V sídle Hyundai Motor Europe v německém Offenbachu se pro veřejnost letos v létě otevře nová čerpací stanice na vodík. Stanice, jejíž provoz je financován společností Air Liquide a projektem Clean Energy Partnership (CEP), umožní řidičům elektrovozů s palivovými články díky vysokotlaké technologii tankovat během pouhých tří až pěti minut.
„Otevřením veřejné vodíkové stanice Air Liquide v naší centrále jsme opět přispíváme k rozvoji a rozšíření vodíkového pohonu. Hyundai je prvním výrobcem automobilů v Německu, který má ve svém sídle veřejnou čerpací stanici pro bezemisní pohon vozů,“ uvedl Thomas A. Schmid, výkonný ředitel Hyundai Motor Europe.
Vodíková čerpací stanice Air Liquide plní nádrže k palivovým článkům pod tlakem 700 barů a je vyvinutá podle nejnovějších standardů a technologií tak, aby co nejvíce zkrátila dobu tankování. Nová technologie navíc umožňuje využít celou kapacitu palivových nádrží, a tím výrazně zvýšit dojezd vozů. Denní kapacita nové stanice bude 200 kg vodíku, což stačí pro více než 30 vozidel.
Iniciativa Clean Energy Partnership (CEP) byla založena v roce 2002 s účelem zavádět postupně vodík jako ekologicky šetrné palivo a pomoci tak Evropské unii v naplnění cíle snížit do roku 2050 škodlivé emise skleníkových plynů o 80 procent. V rámci projektu spolupracuje dvacítka společností působících v oblasti výroby palivových článků, vozidel s bezemisním pohonem, stejně jako příslušné infrastruktury a veřejné dopravy.
„Mnoho měst stále častěji čelí problémům s emisemi. My v Offenbachu jsme proto rádi, že společnost Hyundai Motor podporuje boj proti tomuto problému a nabídla své sídlo jako místo pro zřízení čerpací stanice Air Liquide,“ vysvětlil starosta Offenbachu Horst Schneider.
V současné době existuje v Německu asi 20 vodíkových stanic. Nacházejí se v největších městech, jako jsou Berlín, Hamburk, Mnichov, Düsseldorf a Stuttgart. Do roku 2023 plánuje místní vláda do roku 2023 výstavbu až 400 dalších stanic.
Hyundai ix35 Fuel Cell je první sériově vyráběný a komerčně dostupný vůz s vodíkovými palivovými články na světě. FCEV je kompletně nově vyvinutá technologie společnosti Hyundai Motor a model ix35 Fuel Cell čtvrtou generací vozů. Prvním byl v roce 2000 Santa Fe FCEV, následoval Tucson FCEV v roce 2004 a ix35 FCEV v roce 2012. V současné době se ve dvanácti evropských zemích pohybuje více než 300 vozidel Hyundai ix35 vozidla s vodíkovými palivovými články, jejichž asynchronní elektromotor generuje 100 kW/136 koní s maximálním točivým momentem 300 Nm.