Určitě to znáte také. Je zima, nastoupíte do auta, nastartujete, ale než začne jít z výdechů teplý vzduch, trvá to někdy i dlouhé minuty. Ford si však nedávno patentoval věc, která by ty dlouhé minuty mohla zkrátit na pouhý okamžik.
Ford si před nedávnem nechal patentovat systém, který bude schopen vytopit kabinu během chviličky. Koncem září byl zveřejněn patent, který automobilka podala na jaře, kdy Ford přišel na to, jak vyhřát kabinu co nejrychleji.
Systém by měl fungovat jednoduše. Skládá se z kompresoru a odporového topného tělesa (vlastně takové spirály, kterou mají i rychlovarné konvice). To dokáže produkovat teplo prakticky okamžitě a není potřeba čekat na to, až se ohřeje chladicí kapalina v motoru, aby z výdechů začal foukat teplý vzduch. Tento systém by se mohl pak pro topení využívat s pomocí využití obtoku výparníku v rámci systému klimatizace nebo obtokový ventil, který může být uzavřen, a teplo by se pak uvolňovalo přes výparník přímo do kabiny vozidla. Běžné topení funguje tak, že vzduch proudí kolem tepelného výměníku, který je ohříván právě chladicím okruhem.
Peugeot 307 sw r.v 2002
3x elektrická topna spirála, rozmrazení okna behem minuty..
A nemam ponětí, ze by se tim Peugeot chlubil..
Ostatní automobilky jako VW také. Takže Ford zasoal dobu a nebo pisálek nevi o cem píše…
PTC měla Fabie minimálně před 15ti lety , topila a topí hned .
Ahoj, myslím, že Žigulík žádné elektrické topení neměl. V konzole topení byl předřadný odpor jako spirála pro pomalý běh ventilátoru.
Měl jsem to několikrát rozdělané, neboť bylo občas potřeba očistit komutátor motorku když začal vyluzovat skřípavé zvuky.
Jestlu je me to jasne, tak odebiraji teplo z klasicke klimatizace ktere vznika pri stlaceni plynu a pak ho jeste prozenou pres topnou spiralu. No, mel jsem u nekolika aut i jen tu topnou spiralu a dobry, tak je to mozna zbytecny . Ale na patentovani asi v pohode, hlavne kdyz to nebudou montovat do aut😀
Tu už má Passat léta zpátky, asi se pisálek tohoto článku brobudil.
Ono je to krapet jinak, než píše autor, ale v jádru jsem to pochopil jako vy. A jestli to chápu dobře, tak tam mají navíc tepelné čerpadlo a předehřívají chladící kapalinu.
https://fordauthority.com/2022/09/ford-patent-filed-for-instant-cabin-heating-system/
Kompresor je obyčejný ventilator zase skvělý preklad.
V Audi 100, r.v. 1987, jsem měl mnohem jednodušší systém. Při studeném motoru a zapnutí topení začala hřát topná spirála, kterou po ohřátí výměníku topení vypnul bimetalový spínač, který reagoval na teplý vzduch. Naprosto jednoduché a geniální. Na rozdíl od toho pisálka, který tuhle kravinu sesmolil.
Pokud by se autor nad článkem zamyslel a napsal ho tak aby byl srozumitelný i široké veřejnosti, tak by se asi dalo napsat, že se D.F. jedná o vytápění založené na principu tepelného čerpadla s elektrickým radiátorem doplněné o volitelný přídavný okruh s topnou spirálou pro rychlejší nástup ohřevu interiéru. Tento systém je už z logiky věci energeticky náročnější než jiné typy vytápění a jak se píše v článku, tak není primárně určený pro předehřev interiéru ale pro jeho velmi rychlé ohřátí po nastartování díky okamžitému nástupu teplého vzduchu proudícího z výdechů.
Pravděpodobně zamýšleno použití tohoto systému u vozu se spalovacím motorem, kde je malá kapacita akumulátoru. Pro použití v BEV se mi dle zveřejněného schéma jeví tento systém zbytečně komplikovaný.
Peugeot 406, r.v. 2000 – teplý vzduch cca po 20 vteřinách díky elektrickému příhřevu. Tak nevím, co je na tom revolučního…
lupo 3L z roku 2000 má taky elektrický topení tak to si asi zapoměli patentovat :)
Takhle to chodí, když pisálek vůbec nemá pojem, ale musí zplodit NĚCO.
500 W těleso mám ve Felicii od roku 2019. Chce to jen vetsi baterku a alternator v dokonale kondici. Casto jezdim „okolo komina“ Rele je napojene na teplotni cidlo LPG zplynovace rozepina pri cca 33 stupnich chladiciho okruhu. Jak proste mily Watsone.
Z popisu tedy moc moudrý nejsem. Z čeho tedy to teplo vzniká?
1) Pokud je tam kompresor, smrdí mi to tepelným čerpadlem, ale to už se v jiných autech nějakou dobu používá – především v elektromobilech.
Možná Ford napadlo dát do klimatizace invertor, jako je to v bytových klimatizacích – v létě chladí, v zimě topí. Je divné, že by to v automobilovém průmyslu ještě nikoho nenapadlo. Pokud opravdu ne, pak si Ford ten patent zaslouží!
2) Pokud je tam spirála jako v konvici, pak je to elektrický radiátor (12V) do auta. To jsem si už koupil před spoustou let – kdybych přehrabal garáž, možná bych tam ještě jeden našel odložený (nezávislé topení funguje mnohem líp).
Podle mě se jedná o něco jako tepelné čerpadlo, vw to dodává do id, enyaqu a podobnych
K bodu jedna tenhle systém je využíván již řadu let v autobusech.
Ford má elektrické topení v dieslových verzích nejméně 15 let. Obvykle se užívá zkratka PTC a v popisu je „s přídavným vzduchovým topením“. Ale kompresor tam nenajdeme. Bůh ví, co autor překládal a co Ford patentoval.
Jmenuje se to Quickheat a Opel to měl v Astře H už v roce 2004
Elektrické vyhřívání topení je naprosto normální u mnoha značek automobilů. Tak nevím, co Ford vymyslel za novinku.
Tak fakt nevím co je to za patent…topná spirála – měl to každý Žigulík – do žigula se sedlo a hned topil, protože měl „přídavné“ elektrické topení. Myslím, že se pak vypnulo, když se motor ohřál, ale rozhodně to hned topilo na sklo a foukalo to tak statečně, že bylo v autě teplo.
Nic takového Žigulík neměl. Měl dva okruhy chlazení a topení bylo napojené na ten první. Proto topil dřív, než se otevřel termostat. Ale hlavně, topení bylo dimenzované tak, aby při -20´C venku, bylo na předních sedadlech 30´C..
Dva okruhy má každé auto se spalovákem. A topení je vždycky napojené na první, před termostat. Kdyby se mělo čekat, než otevře termostat, osádka by zmrznula… ;-)
Žigul měl prostě jen extrémně neefektivně pracující motor. Tím pádem bylo velké množství odpadního tepla, za cenu velké spotřeby paliva na ten nicotný výkon. Však taky byl ten „hořící“, nikoliv řádně spalovaný benzín pěkně cítit za „studeným“ žigulíkem.
Pane Pavel, naprosto nesouhlasím s Vaším názorem! Byl jsem majitelem tří Žigulíků (od 2101 po 21053). Vždy průměrná spotřeba mezi 7,0 až 7,5 litrů. To je podle vás neefektivně pracující motor s velkou spotřebou paliva? Vždyť takovou spotřebu uvádějí i dnešní auta se super moderními „tříhrnky“! A stejnou spotřebu uvádí i kolega majitel hybridní Toyoty RAV.
Vozy Lada a Žiguli byly licenčně v Rusku vyráběné Fiaty 124, v Polsku Fiat 125. Motory byly absolutně totožné s italskými. Myslíte si, že Fiat vyráběl špatné motory?
Nebyly. Italské F 124 i polské F 125 měly motory OHV, zatímco Lada/Žiguli měly motory OHC. Konstruovali je sice Italové, ale sami je ve Fiatech nepoužívali.
Pravdu má pan Roman. Jsem automechanik „v letech“ a Žiguliky sem opravoval. V průduchu topení pod středovou konzolou v kabině byla malá elektrická spirála, která se nahřívala při zapnutí ventilátoru topení za studena. Tím pádem okamžitě foukal teplý vzduch. Nikoho ale nenapadlo, že taková triviální věc by se měla patentovat. Ale podle popisu to má Ford na vyšší úrovni. Ale ten princip „Žigulík“ byl na svou dobu geniální….
Pokud tam opravdu nějaká „malá“ topná spirála byla, nezdá se mi jedna věc. Mám v autě vyzkoušeno, že 500W výkonu, a to i při relativně malém průtoku vzduchu, za mrazu vzduch sotva přivlaží. Dejme tomu, že pro citelný ohřev za mrazu je potřeba 1kW. Jenže to jsme při cca 13V na proudu kolem 77A! Jaký výkon měl alternátor v Žigulu? Takže při -20´C jentaktak nastartuji zmrzlý motor, promrzlému akumulátoru tím dám pěknou ťafku a potřebuji ho hned začít dobíjet, aby se vzpamatoval a já mohl v případě potřeby startovat znovu. Jenže já si pustím ohřev vduchu, čímž akumulátor ještě víc vysosám, protože takový výkon alternátor nepokryje. Něco mi na tom nesedí.
Samozřejmě je pravda, že dnešní auta mají topení napojené na první chladící okruh. Dnes ano.
To je zase jednou fór, takový „fén“ do autozapalovače prodávali kdysi v NDR a měl ho každý Trabant .
Fordem tam, vláčkem zpátky :-)
Hlupák hlupákem zůstane.
Tak to jste mě rozesmáli, Ford si nechal patentovat obyčejný FÉN, který má doma každá žena. A pokud jde o dopravní prostředky, tak železniční motorový vůz řady
M 296.1 a 2 vyráběný od roku 1968 měl na každém stanovišti strojvůdce takové fény dva k ohřevu čelních oken (mezi námi NIC MOC, za mrazu jsme stejně škrábali, abychom viděli). Hezký den vám všem přeje Bob Sněhulák Mlejnek, strojvůdce na penzi.