Honda Civic Type R: kompletní informace + velká fotogalerie

Autor: Tisková zpráva - 11. 6. 2015


Po pětiletém čekání přichází v roce 2015 nejočekávanější hatchback na světě: Honda Civic Type R. Zcela novou Hondu Civic Type R, která je označována jako „silniční závoďák“, pohání nejextrémnější a nejvýkonnější motor Type R, který byl kdy vyroben. Tento model posouvá laťku v segmentu vysoce výkonných hatchbacků s pohonem přední nápravy.

Konstruktéři společnosti Honda se tentokrát inspirovali japonským slovem „Buttigiri“, které znamená „dostihnout a předstihnout“. Rozhodli se vytvořit takový model Type R, který by maximálně naplnil vysoké očekávání od značky s červeným emblémem. Nový Civic Type R byl zkonstruován tak, aby přinášel dynamický a špičkový výkon nejen na rychlých i klikatých silnicích, ale i na závodním okruhu. Zároveň nabízí snadné ovládání a praktické uspořádání typické pro všechny modely Civic.

Spojení světové premiéry nového VTEC TURBO motoru Honda, smyslného sportovního zvuku, agresivního funkčního stylingu a nového podvozku vybaveného moderními technologiemi, vyvolává jeden z nejúchvatnějších a nejvyhledávanějších zážitků z jízdy. Jediným stisknutím tlačítka se ze silničního modelu Civic Type R stává závodní stroj.

Nový model Civic Type R, který patří do letošního ročníku zcela nových vozů Honda, je důkazem novátorského přístupu k vývoji technologických řešení, jejichž cílem je zpříjemňovat život zákazníků. Tento model, dostupný pouze s pětidvéřovou karoserií a ve dvou verzích, má ambice vrátit značku Honda mezi přední výrobce výkonnostních hatchbacků s pohonem jedné nápravy. V Evropě bude jeho prodej zahájen v červenci 2015.

Pod kapotou nového modelu Civic Type R tepe zcela nový přeplňovaný 2,0litrový benzínový motor VTEC TURBO s přímým vstřikováním, který přináší takové hodnoty výkonu, točivého momentu a výkonu, které nemají v segmentu sériových hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci. Maximální výkon je 228 kW/310 koní při 6 500 ot./min a maximální točivý moment je 400 Nm při 2 500 ot./min – obě tyto hodnoty jsou vyšší, než u všech předchozích modelů Honda Type R.

Viditelným odkazem na inspiraci, která stojí za modelem Type R, je jasně červený kryt hlavy motoru a hliníkové sací potrubí, připomínající úspěšné závodní vozy Civic, které se účastní letošního mistrovství světa cestovních vozů (WTCC).

Tento motor s maximálními otáčkami 7 000 ot./min, který je součástí nové generace motorů Honda Earth Dreams Technology, je vybaven novým zdokonaleným turbodmychadlovým systémem, a zahrnuje legendární technologii VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) a variabilní časování ventilů na vačkových hřídelích sacích i výfukových ventilů (dual VTC). Tato technologie posiluje točivý moment v nízkých otáčkách a zároveň zajišťuje maximální akceleraci v celém rozsahu otáček.

Kombinace turbodmychadla s technologiemi Honda VTEC a dual VTC přináší výkon, úspornost. Technologie dual VTC umožňuje částečné překrývání časování ventilů. Přesným řízením časování v širokém rozsahu otáček se zvyšuje citlivost a úspornost. Technologie VTEC mění velikost zdvihu výfukového ventilu pro potlačení turbo-efektu v nízkých otáčkách zvýšením tlaku ve výfukovém potrubí, a dosažení maximálního výkonu ve vysokých otáčkách. Tyto technologie umožňují použít turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou, které pak zaručuje špičkový maximální výkon v rámci třídy, lepší odezvu při nízkých otáčkách motoru a jedinečný výkon ve vysokých otáčkách. Pro další zvýšení odezvy je součástí systému přeplňování elektronická klapka v rozvodu výfukových plynů, která oproti běžné klapce nabízí větší možnosti řízení generovaného tlaku.

Turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou je doplněno motorem s odlévanými písty ze slitiny hliníku, hliníkovými vahadly systému VTEC, kovanými ojnicemi a lehkou klikovou hřídelí, aby se co nejvíce omezila celková hmotnost, rozměry a rotační síly motoru.

Technologie velmi řízeného spalování pomáhají nejen zvýšit výkon motoru, ale rovněž snižují spotřebu a umožňují dosahovat nízké úrovně emisí. Srdcem těchto technologií je systém přímého vstřikování. Zabraňuje ulpívání paliva na sacích kanálech tím, že vstřikuje palivo přímo do válců a nasává kanály pouze vzduch s využitím řízení vícebodového vstřikování Honda. Použitý vysokotlaký (20 MPa) vstřikovací ventil podstatně zlepšuje rozprášení paliva do mlhy a je podporován 85% vylepšením rychlosti průtoku a 45% zvýšením tlaku paliva v porovnání s běžným palivovým systémem s čerpadlem.

Konstruktéři Honda intenzivně pracovali na tom, aby sací kanály silným vířením podporovaly konzistenci palivové směsi vstříknuté do válce. S využitím intenzivního CAD modelování a analýzy byly tvary sacího kanálu a dna pístů optimalizovány tak, aby společně zajišťovaly silný vířivý průtok. Tím se optimalizuje směs paliva a vzduchu a zároveň účinnost spalování. Funkce Start/Stop přispívá ke snížení spotřeby a rychlá zpětná vazba zapalování umožňuje řidiči rychlou akceleraci z místa. Funkce Start/Stop je deaktivována v režimu +R.

Nesmírně vysoká výkonnost modelu Civic Type R nemá v segmentu hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci: dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h. (62 mil/hod.) za pouhých 5,7 sekundy a maximální rychlost (tam, kde je to možné) je jedinečných 270 km/hod. (167 mil/hod.). I s tímto úchvatným výkonem dosahuje Civic Type R nízké CO2 emise pouhých 170 g/km, má výjimečně nízkou spotřebu paliva při vysokých rychlostech a splňuje emisní předpisy Euro 6.

Motor nového modelu Civic Type R má vysoký kompresní poměr 9,8 a je přeplňovaný – pro oba tyto parametry je zvláště důležitý odvod tepla. Z tohoto důvodu konstruktéři využili řadu technologií chlazení, například chlazení hlavy válců a pístů, výfukové ventily plněné sodíkem a velkokapacitní mezichladič vzduch-vzduch. Hlava válců má dvoudílný plášť s vodním chlazením, které snižuje teplotu výfukových plynů a účinně snižuje teplotu spalovací komory. Zároveň je každý píst vybaven chladícím kanálem pro zvýšení průtoku oleje. Tyto technologie chlazení společně zajišťují vysoký výkon motoru i při vysokém zatížení, při jízdě vysokou rychlostí po závodním okruhu.

Unikátní motor vyžaduje unikátní převodovku: při dosahování rekordů na závodních okruzích, při jízdě po oblíbené venkovské silnici nebo při běžné pohodlné jízdě. Pro zajištění těsného a citlivého spojení s řidičem byla zvolena šestistupňová manuální převodovka s hladkým řazením, která maximálně využívá vysoký výkon motoru, silný točivý moment a vysoké otáčky.

Konstruktéři se pokusili dosáhnout co nejlepšího pocitu z řazení v historii modelů Type R. Rychlost řazení přímo souvisí s časy na kolo na závodních okruzích, zatímco pocit z řazení je základem zážitku z jízdy. K výjimečně rychlému řazení přispívá dráha řazení dlouhá pouze 40 mm, stejně jako u 2002 NSX-R. To by ale nebylo možné bez současného snížení síly potřebné k řazení. Značné snížení mechanického odporu přinesla účinná synchronizace. Vibrace při sepínání spojky pohlcuje dvouhmotový setrvačník. Zvýšením tuhosti jednotlivých komponent bylo podstatně vylepšeno řazení při úhlopříčném pohybu mezi druhým a třetím a mezi čtvrtým a pátým rychlostním stupněm.

Každý ze šesti převodových poměrů byl optimalizován pro výkon a a odpovídá výstupu motoru a křivce točivého momentu. Například maximální rychlost 270 km/h lze dosáhnout se šestým rychlostním stupněm a s maximálním výkonem při otáčkách 6 500 ot./min.

Pohon nápravy přenáší výjimečně citlivý samosvorný diferenciál se šikmým ozubením. Tento typ diferenciálu podporuje trakci i při ostrém průjezdu zatáčkami. V porovnání s tradičním diferenciálem tato technologie umožnila zkrátit čas za kolo nového modelu Civic Type R na okruhu Nürburgring Nordschleife o tři sekundy.

V souladu se zaměřením nového modelu Civic Type R je převodovka vybavena speciálním chladičem oleje, který zajišťuje dostatečné chlazení i při vysokém zatížení, například na závodním okruhu. Chladič oleje je umístěn na dolní straně převodovky a nasává studený vzduch přiváděný žebrovaným tvarem skříně převodovky. Ta přechází do vzduchových lamel v dolním krytu motoru. Bez ohledu na použití chladiče oleje patří převodovka s masivní skříní nového modelu Civic Type R k nejlehčím ve své třídě.

Čtyřdílný výfuk je vyladěn jak pro patřičnou zvukovou kulisu pro výkon a od prvního spuštění motoru jasně definuje povahu nového modelu Civic Type R. Výfuková soustava dokáže pojmout rychlejší průtok výfukových plynů díky napřímenému potrubí s odstraněným tlumičem v přední části. Zvuk výfuku je naopak zesílen odstraněním tradičního tlumiče zvuku. Místo toho je na zádi vozu umístěn rezonátor, který udržuje hluk na přijatelné úrovni a omezuje pouze individuálně vybraná frekvenční pásma. Úpravy upevňovacích objímek výfuku umožnily zapojit do celkového zvuku sekundární zvukový prvek. Ten zároveň zajišťuje, aby se zvuk výfuku zvyšoval s točivým momentem motoru.

Jedinečné stylingové úpravy modelu Civic Type R propůjčují vozu agresivní a smysluplné rysy, ale zároveň společně naplňují jasně stanovený cíl. Otvory v mřížce předního nárazníku, které přivádějí vzduch k mezichladiči, jsou speciálně tvarované pro minimalizování aerodynamických ztrát. Elegantní a aerodynamicky efektivní design je výrazem vozu, který byl vyvinut především pro vysoké rychlosti. Díky zaměření na aerodynamiku má vůz nulový koeficient vztlaku, minimální aerodynamický odpor a špičkový celkový aerodynamický výkon.

Jedinečný přístup k aerodynamice modelu Civic Type R využívá specifické prvky, které vytvářejí přítlak. Výsledný celkový záporný vztlak je v automobilovém oboru neobvyklý a zejména v této třídě ojedinělý. Pozornost, která byla věnována proudění vzduchu nejen okolo vozu, ale také jeho vnitřkem, zajistila záporný vztlak (neboli proud vzduchu, který přitlačuje vůz k vozovce) na obou nápravách v kombinaci s minimálním aerodynamickým odporem. To se projevuje zejména v přední části a zajišťuje stabilitu při vysokých rychlostech včetně maximální rychlosti 270 km/h.

Pro dosažení tohoto cíle byla čtvrtá generace modelu Civic Type R podrobena důkladné aerodynamické analýze, testování a vývoji. Konstruktéři pečlivě realizovali své cíle prostřednictvím počítačového CFD modelování a testování v aerodynamickém tunelu v zařízení společnosti Honda v japonské Sakuře určeném pro motosport, které je domovem vývoje motorů pro vozy Formule 1.

Navržený prototyp byl ověřován rozsáhlým testováním prototypu jak v běžném silničním provozu, tak na závodních okruzích, včetně okruhu Formule 1 v Suzuce, okruhu Nürburgring Nordschleife a v testovacím středisku společnosti v Takasu.

Nový a téměř zcela plochý podvozek napomáhá proudění vzduchu pod vozem a v kombinaci se zadním difuzorem optimalizuje přítlak – účinně „přisává“ vůz k vozovce. Široký přední rozdělovač a hluboké boční prahy rovněž ovlivňují proudění vzduchu, které vytváří tlak na přední nápravu a omezuje vztlak, zatímco specifická konstrukce předního nárazníku eliminuje vzdušné turbulence okolo předních kol, vylepšuje stabilitu při vysokých rychlostech a dále omezuje vztlak.

Struktura nosné části zadního křídla – její úhel, výška a tvar a také její svislé koncové klapky – byla pečlivě navržena tak, aby optimalizovala přítlak na zadní nápravu, aniž by docházelo k přílišnému zvýšení aerodynamického odporu při vyšších rychlostech. To vylepšuje stabilitu vozu na vozovce, zejména při průjezdu zatáčkami za vysokých rychlostí.

Dalším hlavním cílem konstruktérského týmu, který ovlivnil celou řadu důležitých změn vnějšího designu, byl odvod tepla. Zvětšené horní a dolní mřížky v předním nárazníku přivádějí více chladícího vzduchu do prostoru motoru, což odpovídá mřížce o ploše 4 000 mm2. Proud vzduchu je veden prostorem motoru do průduchů nad koly po stranách vpředu a průduchy na zadních hranách rozšířených předních podběhů kol společně zajišťují chlazení a odvětrávání vysoce výkonného motoru.

Přední a zadní podběhy kol nového modelu Civic Type R jsou širší pro rozšířený rozchod předních a zadních kol. Integrované nástavce podběhů jsou hliníkové a v porovnání s běžným ocelovým plechem jsou o 42 % lehčí. Větrací otvory na zadní hraně nástavců předních podběhů rovněž vylepšují odvádění tepla od brzd.

Přední a dveřní spojlery mají povrchovou úpravu v matné černé barvě, což zdůrazňuje široký a nízký vzhled vozu. Dvojice koncových trubek výfuku na zádi vozu nápadně vystupuje z okrajů zadního difuzoru. Vzdálenost mezi koncovými trubkami výfuku a zadním difuzorem v matné černé barvě byla zkrácena na absolutní minimum přibližně 20 mm. To vyvolává při pohledu na zadní část vozu zvláštní stupeň agresivní napjatosti.

Denní LED světla probíhají podél dolního okraje kombinovaných předních světlometů. Jejich ostře zahnutý tvar je tvořen dvěma LED světelnými zdroji a vodítkem. Zdůrazňuje tvar světlometu a je nejdelším prvkem osvětlení vytvořený společností Honda. Výrazné světelné LED panely jsou rovněž v zadních sdružených světlech.

Vizuální změny podtrhují nová, lehká a pevná 19palcová litá kola, speciálně vyvinutá pro nový model Civic Type R. Zvětšené podběhy vyplňují pneumatiky 235/35 R19, které byly vyvinuty speciálně pro model Type R ve spolupráci se společností Continental.

Nový model Civic Type R je k dispozici v pěti barvách, které podtrhují dojem nového účelného designu. Kromě závodní bílé barvy, která je společná pro následující generace kultovních vozů Type R, mohou zákazníci vybírat z odstínů Crystal Black (perleťová), Polished Metal (metalíza), Brilliant Sporty Blue (metalíza) a Milano Red.

V interiéru byla provedena řada estetických a funkčních změn určených výhradně pro nový model Type R. Vznikl tak kokpit, který je vhodný nejen pro závodění na okruhu, ale rovněž podporuje sportovní pocit při každodenní jízdě. Zcela jedinečná sedadla, volant a řadící páka modelu Type R zohledňují polohu při řízení, viditelnost nejdůležitějších informací a požadavky řidiče na ovládání.

Exkluzivně navržená sportovní sedadla s vysokým opěrákem vyvedená v černé textilii se semišovou úpravou a dvojitým červeným stehováním, poskytují řidiči a spolujezdci na předním sedadle dostatečnou postranní oporu při ostrém odbočování. Důležitým faktorem pro zajištění vhodné polohy při řízení nového modelu Civic Type R je výška sedadla. Změnou hustoty a výšky uretanové pěny použité v sedadle dokázali konstruktéři snížit množství materiálu v předních sedadlech o 20 %, aniž by bylo omezeno pohodlí při každodenním provozu. Vzniklo tak strukturně nízké sedadlo, ve kterém se výška stehen nachází o 20 mm níže, než u běžného vozu. Rovněž byla snížena podlaha o 10 mm, což znamená, že celková výška stehen je o celých 30 mm blíže k vozovce, než u běžného vozu.

Přepracované zadní sedadlo pojme dva cestující. Ačkoli sedák již nelze zvednout, opěrák sedadla lze naklopit v poměru 60 / 40 a po úplném sklopení vznikne rovný nákladní prostor. Výsledkem těchto úprav je 17% snížení hmotnosti v porovnání se standardním pětidvéřovým modelem Civic při zachování stejného maximálního objemu nákladu.

Vzhledem k nízké výšce stehen na předních sedadlech byl snížen volant pro zajištění volného výhledu na informační displeje. Volant s plochou dolní stranou zachovává maximální prostor pro kolena. Pocit z řízení byl posílen zeslabením paprsků volantu, díky kterému je dotyk a pocit z polohy úchopu přirozenější. Podle červené značky středové polohy řízení na horní straně věnce volantu má řidič přehled o úhlu řízení při zatáčení.

Červené dvojité stehování na potahu volantu z černé kůže a na černé manžetě řadící páky je stejné, jako na sedadlech. Strop je potažen černou textilií, která vytváří požadovanou atmosféru. Podobně jako u předchozích modelů Type R je řadicí páka vyrobena z leštěné hliníkové slitiny.

Inteligentní multifunkční displej (i-MID) zobrazuje specifické informace pro model Civic Type R. Řidič může individuálně vybírat z jedinečných doplňkových informačních obrazovek modelu Type R, mimo jiné:

  • Ukazatel podélného a příčného zrychlení a brzdný tlak / poloha plynového pedálu
  • Plnící tlak, teplota vody, tlak a teplota oleje
  • Čas za kolo
  • Čas akcelerace (0 – 100 km/hod. nebo 0 – 60 mil/hod.)
  • Čas akcelerace (0 – 100 m nebo 0 – 1/4 míle)

Indikátor otáček nad hlavním tachometrem poskytuje řidiči vizuální informace pro optimální řazení. Když se zvyšují otáčky motoru, světla na obou stranách indikátoru se sbíhají a vizuálně informují řidiče o optimálním časování dalšího řazení, aniž by odváděly jeho pozornost od situace na vozovce. Zobrazení rychlostních stupňů ukazuje aktuálně zařazený stupeň a reaguje do 0,2 sekundy od řazení.

Pro nový model Civic Type R byla představena řada speciálních nových pokročilých systémů zavěšení, které zaručují citlivé ovládání vozu a maximalizují přenášení výkonu na vozovku.

Speciálně pro model Type R byly vyvinuty nové adaptivní tlumiče na všech kolech. Umožňují vždy nezávisle ovládat každé kolo pro zajištění výjimečné stability na vozovce, pro omezení zatížení klopení karosérie při ostré akceleraci a brzdění a pro udržování stabilní a hladké jízdy. Znamená to rovněž, že každodenní jízda na krátké i dlouhé vzdálenosti je pohodlnější a příjemnější.

Tento systém adaptivních tlumičů využívá několik snímačů, které sledují stav vozu každou milisekundu. Proud v elektromagnetických cívkách uvnitř tlumičů se upravuje v reálném čase, mění kanály průtoku oleje a tím řídí sílu tlumení. Nezávislé řízení každého kola prostřednictvím logiky, která byla vyvinuta speciálně pro zavěšení a pneumatiky, vylepšuje kontakt s povrchem vozovky (i na nerovném povrchu) a udržuje vysokou úroveň trakce při každé rychlosti. Navíc zaručuje ostré ovládání a stabilitu během zatáčení ve vyšších rychlostech omezováním klopení karoserie. Při normálním řízení udržuje výjimečně pohodlnou jízdu.

Systém adaptivních tlumičů rovněž omezuje přenos zatížení kol během akcelerace (zvedáním předku vozu) a brzdění (spouštěním přídě vozu), což zaručuje větší trakci během akcelerace a maximalizuje brzdný výkon. To přispívá ke stabilní a příjemné jízdě v podélném směru (například na cestě s výmoly) a boční stabilitě (například v silném bočním větru).

Pokročilý systém zavěšení přední nápravy Mcpherson s oddělenou těhlicí zvyšuje stabilitu při vysokých rychlostech a při extrémním zatáčení. Na rozdíl od ADS je systém zavěšení s oddělenou těhlicí přední nápravy mechanický systém vybavený dvěma podpůrnými „rejdovými čepy“. Místo běžné konfigurace nosného třmene a teleskopické vzpěry je těhlice oddělená od nosného třmene, takže klouby přijímají pokyny řízení a nosný třmen přijímá informace z povrchu vozovky. Nezávislá těhlice se projevuje menší vzdáleností menším odklonem rejdové osy, což omezuje tahání do řízení o 55 % v porovnání se systémem zavěšení standardního modelu Civic. K minimálnímu tahání do řízení rovněž podstatně přispívají hnací poloosy, které mají přesně vyváženou tuhost a upravený poloměr rejdu.

Systém zavěšení přední nápravy poskytuje větší závlek, což se projevuje vynikající stabilitou při jízdě v přímém směru ve vysokých rychlostech. Rovněž jemně vyladěné vlastnosti odklonu kol udržují v zatáčkách pneumatiky na vozovce a zlepšují chování vozu při zatáčení. Ve snaze o zvýšení tuhosti a snížení hmotnosti jsou spodní ramena a uchycení tlumičů vyrobeny z hliníku. K citlivému ovládání vozu rovněž přispívá uložení s vysokou schopností pohlcovat rázy.

Dvoupastorkový elektrický posilovač řízení (EPS), který byl vyvinut z posilovače montovaného do standardního modelu Civic, zajišťuje rychlou a zároveň lineární zpětnou vazbu řízení se zvýšeným výkonem a točivým momentem. Pastorky, které převádějí točivý pohyb volantu na rovný pohyb, jsou umístěny na dvou místech. Toto rozmístění umožňuje přenášet zpětnou vazbu řízení a pneumatik na řidiče bez negativního vlivu posilovače řízení, který působí na druhém pastorku. Kromě toho byla vyvinuta nová logika řízení na základě zpětné vazby úhlu natočení volantu, která zajišťuje pocit jistoty okolo středové polohy a zároveň poskytuje dobrou zpětnou vazbu při zatáčení. Zvýšená tuhost okolo ložiska převodky hřebenového řízení, hliníkové skříně a uchycení dále přispívá k silnějšímu pocitu jistoty a citlivosti.

Torzní ve tvaru H zavěšení zadní nápravy modelu Type R přispívá k maximální torzní tuhosti zadní nápravy a zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech, dokonce i při zatáčení ve vysoké rychlosti. Na rozdíl od standardního modelu Civic je model Type R vybaven torzní příčkou s uzavřeným profilem (připomínající zborcenou trubku), který vylepšuje tuhost zadní nápravy v krutu o 177 %, eliminuje nutnost zadního torzního stabilizátoru a tím snižuje hmotnost. Ke zvýšení příčné tuhosti rovněž přispívají velmi tuhá pouzdra uložení zadní nápravy.

Zvýšení tuhosti karoserie o 18% bylo dosaženo optimalizací konstrukce výztuh a použitím lepení místo dodatečných struktur z oceli. Tento přístup umožnil ušetřit 4,5 kilogramu.

Další pokročilou technologií, která zvyšuje dynamickou stabilitu vozu, je systém aktivního brzdění (AHA). Reaguje zejména na rychlé pokyny řízení nebo při vysokém zatížení v zatáčkách, ke kterému dochází při nouzových vyhýbacích manévrech. Systém aktivního brzdění (AHA) funguje prostřednictvím stabilizačního systému vozu a je aktivní neustále a bez vědomí řidiče podle potřeby mírně přibrzďuje vnitřní kola. Výsledkem je zvýšená agilita a stabilita vozidla a jedinečný zážitek z řízení.

Konstruktéři Honda nemohli najít pneumatiku, která by přirozeně vyhovovala charakteru a povaze nového modelu Civic Type R. Proto ve spolupráci se společností Continental vytvořili efektivní pneumatiku, která zajišťuje zvýšenou přilnavost a stabilitu při zatáčení.

Model Civic Type R je rovněž vybaven vysoce účinnými speciálně vyvinutými brzdami Brembo. Čtyřpístové třmeny kotoučových brzd na přední nápravě vyvíjejí brzdnou sílu na 350mm disky – největší, které byly kdy montovány na sériový model Type R – jejichž vrtání pomáhá chladit při extrémním zatížení.

Průměr kotoučových brzd byl zvětšen o 20mm, stejně jako byla zvětšena jejich tloušťka, aby bylo dosaženo lepší absorpce tepla a zvýšen brzdný výkon.

S novým modelem Civic Type R bude mít premiéru také nový režim Honda „+R“, který zvyšuje citlivost různých systémů podvozku a hnacích systémů. Přináší ještě intenzivnější zážitek z jízdy, ideální pro závodní dráhu, který zajisté ocení opravdoví vyznavači sportovní jízdy.

Tlačítko +R se nachází nalevo od sloupku řízení (vozy s řízením na levé straně) nebo napravo od sloupku řízení (vozy s řízením na pravé straně). Aktivovaný režim +R zaujme řidiče celou řadou viditelných změn. Barva okrajů vybraných měřidel na přístrojové desce se změní z bílé na červenou. Nalevo od indikátoru otáček se zobrazí logo +R a funkce Start/Stop je deaktivována.

Po aktivaci režimu +R dojde k celé řadě dynamických změn v hnací ústrojí modelu Civic Type R a v systémech dynamiky.

Zvýší se citlivost motoru a charakteristika točivého momentu se změní na agresivnější a více výkonově zaměřenou. To umožňuje vyšší dostupný kroutící moment při nižších otáčkách motoru. Elektricky posilované řízení je omezeno pro dosažení těžšího a pevnějšího pocitu z řízení.

Základní tlumicí síla nových čtyřbodových adaptivních tlumičů se zvýší o 30 procent, takže se vůz chová pevněji a živěji při vysokém výkonu. Stabilizační systém vozu je přizpůsoben na akceleraci a výkon a umožňuje větší rychlost stáčení a prokluzu, než před zásahem.

Režim +R rovněž klade dynamičtější důraz na obrazovku i-MID před řidičem. V režimu +R lze přistupovat k vrstvám Type R přímo ze všech čtyř základních informačních obrazovek nebo přejít přímo na první konkrétní obrazovku Type R. Výběr konkrétní výkonové obrazovky je označen obrázkem Type R. V režimu +R lze rovněž zobrazit obsah informací o vozu, i když běží stopky.

Součástí standardní výbavy nového modelu Civic Type R bude zcela nový infotainmentový systém Honda Connect, který nabízí pohodlí a možnost připojení na cestách. Systém Honda Connect má snadné a intuitivní ovládání, využívá nejrozšířenější operační systém chytrých telefonů na světě Android a k jeho funkcím lze přistupovat charakteristickým přitahováním prstů, potahováním a klepáním.

Cestující na předních sedadlech mohou prostřednictvím systému Honda Connect rychle přistupovat k bohaté nabídce možností: od údajů vozu přes parkovací kameru a hudbu až po připojení Bluetooth. Mezi funkce tohoto nového systému patří přístup k Internetu, předinstalované aplikace, služba Honda App Center, AM/FM/DAB a internetové rádio, telefonní rozhraní a připojení Bluetooth, ovládací prvky na volantu a zadní parkovací kamera s dynamickými pokyny. Zvuk zajišťuje šestireproduktorový 180 wattový audiosystém.

Nový systém Honda Connect – který byl letos poprvé představen u modelu CR-V 2015 – nabízí vynikající a bezpečné připojení pro majitele vozů Honda na cestách. Systém Honda Connect rovněž umožňuje tzv. MirrorLink, tedy hladké spojení mezi systémem a kompatibilním chytrým telefonem uživatele. Tato technologie umožňuje sledovat zobrazení na displeji vlastního chytrého telefonu prostřednictvím systému Honda Connect a využívat přístup k aplikacím ve svém telefonu.

Se systémem Honda Connect se můžete rovněž připojit k Internetu prostřednictvím sdílení sítě WiFi chytrého telefonu nebo prostřednictvím mobilního WiFi routeru a plně využívat Internet ve voze za předpokladu, že se nepohybuje; tak lze vyhledávat místní zajímavosti nebo zjišťovat informace o pamětihodnostech v okolí polohy vozu.

Tento systém je dodáván s celou řadou předinstalovaných aplikací; další aplikace si uživatel může stáhnout prostřednictvím služby Honda App Centre.

Mezi předinstalované aplikace patří „Aha“, která umožňuje snadný přístup k obsahu, aniž by řidič musel spustit vozovku z očí. Aha nabízí tisíce stanic se zvukovým obsahem – od hudby přes zpravodajství, podcasty a audioknihy až po sociální média, informační kanály a služby na základě vyhledané polohy. Integrované rozhraní se snadným používáním umožňuje pouhým stisknutím tlačítka jednoduše a bezpečně vyhledat cokoli od účtu na Twitteru po nejnovější předpověď počasí. Aplikace Aha rovněž obsahuje vyhledávače zajímavých míst (POI), které pomáhají uživatelům vyhledávat nejbližší restaurace nebo hotely.

Rozsáhlý souhrn standardního vybavení doplňuje automatická klimatizace a tempomat s omezovačem rychlosti.

Nový model Civic Type R si zachovává stejné pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP, které získal standardní pětidvéřový model Civic. Je vybaven stejnou konstrukcí karosérie Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) a systémem airbagů (řidič, spolujezdec, boční a boční okenní), záchytným systémem (včetně předních opěrek hlavy zamezujících případnému poranění krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu) a elektronickými systémy aktivní bezpečnosti.

Toto konstrukční řešení karoserie ACE™, které bylo vyvinuto ve zkušebním centru Tochigi, je dnes jednou z hlavních součástí bezpečnostní výbavy vozů Honda. Konstrukce karoserie ACE™ přináší výrazně vyšší ochranu cestujících v celé řadě reálných nehod. Polygonální hlavní rám na přídi byl zkonstruován tak, aby zabraňoval deformacím kabiny přenosem sil vznikajících při nehodě do několika tras vedoucích mimo prostor pro cestující. Navíc pomáhá snižovat riziko zaklínění pod jiné vozidlo či najetí na jiné vozidlo. To je důležité především tehdy, pokud dojde k čelní srážce dvou vozidel různé výšky, hmotnosti či konstrukce rámu.

Protikolizní systém (CTBA) je systém laserového radaru, který byl vyvinut speciálně pro eliminaci nebo zmírnění nehod způsobených při nízké rychlosti: sleduje vozovku před vozidlem a automaticky brzdí, pokud zjistí bezprostřední nebezpečí kolize. Systém pracuje při rychlostech do 32 km/h a dokáže rozpoznávat osobní i nákladní vozidla.

Výbava GT

Zákazníci mohou zvolit zcela novou výbavu GT, která přináší novému modelu Civic Type R rozšířený styling, pohodlí a infotainmentové a bezpečností technologie.

Z vnějšího pohledu přináší výbava GT charakteristické červené doplňky na předních a zadních rozdělovačích pro další zvýšení přitažlivosti. Nicméně nejzásadnější změny nabízí výbava GT uvnitř vozu.

Řidič může využívat doplňkové komfortní funkce, například přední a zadní parkovací čidla, automatické přepínání světel, automatické stěrače se snímačem deště, elektricky sklápěná dveřní zrcátka.

Výbava GT rozšiřuje standardní infotainmentový systém Honda Connect o integrovanou satelitní navigaci Garmin (včetně bezplatných aktualizací map na čtyři roky). Hudební nadšence potěší CD přehrávač a nový špičkový osmireproduktorový 212watový stereofonní audiosystém.

Všichni cestující ocení automatické dvouzónové ovládání klimatizace. Sofistikovanost kabiny rovněž posiluje červené ambientní vnitřní osvětlení.

Výbava GT rovněž zahrnuje pokročilé systémy podpory řidiče ADAS. Tato ucelená nabídka bezpečnostních technologií zahrnuje varování před čelní kolizí, varování při opuštění jízdního pruhu, systém přepínání dálkových a potkávacích světel, informace o mrtvém bodu, sledování dopravy při couvání, systém rozpoznávání dopravního značení.

  • Varování před čelní kolizí, Varování při opuštění jízdního pruhu, Systém přepínání dálkových a potkávacích světel, Detekce objektů v mrtvém úhlu, Asistent při couvání z parkovacího místa, Systém rozpoznávání dopravních značek

Nabídka sad příslušenství

Pro nový model Civic Type R je k dispozici širší nabídka sad příslušenství a jednotlivých doplňků, než pro předchozí modely Type R. Tyto sady a doplňky umožňují přizpůsobit vůz vlastním individuálním požadavkům.

  • Sada Red Exterior Pack
    Sada Red Exterior Pack umožňuje zákazníkům dodat modelu Civic Type R zvláštní osobní charakter, který ještě více zdůrazní sportovní povahu vozu. Nabízí kombinaci doplňků, které dávají vozu vzrušující sportovní vzhled s použitím doplňků v červené barvě Rally, mimo jiné doplněk přední mřížky, kryt vnějších zpětných zrcátek, doplněk zadního difuzoru a střešní spojler.
  • Sada Red Interior Pack
    Tato sada spojuje červené části karoserie s vnitřkem kabiny a zdůrazňuje sportovní povahu vozu. Obsahuje rámečky výstupů vzduchu, doplňky volantu, červené vnitřní osvětlení prostoru pro nohy a doplňky dveřních prahů.
  • Sada Carbon Exterior Pack
    Sada Carbon Exterior Pack propůjčuje modelu Civic Type R jedinečné nové doplňky ve sportovním provedení. Obsahuje rámečky mlhovek, doplňky zadních výklopných dveří a zadní křídlo z uhlíkových vláken – k dispozici s koncovými klapkami v matné černé barvě nebo v červené barvě Rally.
  • Sada Carbon Interior Pack
    Tato sada zdůrazňuje jedinečný výraz závodního rodokmenu. Obsahuje rámečky výstupů vzduchu z uhlíkových vláken a povrchovou úpravu středové konzole a odkládací přihrádky z uhlíkových vláken.

Individuální volitelné doplňky

Rovněž je k dispozici nabídka individuálních doplňků, například systém Honda 3D Sound, a také individuální prvky z volitelných sad. Systém Honda 3D Sound dokáže věrně reprodukovat hudbu: rozšířením standardního audiosystému Honda o kompaktní jednotku DSP (digitální zpracování signálu) se můžete při poslechu cítit jako na živém koncertu v koncertní síni.

Výběrem individuálních položek z volitelných sad lze rozvíjet specifické vlastnosti modelu Civic Type R. Například na rámečky mlhovek lze použít ručně vyrobená uhlíková vlákna. Rovněž lze použít doplňky zadních výklopných dveří nebo křídlo na zadních výklopných dveřích z uhlíkových vláken (k dispozici s koncovými klapkami v matné černé barvě nebo v červené barvě Rally).

Jako estetický doplněk lze nainstalovat střešní spojler v červené barvě Rally. Stejným způsobem je k dispozici doplněk přední mřížky v červené barvě Rally a chromu. Samostatně lze objednat rovněž doplněk zadního difuzoru v červené barvě Rally, vyměnitelné kryty vnějších dveřních zrcátek v červené barvě Rally nebo víčko palivové nádrže v matné černé barvě – tyto doplňky oživí skutečného závodního ducha modelu Type R.

Červené vnitřní osvětlení prostoru pro nohy uvnitř kabiny dodává interiéru sportovní a zároveň sofistikovaný výraz. Osvětlení prostoru pro nohy se aktivuje zapnutím světlometů a otevřením dveří. Elegantní černé podlahové koberce s červenou obrubou a kovovým emblémem Type R ještě zdůrazňují přední prostor pro nohy modelu Type R.

Vnitřní prostor vozu lze dále přizpůsobit použitím povrchové úpravy z uhlíkových vláken na odkládací přihrádce nebo středové konzole. Výstupy vzduchu lze zvýraznit rámečky z uhlíkových vláken nebo v červené barvě Rally nebo v matné černé barvě. Volant lze vylepšit doplňky v červené barvě Rally nebo v matné černé barvě.

Kompletní nabídka doplňků bude k dispozici od července v aplikaci Honda Genuine Accessories (Originální příslušenství Honda), která je k dispozici na webu App Store a Google Play.

V rámci přísného a podrobného programu vývoje a testování dosáhl předvýrobní prototyp vozu Civic Type R na legendárním německém okruhu Nürburgring Nordschleife o délce 20,8 km/12,9 mil času za kolo 7 minut 50,63. Takového času dosud nedosáhl žádný jiný výkonnostní hatchback s pohonem přední nápravy.

Zmíněný čas na kolo dosáhl vývojový vůz Civic Type R během finální fáze předsériového testování v květnu 2014. Vývojový vůz měl standardně vyladěný motor a byl vybaven stejným zavěšením, hnacím ústrojím, výfukem, brzdami a aerodynamickou výbavou, jako sériový vůz modelu Civic Type R.

Demontáží vybavení, jako například klimatizace, předního sedadla spolujezdce a audiosystému se kompenzuje doplňková hmotnost kompletní bezpečnostní klece vozidla (která se instaluje především z bezpečnostních důvodů a nikoli pro zvýšení tuhosti).

Během testovacího cyklu byl vývojový vůz osazen sériovými 19palcovými litými koly o vysoké tuhosti. Na těchto kolech byly nasazeny silniční pneumatiky 235/35R19, které jsou vyvíjeny ve spolupráci se společností Continental speciálně pro nový model Civic Type R. Testovací cyklus, při kterém byl dosažen čas za kolo 7 minut 50,63 sekund, byl součástí vývoje a testování nových pneumatik.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru