Mnozí si možná myslí, že sluchově postižení nemohou legálně řídit. Opak je ale pravdou, byť je faktem, že získání řidičáku pro ně může být náročnější než pro slyšícího žáka. Stejně tak je takový druh výcviku náročný i pro autoškoláky a komisaře.
Autoškolský ombudsman před pár dny řekl: „Neslyšící klienti mají stejné právo na získání řidičského oprávnění jako kdokoliv jiný. Autoškoly ani komisaři tím, že umožní individuální přístup, neporušují žádná pravidla ani zákon – naopak jde o naplnění principu rovného přístupu k mobilitě.“ Nicméně to neznamená, že úplně každá autoškola takto speciální druh výuky zvládne, a není možné si to u vybrané autoškoly nárokovat. Nicméně řada autoškol už výcvik sluchově postižených zvládá. Připraveni už jsou prý i komisaři pro závěrečné zkoušky.
„Zákon nijak nebrání tomu, aby lidé s postižením sluchu mohli udělat zkoušky na jakýkoli druh vozidla. I díky poznatkům veřejného ochránce práv jsme ale zjistili, že autoškoly nevědí, jak s těmito lidmi pracovat. I to, že komisaři nevědí, jak je zkoušet,“ popsal za ministerstvo dopravy Milan Janda z odboru agendy řidičů. Problém nastává v situaci, kdy komisaři neznají znakovou řeč, někteří mají problém i s tím, že žák kvůli znakování nedrží volant oběma rukama.
Přečtěte si také:
Před pár měsíci připomněl veřejný ochránce práv, že Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením, zaručuje lidem s postižením také právo na osobní mobilitu. Lidé s postižením by tedy měli mít také rovný přístup k získání řidičského oprávnění. Pokud ne, hrozí, že se bude prohlubovat jejich sociální vyloučení a závislost na péči blízkých či státu. Komplikace při absolvování autoškoly zažil i Robert Jungmann.
V Kanceláři veřejného ochránce práv pracuje v odboru ochrany práv osob se zdravotním postižením a je jedním z přibližně 4700 Čechů, kteří mají jako mateřštinu znakový jazyk. Učebnice a zkušební otázky v češtině pro něj proto nebyly vždy srozumitelné. S instruktorem si vytvořili speciální set znaků pro pokyny během jízd. Problém ale nastal při zkoušce. Přestože mluvené řeči rozumí a slyší díky sluchadlům, potřebuje při hovoru na člověka vidět: „Zkoušku jsem napoprvé neudělal, protože komisař seděl za mnou a já jsem mu vůbec nerozuměl. Nakonec jsme i s ním vymysleli jinou metodu. Říkal učiteli, co mám dělat, a učitel mi překládal do našich dohodnutých znaků,“ popsal své zkušenosti Jungmann.
Každý, kdo má sluchové postižení a k tomu i řidičák, by měl mít auto označené samolepkou. Tu vydává obecní úřad s rozšířenou působností osobám, které jsou postiženy úplnou nebo praktickou hluchotou a jsou držiteli průkazu ZTP. „Označení O2 se ve vozidle zpravidla umisťuje na zadní okno, tak aby nebránilo ve výhledu a je upozorněním pro ostatní řidiče, aby ještě zvýšili svou obezřetnost při řízení motorových vozidel a byli co nejvíce ohleduplní,“ doplňuje Portál veřejné správy.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




