Jako důkaz závazku společnosti Honda v oblasti bezpečnosti cestujících je zcela nový model Jazz vybaven novou technologii předního středového airbagu již ve standardní výbavě, a to jako první vůz této značky v Evropě a první model této třídy na trhu. Nově představená funkce pasivní bezpečnosti je pouze jedním z prvků uceleného bezpečnostního a asistenčního systému zcela nového modelu Jazz, což dále posiluje pověst tohoto modelu jako jednoho z nejbezpečnějších vozů v Evropě.

Nový systém předního středového airbagu

Nový přední středový airbag je umístěn v opěradle sedadla řidiče a vystřeluje do prostoru mezi řidiče a spolujezdce na předním sedadle. Tento nový airbag, který spolu s ostatními airbagy, jichž je v novém modelu Jazz deset, pomáhá předcházet přímému kontaktu řidiče a spolujezdce v případě bočního nárazu a omezuje jeho dopad. Pro zajištění správné pozice airbagu a maximální ochrany při jeho aktivaci je airbag upevněn třemi popruhy, které jej navádí v křivce kolem řidiče. Aby bylo možné tuto novou funkci zavést do praxe, technický tým vyvinul jednotku airbagu, která se vejde do horní části opěradla nově designovaného sedadla řidiče.

V případě bočního nárazu funguje nový přední středový airbag v souhře se dvěma dalšími prvky. Předpínače bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce na předním sedadle omezují pohyb řidiče a spolujezdce do boku, k čemuž pomáhá i středová loketní opěrka, která byla zvýšena. Celkový dopad tohoto nového přístupu může snížit možnost poranění hlavy o 85 % u spolujezdce, který sedí blíž, a o 98 % u spolujezdce sedícího dál od řidiče (interní testování společnosti Honda).

Přečtěte si také:  Nürburgring znovu otevřel své brány pro amatérské jezdce. Návštěvníci ignorují přísná pravidla

Mezi další vylepšení nového modelu Jazz patří systém inteligentních bočních airbagů zadních sedadel. Tento jedinečný airbag s dvojitou konstrukcí, který je nainstalovaný v čalounění zadních sedadel, se aktivuje s cílem chránit cestující na zadních sedadlech před úderem do dveří a zadního sloupku v případě bočního nárazu. Airbag byl navržen v kompaktní velikosti, aby nijak nenarušil funkci sedadel Magic Seat modelu Jazz.

Tato nová vylepšení bezpečnosti cestujících byla zavedena v reakci na nové požadavky testů Euro NCAP, Evropské organizace na ochranu spotřebitele v oblasti bezpečnosti vozidel, na rok 2020 s ohledem na závažné dopady bočních nárazů. Nové testování rozšíří rozsah výzkumu o dopady bočních nárazů ze vzdálenější strany.

„Při vývoji nového vozu je pro naše konstruktéry nanejvýš důležitá bezpečnost cestujících,“ uvedl k tomu Takeki Tanaka, projektový manažer společnosti Honda. „Poslední generaci modelu Jazz jsme úplně o základů přepracovali, což znamená, že jsme dokázali začlenit nové pokročilé konstrukční technologie a nejnovější prvky pasivní bezpečnosti s cílem zajistit mimořádnou ochranu v případě všech typů nehod. Jsme přesvědčeni, že díky přidání vylepšené sady pokročilých bezpečnostních prvků a asistenčních systémů do standardní výbavy zůstává zcela nový model Jazz jedním z nejbezpečnějších vozů ve své třídě.“

Kromě nového předního středového airbagu je zde systém SRS airbagu před koleny řidiče, který snižuje dopad nárazu na dolní končetiny a přispívá ke zvýšení ochrany cestujících v oblasti hlavy a hrudníku zadržením těla při pohybu směrem dopředu.

Prvky pasivní bezpečnosti zakomponované do karoserie

Zcela nový model Jazz je vybaven jedinečnou konstrukcí karoserie Advanced Compatibility Engineering (ACE) společnosti Honda. Tato technologie představuje základ pro vynikající pasivní bezpečnost a zvyšuje ochranu cestujících v případě kolize.

Přečtěte si také:  Nový model Honda Jazz už jen jako hybrid. K zákazníkům se dostane v létě

Síť propojených konstrukčních struktur rozptyluje energii nárazu rovnoměrněji v celé přední části vozu, čímž omezuje síly přenášené do prostoru pro cestující. Konstrukce ACE chrání vůz a jeho cestující rozptýlením energie z kolize do celé konstrukce karoserie a snižuje také energii z nárazu vůči jinému vozu. Bezpečnostní funkce pomáhá chránit cestující ve voze v případě srážky s většími i menšími vozidly.

Vylepšené technologie aktivní bezpečnosti jsou součástí standardní výbavy
Prvky pasivní bezpečnosti nového modelu Jazz doplňuje sada technologií aktivní bezpečnosti a asistence řidiče Honda SENSING, které byly zdokonaleny pro nejnovější model. Nová širokoúhlá kamera nahrazuje víceúčelovou kameru a senzor protikolizního systému (CTBA) modelu Jazz předchozí generace. Kamera rozpoznává komplexnější spektrum povrchů vozovky a charakteristických prvků v dopravě. Patří mezi ně detekce toho, zda se vozidlo přibližuje k vnějšímu okraji vozovky (do trávy nebo štěrku), k protijedoucímu vozidlu nebo vybočuje do jiného jízdního pruhu bez signalizace a dopravních značek. Kamera také dokáže eliminovat zamlžení a poskytuje neustále jasné zorné pole.

Honda Jazz e:HEV a Crosstar mají české ceny. Základ stojí půl milionu

Mezi prvky vylepšeného sady technologií Honda SENSING patří:

  • Systém pro zmírnění následků nehody s vylepšeným nočním provozem pro detekci chodců na místech, kde není k dispozici pouliční osvětlení. Systém také upozorní řidiče, když zjistí, že cyklista odbočuje nebo vjíždí do dráhy vozu. Kromě toho nyní systém aktivuje brzdy, když model Jazz odbočuje nebo přejíždí do dráhy protijedoucího vozidla. Tuto funkci umožňuje nově vyvinutá přední širokoúhlá kamera.
  • Adaptivní tempomat, který automaticky reguluje odstup mezi vozem jedoucím vpředu a umožňuje vozidlu sledovat provoz při nízkých rychlostech v dopravní zácpě (následování pomalou rychlostí).
  • Systém pro udržování v jízdním pruhu funguje při rychlosti od 72 km/hod na městských a okresních silnicích, jakož i na dálnicích s více pruhy, pro vyšší bezpečnost v širší škále situací.
  • Systém zabránění sjetí z vozovky pomáhá řidiči, aby nevyjel z vozovky. Upozorní řidiče, pokud zjistí, že se vozidlo přibližuje k vnějšímu okraji vozovky (do trávy nebo štěrku), k protijedoucímu vozidlu nebo vybočuje do jiného jízdního pruhu bez signalizace.
  • Systém rozpoznávání dopravního značení využívá přední širokoúhlou kameru k zjišťování dopravních značek, když se vozidlo pohybuje dopředu. Tento systém automaticky rozpoznává značky, kolem kterých vozidlo projede, a zobrazuje je na 7″ LCD displeji. Systém je zkonstruován tak, aby detekoval kulaté dopravní značky s omezením rychlosti a s informací „zákaz předjíždění“. Najednou mohou být zobrazeny dvě dopravní značky. Na pravé straně displeje se zobrazují pouze značky s omezením rychlosti, zatímco vlevo se zobrazují značky „zákaz předjíždění“ a omezení rychlosti s dodatečnými informacemi, například s informacemi o počasí.
  • Inteligentní omezovač rychlosti rozpoznává dopravní značky vymezující rychlost a nastavuje rychlostní limit. Pokud dopravní značky ukazují nižší rychlost oproti aktuální rychlosti vozidla, rozbliká se kontrolka na displeji, spustí se zvuková signalizace a systém postupně sníží rychlost vozidla.
  • Automatické dálkové světlomety fungují při rychlosti nad 40 km/h, kdy se automaticky zapínají / vypínají dálková světla v závislosti na vozidlech (osobní, nákladní, motocykl) a cyklistech v protisměru / před vozidlem a na intenzitě okolního osvětlení.
  • Detekce objektů v mrtvém úhlu společně se systémem sledování dopravy při couvání jsou standardně součástí výbavy verze Executive.