Co do kontroly řidiče a bezpečnosti jízdy jsou korejské automobilky opravdu hodně přísné. Ano, většina otravně pípajících asistentů na vše možné i nemožné jde (zatím) vypnout, ale i tak je to otravné. A v konečném důsledku nám to často nepřijde ani bezpečné. Zdá se ale, že dohled nad řidičem a celou posádkou bude brzy ještě přísnější. A je otázkou, jestli chystané novinky půjdou vypnout.
Mezi nejotravnější asistenty patří ty, které hlídají rychlost, i ty, které monitorují to, kam se řidič dívá a zda se plně věnuje řízení. U značek Hyundai a Kia je najdete pod zkratkou DAW (Driver Attention Warning) a jak v těchto dnech zkoušíme například v aktuálně testovaném novém Hyundai Santa Fe, pokud jej nevypnete, začne vám velmi rychle lézt na nervy. Stačí se totiž dívat do zatáčky, sledovat zpětná zrcátka nebo třeba nahlížet do křižovatky a systém už před řidičem rozsvítí červenou ikonku se symbolem oka a pípá. Varuje vás tak před tím, že nesledujete provoz.
Obě korejské značky ovšem plánují jít s monitorováním řidiče a děním uvnitř auta ještě dál. Hyundai Mobis, tedy softwarová divize korejské automobilky, finišuje s vývojem systému s názvem In-Cabin Monitoring (ICM), tedy s monitoringem interiéru auta. A to velmi pokročilým.
Chystaný systém by měl být schopen v reálném čase kontrolovat až deset různých věcí. Mezi nimi by mělo být třeba to, zda řidič nedrží v ruce telefon, případně jestli je připoutaný. V plánu je prý i kontrola vitálních funkcí. To znamená, že pojedete k lékaři s angínou, systém by to měl poznat a upozornit vás na to, že něco není v pořádku. Myšlenka je taková, že systém zvládne rozpoznat srdeční funkci a na případný problém řidiče upozornit. K tomu všemu ale systém zvládne i kontrolu dalších cestujících v autě, především pak na zadních sedadlech. Takový monitoring je dnes už celkem běžný, ale v Hyundai Mobis jej chtějí ještě vylepšit.
Statistiky sice ukazují, že podobné bezpečnostní systémy zachraňují životy, pro řidiče jsou často ale velmi otravné. Bude zajímavé sledovat, kdy automobilky tento nový systém uvedou do provozu, jak přesně bude fungovat. A co je důležité, tak i to, jestli půjde vypnout. Mílovými kroky se totiž blíží doba, kdy podobné pípající asistenty vypnout nepůjdou.