garaz-neni-vsespasna-zivotnost-auta-ale-prodluzuje-i-v-letnich-mesicich-shutterstock

Koroze brzdových destiček, zašedlé blinkry nebo snížená životnost části podvozku. Špatné parkování má na stav automobilů nepopiratelný vliv. Vzhledem k tomu, že i auta aktivních řidičů značnou část týdne tráví zaparkovaná, není důležité jen kde, ale také jak parkují.

Po prvním roce provozu klesá hodnota některých automobilů i o třetinu původní ceny. Podle údajů společnosti Cebia, která se analýzou trhu ojetých vozidel zabývá, rozhoduje například značka vozu nebo účel používání.

V neposlední řadě samozřejmě záleží na stavu vozidla, jak se k němu předchozí majitelé chovali a zda bylo garážované. „Negarážované vozy většinou na první pohled prozradí vybledlý autolak bez původního lesku. Mohou se objevit i poškození posypovými solemi či vyšisování od UV záření. To se projevuje také na světlech. Zašlost předních světlometů způsobuje právě působení UV záření na plast, kterým bylo z technologických důvodů – pro snížení hmotnosti či kvůli požadavkům na design – nahrazeno dříve běžné sklo,“ vysvětluje Technical Support Team Leader ARVAL CZ Vojtěch Vacátko.

Přečtěte si také:  Přísnější ekologické normy mají zdražit auta až o 70 tisíc korun. Elektromobily mají naopak zlevňovat

Přímé slunce škodí plastům

Zatímco barva laku a světlometů je spíše kosmetická záležitost, vliv venkovního prostředí se často podepisuje rovněž na technickém stavu vozidla. „Největším problémem bývá rychlejší koroze. Ta se často projeví například na odkrytých brzdových kotoučích, což může být nebezpečné. Proto právě kotouče patří k často vyměňovaným komponentům před prodejem starších, venku stojících automobilů,“ popisuje Vacátko.

Nemáte garáž? Nevadí, Britové to v dobách minulých vyřešili jejím umístěním na zeď

Venkovními podmínkami často trpí i další kovové, gumové či pryžové prvky v podvozku automobilu, jako jsou silentbloky podvozku z tvrdé gumy. Jejich výměna bývá pracná, někdy se musí nastavovat geometrie a nezřídkakdy nejdou měnit samostatně, ale pouze s celým kompletním dílem (například s rameny přední nápravy).

Pozor na přetopení

Před sluncem a kyselými dešti může částečně ochránit i autoplachta nebo jednoduché zastřešení. Garáž má ale kromě ochrany proti zlodějům a vandalům tu výhodu, že uvnitř dokáže vytvořit vlastní mikroklima. Samozřejmě není garáž jako garáž. Ta ideální by měla být se stabilní nízkou vlhkostí a dobře větraná. „V chladnějších měsících je proudění vzduchu důležité kvůli vyrovnávání teplot, rosení a následnému vlhnutí skel a interiéru. V teplejším počasí zase mohou trpět gumové a pryžové části,“ vysvětluje Vacátko. Napomoci mohou mimo jiné pootevřená okénka, což se ale mimo zabezpečenou garáž rozhodně nedoporučuje.

Do garáže z myčky

Samozřejmě ani garáž není zárukou, že auto zůstane po dlouhá léta ve stejném stavu, v jakém sjelo z výrobní linky. Pokud vůz zůstává dlouhou dobu stát nevyužitý, je dobré před odstavením navštívit myčku. Vhodné je i dostatečné vysušení a vosk. „Pokud například sváteční řidič vyjede jednou za pár měsíců a auto parkuje mokré a znečištěné, a navíc i ve špatně větrané garáži, vytváří mu tak pod nánosem nečistot a soli ideální podmínky pro tvorbu koroze,“ upozorňuje Vacátko.

Přečtěte si také:  Absolutní autařské nebe. Podnikatel si postavil garáž snů ve starém kostele

Dodává ale, že ani vůz, který stojí na venkovním parkovišti, nemusí znatelně přicházet o hodnotu. Základem je neparkovat na hlíně, ale na pevném povrchu (asfalt, beton, dlažba), nezanedbávat pravidelnou údržbu a nenechávat auto zanesené od soli či na přímém slunci. Drobné vady a poruchy je rovněž potřeba řešit hned od začátku, aby nepřerostly do škod za desítky tisíc.