×4 oficiálně odstartuje v příštím roce.

V České republice bude import a prodej automobilu zajišťovat Autosalon Dajbych v Plzni. Prodej má být odstartován na podzim 2022. Cena by měla být přibližně kolem 51 tisíc eur bez daně.

Jak to začalo

V roce 2017 předseda představenstva společnosti INEOS Sir Jim Ratcliffe, milovník vozů a zkušený dobrodruh, našel mezeru na trhu pro užitkový vůz 4X4, jenž byl byl bez příkras a navržený tak, aby splňoval moderní předpisy a zajišťoval spolehlivost. Nápad vyvinout vůz z nuly rozvinul Sir Jim s pár přáteli v oblíbené restauraci The Grenadier v londýnské čtvrti Belgravia, která také inspirovala k názvu vozu. Byla založena společnost INEOS Automotive Limited a tým profesionálů z automobilového průmyslu začal usilovat o převedení vize do reality s jasným výhledem na vývoj a výrobu vozu 4X4.

Díky spojení odolného britského ducha a designu s německou výrobní pečlivostí bude vůz Grenadier skutečně nekompromisním vozem 4×4 vybudovaným od základu. Je navržen pro zvládání všech podmínek a zajistí nejlepší schopnosti pro jízdu v terénu, odolnost a spolehlivost pro ty, kdo jsou závislí na vozidle jako pracovním nástroji, ať už jsou na světě kdekoli. Objednávky byly spuštěny v říjnu 2021 a první dodávky budou zahájeny v červenci 2022.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20(4)
Foto: Autosalon Dajbych

Vnější design

Design nového vozu Grenadier měl jednoznačný úkol , aby „funkce vítězila nad formou“. Vše je navrženo tak, aby odráželo praktickou funkčnost. Ústředním bodem designu je zajistit maximální úroveň schopností pro jízdu mimo vozovku a špičkové parametry tažení a užitečného zatížení. Vůz INEOS Grenadier byl zcela postaven na zbrusu nových základech a je navržen tak, aby plnil požadavky svých budoucích majitelů na odolný, schopný a pohodlný pracovní vůz, s nímž je možné jet kamkoli.

„Zadání bylo jednoduché. Chtěli jsme navrhnout moderní, funkční a vysoce schopný vůz 4X4, který bude zaměřen hlavně na užitnou hodnotu,“ říká Toby Ecuyer, vedoucí designér a pokračuje: „Design, který bude snadno čitelný, bez jakýchkoli pochybností o poslání vozu Grenadier. Nabízí vše, co potřebujete, a není zde nic, co je zbytečné. Nic není jen pro oko. Moderní konstruktérské a výrobní techniky zaručují, že Grenadier je vysoce schopný stroj, ale podařilo se nám držet se podstaty vytváření užitkového vozu, který odolá v čase.“

Přístup k designu

  • Vůz Grenadier přinese pohodlí a splní očekávání, která mají zákazníci v 21. století z hlediska úrovní vybavení a bezpečnostních systémů
  • Vyváženosti proporcí se dosahuje tím, že neexistují žádná omezení diktovaná dřívější platformou: začali jsme od nuly a odmítli jsme kompromisy u jakéhokoli úhlu

Praktičnost

  • Malá zadní dvířka se otevírají jako první a umožňují snadné nakládání i vykládání menších předmětů
  • Zadní žebřík může usnadnit přístup na střechu a jeho design zaručuje, že nepřesahuje přes linii uzavření zadních dveří
  • Vůz Grenadier pojme celou europaletu
  • Standardně je dodávána vnější kabeláž s výstupními body v přední a zadní části střechy; je tím zajištěn snadný přístup k napájení přídavných světel, pracovních světel nebo majáků
  • Kulatá světla vpředu a vzadu navozují dojem síly pevné trubky táhnoucí se zpředu dozadu; středová přídavná světla (dodávaná ve standardní výbavě) jsou součástí tohoto designu
  • Přední světlomety jsou totožné jednotky pro pravou i levou stranu, servis a dostupnost dílů je tudíž snazší; zadní světlomety jsou obdobně společné jednotky
  • Na předních náraznicích lze stát
  • Střešní tyče a střešní lišty umožňují nasazení a zabezpečení nákladu bez střešního nosiče (střešní nosič však lze pochopitelně velmi snadno namontovat)
2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20(7)
Foto: Autosalon Dajbych

Přizpůsobení

  • Vůz Grenadier byl navržen čistě a je připraven na doplňování příslušenství. Takže zákazníci si jej mohou přizpůsobit podle svých (stále se vyvíjejících) požadavků díky přístupu „otevřeného zdroje“, který zaručuje kompatibilitu příslušenství
  • Společnost INEOS zajistí širokou škálu příslušenství, chceme však také, aby vlastníci vozu Grenadier mohli začlenit své stávající vybavení do svého nového vozu a aby výrobci třetích stran mohli vyvíjet škálu kompatibilního příslušenství
  • Boční linie jsou funkční – ochranné pásky na dveřích nebo volitelný „praktický pás“ na dveřích a zadní části karosérie umožňují připevnění předmětů nebo příslušenství, např. kanystru

VNITŘNÍ DESIGN

Interiér vozu INEOS Grenadier je navržen na míru a má za cíl zajistit prostornost, praktičnost a variabilitu, kterou vlastníci požadují od výkonného vozu 4X4. Zbrusu nový design zahrnuje technologie a pohodlí, které jsou u vozidel vyrobených po roce 2020 očekávané.

„Když jsme začali přemýšlet o interiéru vozu Grenadier, zaměřili jsme se pro inspiraci pozorně na moderní letouny, lodě i traktory, kde jsou spínače a tlačítka umístěny tak, aby nabízely optimální funkčnost, kdy běžné ovladače jsou při ruce, přídavné jsou pak umístěny dále,“ říká Toby Ecuyer, vedoucí designér a dodává: „Tentýž přístup najdete v Grenadieru: rozvržení je funkční i logické, při jeho tvorbě jsme mysleli na snadnost používání. Je tam vše, co potřebujete, a nic, co je pro vás zbytečné.“

Přístup k designu

  • Praktičnost a variabilita, ale s moderními technologiemi a pohodlím
  • Design je inovativní, ale i nadčasový: nekopírujeme žádné trendy a nesnažíme se ohromit stylem
  • Zábavné designové prvky jsou inspirovány jachtingem a cyklistikou a odkazují na vášeň k dobrodružství a sportu značky INEOS

Praktičnost a tvrdá práce: připraveno na vše, co vám práce a život postaví do cesty

  • Gumová podlaha s výpustěmi pro oplachování hadicí; otíratelné spínače a povrchy palubní desky odolné vůči postříkání
  • Odolná sedadla s protižmolkovací úpravou jsou rezistentní vůči vodě i nečistotám a nevyžadují žádnou další ochranu
  • Snadná příprava kabeláže pro vnější osvětlení, navijáky a další příslušenství
  • Nákladový prostor je vybaven háčky a volitelnými vnitřními kolejnicemi pro zabezpečení nákladu
  • Velká madla na palubní desce a na A sloupku nabízejí další podporu v náročném terénu
  • Spousta možností pro odkládání vybavení: utěsněná odkládací přihrádka pod zadním sedadlem; uzamykací přihrádka ve středovém panelu; bezpečná boční odkládací přihrádka v zavazadlovém prostoru; držáky na litrové lahve ve všech dveřích
  • Volitelný napájecí zdroj přináší 2 000wattový měnič střídavého proudu pro napájení elektrických nástrojů i vybavení
  • Maloobchodní verze nabízí pět sedadel Recaro; komerční varianta nabízí výběr z dvou či pěti sedadel
  • Dvoumístná komerční verze pak pojme jednu euro paletu
2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-9
Prototyp má díly vytisknuté na 3D tiskárně, některé části interiéru chybí anebo jsou nefunkční, a některé jiné budou vypadat ještě trochu jinak (například stříbrná páka vedlo voliče automatické převodovky) | Foto: Pavel Srp

Intuitivní a funkční rozvržení s fyzickými spínači

  • Spínače jsou rozmístěny na širokém prostoru a jasně označeny pro snadné používání za jízdy, a to i v rukavicích
  • Rozvržení umožňuje spolujezdci používat přídavné ovladače, zatímco se řidič soustředí na cestu
  • Stropní panel obsahuje ovladače uzávěrek diferenciálu, přídavných napájecích obvodů a jističe
  • 12,3palcová dotyková obrazovka přináší digitální přístrojový panel a nabídky infotainmentu; veškeré možnosti menu jsou přístupné přes dotykovou obrazovku nebo otočný ovladač středového panelu, pokud máte mokré nebo zablácené ruce
  • Propojení s Apple CarPlay / Android Auto zaručuje vždy aktuální data navigace
  • Pro skutečné dobrodruhy umožňuje systém Pathfinder Off-Road Navigation naprogramovat, sledovat a zaznamenávat trasu pomocí bodů na trati, pokud jedete mimo komunikace nebo nemáte na obzoru žádné stopy pneumatik
  • Multifunkční volant s možností nastavení sklonu/dosahu/výšky a ukazatelem 12 hodin
  • Volitelné prosklené střešní panely lze naklánět nebo zcela sejmout

Navrženo pro odolnost pro všechny

  • Odolné materiály, které obstojí v průběhu mnoha let
  • Sedadla Recaro poskytují pohodlí a oporu na vozovce i v terénu; vyhřívaná přední sedadla a celokožené čalounění jsou k dispozici jako volitelná výbava
  • Vůz je navržen co nejvíce mechanicky, má zhruba polovinu vestavěných řídicích systémů (ECU) oproti srovnatelným vozům – například používá fyzický klíč
  • Snažili jsme se zvýšit spolehlivost a nabídnout analogovější a poctivější zážitky z jízdy
  • Široká škála možností pro individuální přizpůsobení s bohatou nabídkou volitelné výbavy a příslušenství z otevřených zdrojů
  • Maloobchodní verze nabízí ukotvení dětských sedaček ISOFIX / i-Size

INEOS Grenadier – technika a výroba

V květnu 2021 společnost INEOS Automotive dokončila dynamické testování prototypu první fáze modelu Grenadier, a to po náročných zkouškách jeho terénních schopností na jednom z nejimpozantnějších testovacích terénních míst pro vozy 4X4 na světě – jde o pověstné tratě okolo hory Schöckl poblíž sídla partnerské společnosti Magna Steyr v Rakousku.

Rakouské hory pověstné nesmlouvavým a likvidačním kamenitým terénem využívá společnost Magna Steyr již desítky let jako dokonalé testovací místa pro terénní schopnosti a odolnost vozidel pro zvláštní určení. Kromě interního týmu společnosti INEOS a partnerů pro vývoj – zejména ve společnostech Magna a AVL – se na vývoji modelu Grenadier podílelo asi 350 techniků.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4- (2)
Foto: Autosalon Dajbych

Od poloviny roku 2021 se kvůli zintenzivnění testovacího programu vozu Grenadier do extrémních podmínek na celém světě zapojilo přes 130 prototypů druhé fáze. Program testování a vývoje zahrne celkem více než 1,8 milionů kilometrů. Kromě testování na hoře Schöckl také technici úspěšně dokončili rozsáhlou kalibraci motoru pro chladné podnebí u prototypů modelu Grenadier v severním Švédsku, vývoj dynamiky motoru v Maďarsku a testování v horkém podnebí v některých z nejdrsnějších prostředí na světě včetně Maroka.

Společnost INEOS Automotive se při vývoji svého vozu Grenadier 4X4 spojila se společností The HALO Trust. The HALO Trust je největší světová humanitární organizace pro odstraňování min a likvidaci zbraní. S celosvětovou flotilou více než 600 vozidel 4X4 používá tato britsko-americká charitativní organizace terénní vozy i v těch nejodlehlejších a nejvíce nehostinných místech planety.

Společnost INEOS spolupracuje s HALO již od roku 2020, kdy se zapojila do aktivní operace HALO v Angole, kde se vozidla potýkají s rozbitými, kamenitými a leckdy nesjízdnými cestami. Zkušenosti s tím, jak si řidiči musejí poradit s terénem a opravami vozidel v měnících se podmínkách a jen se základním vybavením, umožnily nasměrovat probíhající vývoj vozu Grenadier. Společnost HALO pracuje v Angole již 27 let, její misi zde vyzdvihla při své návštěvě v roce 1997 i princezna Diana.

Prototypy vozu Grenadier se zapojí do aktivních projektů HALO včetně Kosova. Tyto vývojové činnost využije společnost INEOS a HALO k posouzení schopností vozu na silnici i v terénu, dále pak snadného provádění servisu, údržby a oprav v terénu. Společnost INEOS se snaží vyvinout flotilu vozů Grenadier upravených na míru pro operace HALO, jež by byla schopna podpořit její práci na záchraně životů v 25 zemích, kde utichly boje.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20%283%29
Foto: Autosalon Dajbych

POHONNÁ JEDNOTKA

Společnost INEOS Automotive zahájí výrobu svých vozů Grenadier 4X4 v červenci 2022 se zážehovými i vznětovými motory s využitím šestiválcových agregátů BMW Euro 6 o objemu 3,0 litru, B57 a B58. Tyto pohonné jednotky budou dodávány s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Společnost INEOS také podporuje využití vodíku jako řešení s čistou energií pro budoucí verze tohoto vozu. Ve spojení s odborníkem na techniku pohonných jednotek, společností AVL, vzniká koncept Grenadier FCEV, což je ukázkový model s vodíkovým pohonem, který zahájí testování na silnicích i v terénu do konce roku 2022.

VÝROBA

Společnost INEOS Automotive odkoupila od společnosti Mercedes-Benz výrobní továrnu v Hambachu. Tím zajistila budoucnost tohoto závodu a ochránila spoustu pracovních míst, která by jinak byla zrušena.

Hambach je pro výrobu vozu Grenadier ideální továrnou. Jde o jeden z nejmodernějších výrobních závodů automobilů v Evropě a je zde k dispozici zkušená a schopná pracovní síla. Mezi závody značky Mercedes dosahoval vynikajících výsledků v oblasti kvality svých výrobků a nedávno obdržel zásadní investici, která mu umožní výrobu větších vozidel. Umístění závodu na francouzsko-německé hranici jen 200 km od Stuttgartu pak přináší vynikající přístup k dodavatelům, talentovaným pracovníkům a cílovým trhům.

V rámci této akvizice společnost Mercedes-Benz uzavřela se společností INEOS smlouvu o další výrobě vozu smart EQ fortwo a některých součástek pro značku Mercedes-Benz v Hambachu. Ve spojení s plány značky INEOS ve vztahu k modelu Grenadier to znamená přibližně 1 300 pracovních míst pro Hambach včetně vazeb na místní dodavatele.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20(8)
Foto: Autosalon Dajbych

Společnost INEOS zahájila úpravu výrobních linek (karosérie, lakování, celková montáž) tak, aby se začlenila výroba modelu Grenadier, která má podle plánu začít v červenci 2022. Již bylo zahájeno školení kolegů z výroby a plán je vytvořit první prototypy vozu Grenadier už do konce tohoto roku.

Výroba v Hambachu zaručuje, že v silách společnosti INEOS je i nadále splnění plánu dodat vozy Grenadier zákazníkům začátkem roku 2022.

Prodej a poprodejní služby

Společnost INEOS Automotive připravuje představení vozu Grenadier v roce 2022 na 35 trzích.

Mezi klíčové evropské trhy patří Velká Británie, Německo, Francie, Španělsko, Itálie, země Beneluxu a Polsko. Uvedení je v roce 2022 plánováno i pro další středoevropské země.

V Africe jsou klíčovými trhy Jižní Afrika, Namibie, Botswana a Tanzanie. Na Blízkém východě se jako hlavní ohniska jeví Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie, Omán, Bahrajn, Katar a Kuvajt.

Trhy v oblasti Asie-Tichomoří zahrnují Austrálii a Nový Zéland, přičemž představení se plánuje na několika trzích ASEAN v roce 2022 podle vývoje homologací.

Žádný trh není předem zapovězen: Grenadier je vůz určený pro celý svět, v druhé vlně se rok či dva po představení může objevit řada dalších prodejních možností. Jsme nicméně nový výrobce vozidel, a ačkoli jsme si absolutně jisti, že Grenadier je vůz 4X4 světové úrovně, jsme dostatečně pokorní, abychom si byli vědomi obrovské výzvy spočívající v uvedení nové značky a nového vozu, a to bez ohledu na trh.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20(5)
Foto: Autosalon Dajbych

Zásadní výzvu představuje Severní Amerika. Platí zde velmi složité tržní předpisy; je tu velmi složitá cesta na trh a prodejní strategie musí být naprosto přesná. Současně však jde o velmi významný trh, který nabízí obrovské příležitosti z hlediska objemu, zejména mezi zákazníky zaměřenými na životní styl. Dodávky do Severní Ameriky začnou v roce 2023.

Obdobně významným globálním trhem je také Čína, na niž cílíme s velkým zájmem. Je zde patrný nový trend, kdy významné čínské značky vyrábějí vozy 4X4, které se vracejí k základům. Díky specifickým požadavkům na techniku a shodu vozidel s předpisy očekáváme, že vstup do Číny bude více sladěn se vstupem do Severní Ameriky v roce 2023. Čína má program postupného snižování emisí automobilů. Jelikož jsme značka zaměřující se na velké vozy 4X4 a jelikož k uvedení na trh dochází s I.C.E a bez flotily nízkoemisních vozů, jde o velmi nesnadnou výzvu. I přesto věříme, že tyto výzvy překonáme.

PRODEJ A POPRODEJNÍ SLUŽBY

Společnost INEOS Automotive zahájila uzavírání dohod s maloobchodními partnery a partnery pro poprodejní služby po celém světě v září 2021, přičemž plánuje zřídit až 200 prodejních a servisních míst před představením vozu Grenadier v červenci 2022. Mezi maloobchodními partnery budou renomované skupiny prodejců automobilů i specialisté na vozy 4X4. Na všech trzích je patrný silný zájem zastupovat značku INEOS, zejména u partnerů BMW, kteří mají zkušenosti s motory BMW v modelu Grenadier.

První celosvětový námět na poprodejní služby vyvinula společnost INEOS za poslední tři roky se společností Robert Bosch GmbH. Maloobchodní partneři budou tvořit páteř servisní sítě a další pokrytí zajistí pečlivě vybírané provozovny Bosch Car Service. Ucelená servisní síť znamená, že většina zákazníků se nikdy neocitne dále než 50 km od akreditovaného servisu značky INEOS. Pokud náhradní díly nebudou na skladě, společnost INEOS hodlá zajistit dodávky na zásadní trhy do 24 hodin.

„Chtěli jsme zákazníkům poskytnout možnost výběru, jak moc nás chtějí vidět, což znamená, že jim zajistíme plnou kombinaci digitálních i fyzických možností,“ říká Mark Tennant, obchodní ředitel společnosti INEOS Automotive. „Pohodlí pro zákazníky, dostupnost dílů, kvalita služeb: zaměřujeme se na to, aby ty základní prvky byly tak, jak mají být, abychom zákazníkům poskytli zkušenosti s nákupem, které požadují, a podporu v oblasti poprodejních služeb, kterou potřebují. Pokud si to budou žádat, mohou zákazníci na hlavních trzích nakupovat své vozy Grenadier on-line, a to včetně financování vozu a nákupu na protiúčet. Plně akceptujeme, že většina z nich bude chtít vůz před nákupem ozkoušet, a pro to je nezbytná rozsáhlá síť v terénu,“ uzavírá Tennant.

2021-prototyp-Ineos_Grenadier_4x4-%20(6)
Foto: Autosalon Dajbych

INEOS Grenadier 4×4 – Technické údaje:

Rozměry

  • Délka: 4 927 mm (vč. náhradního kola)
  • Šířka: 1 930 mm (bez zrcátek)
  • Výška: 2 033 mm
  • Rozvor: 2 922 mm

Hmotnosti (cíle)

  • Tažná kapacita: 3,5 t
  • Pohotovostní hmotnost: cca 2,7 tuny (bude upřesněno)
  • Užitečná hmotnost: cca 0,8 tuny (bude upřesněno)

Jízda v terénu

  • Uzávěrky diferenciálu: tři (střed = mechanický měnič, přední a zadní = mechanický, zapojený elektricky)
  • Podvozek: Karosérie na rámu (žebřinový rám)
  • Odpružení: Tuhé nápravy s pevným nosníkem, vinuté pružiny, klouby kola = 9° (přední) a 12° (zadní)
  • Úhel nájezdu: 35,9°
  • Úhel odjezdu: 36,1°
  • Úhel zlomu: 27,8°
  • Světlá výška: 258 mm
  • Hloubka brodění: 800 mm

Pohonná jednotka

  • Hnací jednotka: Stálý pohon čtyř kol
  • Převodovka: Osmistupňová automatická ZF s ručním režimem
  • Rozdělovací převodovka: Dvourychlostní (vysoká / nízká)
  • Motory: Řadový šestiválec BMW, vznětový (s dvojitým přeplňováním) a zážehový motor
  • Vlastnosti zážehového motoru (B58): Výkon = 285 koní, Max. krouticí moment = 450 Nm
  • Vlastnosti vznětového motoru (B57): Výkon = 249 koní, Max. krouticí moment = 550 Nm

Kola a pneumatiky

  • Kola: 17“ a 18“ ocelová kola a kola z lehkých slitin
  • Pneumatiky: Dvě možnosti, obě s certifikací Three-Peak Mountain (zimní):
    • Bespoke Bridgestone All-Terrain (265 70R17 XL 116S / 255 70R18 XL 116S)
    • BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 (LT265 70R17 121 118S / LT255 70R18 117 114S)
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru