Použití dusíku při plnění pneumatik má několik výhod, které stojí za zvážení. V tomto článku se podíváme na konkrétní přínosy, které může přinést.
Co je dusík?
Dusík (N2) je plyn tvořící přibližně 78 % atmosféry, kterou dýcháme. Jedná se o inertní plyn, což znamená, že nereaguje s jinými látkami a nevytváří nebezpečné chemické reakce. Dusík se často používá i v leteckém průmyslu, kde slouží k prevenci požárů, jelikož není tak hořlavý jako kyslík.
Proč byste měli zvážit hustění pneumatik dusíkem?
Hustění dusíkem má oproti běžnému vzduchu typické výhody, ale i nevýhody. O konečném médiu, kterými nakonec pneumatiky nafouknete, si tak musíte rozhodnout vy sami.
Výhody hustění pneumatik dusíkem
- Menší úbytek tlaku: Molekuly dusíku jsou větší než molekuly kyslíku, což znamená, že z pneumatik unikají pomaleji. Tlak tak zůstává stabilnější a není nutné pneumatiky tak často dofukovat.
- Delší životnost pneumatik: Díky stabilnějšímu tlaku se pneumatiky opotřebovávají rovnoměrněji, což prodlužuje jejich životnost. Menší změny v objemu pneumatik znamenají, že jsou méně namáhány, čímž se snižuje riziko jejich prasknutí.
- Lepší palivová účinnost: Optimální tlak v pneumatikách může přispět ke snížení spotřeby paliva. Odhaduje se, že podhuštěné pneumatiky mohou zvýšit spotřebu paliva o 0,5 % až 3 %.
- Nižší riziko oxidace: Dusík nereaguje snadno s materiály, což snižuje riziko oxidace uvnitř pneumatik.
Na trhu už jsou první pneumatiky vyrobené z PET lahví. Ty nahrazují původní polyester
Nevýhody hustění pneumatik dusíkem
I když má hustění dusíkem mnoho výhod, existují i některé nevýhody, které je třeba vzít v úvahu:
- Cena: Plnění pneumatik dusíkem je zpravidla dražší než běžné plnění vzduchem, protože vyžaduje speciální vybavení. Také není vždy snadné najít místo, kde tuto službu poskytují.
- Dostupnost: Dusík není běžně dostupný na všech čerpacích stanicích. Pokud zjistíte, že jedna z pneumatik ztrácí tlak, může být obtížné najít místo, kde ji opět nafouknete dusíkem. V případě nouze ale můžete pneumatiky nafouknout i běžným vzduchem, aniž by to mělo negativní dopady.
Pokud hledáte způsob, jak udržet stabilnější tlak v pneumatikách, prodloužit jejich životnost a zvýšit bezpečnost, může pro vás být plnění pneumatik dusíkem zajímavou alternativou. Nezapomeňte ale zvážit faktory jako cena a dostupnost. Pro mnoho běžných řidičů může být stále nejpraktičtější volbou tradiční hustění vzduchem, ale dusík nabízí výhody, které stojí za to prozkoumat.
Dusík jsem vyzkoušel před 20-ti lety na silničním kole, tlak 8 atm. Rozdíl byl obrovský hlavně v komfortu – a fak to neutíkalo. Dusíkem se ale hlavně foukají kola tahačů kvůli mnohem nižšímu zahřívání – když bouchne taková guma…
Velikost molekuly plynu za shodných podmínek je dle Avogardova zákona shodná. Reálné hodnoty se trochu liší, cca:
a) dusík 0,370 nm
b) kyslík 0,346 nm
Tedy ale nic podstatného. (o důvěryhodnosti toto čísla nic nevím), tedy vliv minimální.
Rozdílné opotřebení pneu díky vnitřní oxidaci pryže (vzhledem k době životnosti pneu) je z říše pohádek.
Ale peníze se na tom dají trhnout.
Dnes už tomuto dufám nikdo nevěří. Článek popírá zákony pana Avogadra. O delší životnosti pneumatik se netřeba bavit, ty degradují především slunečním zářením, nikkoli zevnitř.