V posledních týdnech se opět často mluví o takzvaném Garančním fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). A to především ve spojitosti s ukrajinskými řidiči, kteří v Česku nemají a ani nemohou mít povinné ručení. Garanční fond proto v jejich případě kryje veškeré škody, které se svými auty způsobí. Kromě toho ale kryje také škody všech, kteří nemají sjednané povinné ručení. A právě ti také fond fakticky financují.
K čemu je Garanční fond a kdo ho financuje?
Zjednodušeně řečeno je Garanční fond určen k úhradě specifických škod, které nemůže platit žádná pojišťovna. A to proto, že toho, kdo škodu způsobil, žádná pojišťovna nezastupuje, protože nemá sjednáno povinné ručení. Kromě škod nepojištěných vozidlem řeší tento fond také o újmy na zdraví způsobené nezjištěným pachatelem a nezjištěným vozidlem.
Do fondu přispívá každý, kdo nemá sjednané pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tedy tzv. povinné ručení. Děje se tak prostřednictvím takzvaného příspěvku nepojištěných. Krom toho je fond financován částkami, které Česká kancelář pojistitelů vymůže od těch, kteří jako nepojištění způsobí konkrétní škodu. Pokud by ani tyto prostředky nestačily, financují fond členské pojišťovny ČKP formou členských příspěvků.
Potřebujete pojistit své auto? Zkuste si nové autopojištění spočítat: Kalkulačka: povinné ručení | Kalkulačka: havarijní pojištění |
Platí se za nepojištěné období
Každý, kdo neplatí povinné ručení, se dočká obsílky od ČKP. „ČKP se snaží předně obeslat vlastníka/provozovatele vozidla za celé známé nepojištěné období, aby byl obeslaný ušetřen opakovanému uplatňování nákladů ve výši 300 Kč, které stanovuje prováděcí vyhláška ministerstva financí. Pokud je ale nepojištěné období příliš dlouhé, obešle ČKP motoristu pouze za část nepojištěného období. Je totiž možné, že si sám vlastník vozidla není vědom, že vozidlo nemá pojištěno a pouze urychleným sjednáním pojištění, předejde povinnosti platit násobně vyšší částky v případě škody způsobené nepojištěným vozidlem,“ vysvětluje vymáhání za nepojištěná vozidla Česká kancelář pojistitelů.
Sazby, které je potřeba uhradit, se pak liší podle druhu vozidla, ale o objemu motoru. Za nepojištěný skútr se zdvihovým objemem válců motoru nad 50 cm³ do 350 cm³ včetně jde o částku 8 Kč denně. Osobní auto se zdvihovým objemem od 1351 cm³ do 1850 cm³ včetně pak 47 Kč. Kompletní přehled najdete přímo na webu ČKP.
Fond zábrany škod
Kromě Garančního fondu provozu Česká kancelář pojistitelů také Fond zábrany škod. Do něj už přispívají výhradně pojišťovny za účelem financování vybavení Integrovaného záchranného systému, ale i dalších projektů k zábraně škod vznikajících provozem vozidel na území České republiky. Zjednodušeně řečeno pojišťovny z vybraných pojistek, tedy třeba povinného ručení nebo havarijního pojištění, financují hasiče, policie nebo záchranku.
Pojišťovny odvádění 3 % z přijatého pojistného a za to je pořizována například technika pro Integrovaný záchranný systém, ale také prevence vzniku nehod či projekty zaměřené na bezpečnost silničního provozu.