nehoda-na-dalnici

Hloupá chyba, kterou dělá řada řidičů, způsobila na D48 vážnou nehodu. Už konečně by se ji měli odnaučit

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Besip - Foto: HZS MSK - 23. 6. 2025


Každý řidič dělá chyby. Je ale druh chyb, které jako kdyby někteří měli zažrané tak hluboko pod kůži, že ne a ne se jich zbavit. Jednou takovou chybou je i nesprávné najíždění na dálnici. Přitom je to jednoduché. Chybování může stát minimálně plechy a zdraví, v horších případech však i životy.

Řeč je o nesprávném připojování se na dálnici. Každý den potkáme alespoň jednoho řidiče, který to nezvládne a ohrozí tak sebe i ostatní. Taková řidička jela i po dálnici D48 u Nového Jičína v části Loučka a svým konání způsobila  v sobotu kolem osmé hodiny večer nehodu. „Ze zjištěných informací vyplývá, že řidič osobního vozidla se měl po připojení na komunikaci z připojovacího pruhu střetnout s druhým osobním vozidlem jedoucím v průběžném jízdním pruhu,“ informovala moravskoslezská policejní mluvčí Soňa Štětínská. Při srážce došlo ke zranění řidičky a tří spolujezdkyň. Tři cestující utrpěly středně těžká poranění na hlavě a končetinách a sanitky je převezly do nemocnice. Jednu z žen musel do nemocnice kvůli závažnosti zranění transportovat vrtulník.

Přidejte a sledujte zrcátka!

Celá řada řidičů se při připojování na dálnici zapomíná dívat do zpětných zrcátek, sledovat provoz za sebou i vedle sebe, a hlavně jako kdyby se bála plynového pedálu. Připojovací pruhy jsou přitom většinou dost dlouhé na to, aby bylo možné nabrat dostatečnou rychlost k připojení do provozu kolem. Za optimální rychlost při přejezdu z připojovacího do průběžného pruhu lze považovat rychlost minimálně 80-90 km/h, tedy rychlost, kterou jedou nejpomalejší vozidla v pravém pruhu – nákladní automobily.

„Pro zrychlení na uvedenou rychlost je tak bezpodmínečně nutné využít celou délku připojovacího pruhu a zařazovat se až na jeho konci. Realita na silnicích bývá ovšem zcela opačná – pomalu jedoucí vozidla, zpravidla v rychlosti 40-60 km/h se do průběžného pruhu zařazují okamžitě po vyjetí ze zatáčky, kterou připojovací pruh začíná. Vozidla v průběžném pruhu pak musejí v rámci zvýšení bezpečnosti brzdit, nebo vyjet do levého pruhu – pokud je volný,“ vysvětluje Besip.

Co tedy dělat? V připojovacím pruhu nejprve co nejvíce zrychlete. To znamená plný plyn už při výjezdu ze zatáčky na nájezdu, pokud to podmínky dovolují. Zkontrolujte situaci i prostor za sebou a v průběžném pruhu pomocí pohledu do zpětných zrcátek. A nezapomeňte na blinkr. Využijte celé délky připojovacího pruhu až do jeho konce pro co největší zrychlení a plynulé zařazení do průběžného jízdního pruhu. Nevynucujte si přednost v jízdě. Řidiče v průběžném pruhu nesmíte ohrozit!

„Pokud nemáte dostatečnou rychlost, nebo prostor pro zařazení, je lepší pokračovat v jízdě a zrychlování odstavným pruhem než zavinit dopravní nehodu. Stejný způsob je z hlediska bezpečnosti vhodné uplatnit i tam, kde je krátký připojovací pruh, nebo zcela chybí,“ doplňuje Besip.

Připomínáme na závěr, že v připojovacím pruhu není třeba se bát předjet, respektive „podjet“ auta v průběžném pruhu. Nejde o přestupek, žádná pokuta za to nehrozí. Platí to ale pouze při připojování, nikoliv pokud už jedete po dálnici a připojovacím pruhem byste chtěli předjet jiné auto.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru