Rozvoj virtuální reality (VR) dost možná v následujících desetiletích od základu změní náš způsob života.
Ve virtuální realitě se budou promítat filmy v kině, bude se používat k léčbě pacientů a zákazníci si v ní budou moci prohlížet zboží a služby, které je zajímají. Včetně automobilů.
Ford již využívá virtuální realitu při navrhování nových modelů. Nyní začíná zkoumat také možnosti této technologie v prodeji aut.
„Potenciál je prakticky neomezený. Dokážeme si třeba představit, jak zájemce o SUV vyrazí na zkušební jízdu pouštními dunami, aniž by opustil domov,“ řekl Jeffrey Nowak, ředitel digitálních technologií ve Ford Motor Company. „Nebo když zvažujete pořízení auta do města, můžete zůstat v pohodlí svého domova, odpočívat v pyžamu a vyzkoušet přitom ranní odvoz dětí do školy v dopravní špičce, zatímco ony ve skutečnosti dávno spí.“
Už dnes mohou lidé při nakupování na internetu vyzkoušet, jak by jim slušely vybrané brýle nebo oblečení. A dokonce i to, jak by konkrétní vůz vypadal před jejich domem. Sheryl Connelly, která ve Fordu analyzuje budoucí trendy ale říká, že možností je někdy příliš mnoho a zákazníky trápí rozhodovací dilema.
Kromě praktických finančních otázek se lidé při nákupu auta rozhodují „čistě na základě emocí“ a zkušební jízda může být klíčovým „prvním rande“ mezi zákazníkem a jeho potenciálním novým vozem. Díky virtuální realitě by zákazníci měli možnost vyzkoušet různé modely v místě a čase, které si sami vyberou, a navíc po libovolně dlouhou dobu. Tím by ještě před první návštěvou dealerství získali přesnější představu o tom, jaké auto vlastně chtějí. Technologie virtuální reality by dokonce mohla zprostředkovat charakteristickou vůni v interiéru vyhlédnutého modelu.
Ford již využívá virtuální realitu při navrhování nových modelů. Moderní zařízení v designérském studiu Fordu v německém Kolíně nad Rýnem umožňuje designérům důkladně si prohlédnout celý vůz ještě předtím, než vznikne první prototyp. Díky tomu mohou rychleji a efektivněji doladit výběr materiálů, jejich povrchovou úpravu i slícování a zpracování dílů. Při práci na nové generaci Fiesty využili designéři Fordu virtuální realitu k nalezení nejvhodnějšího rozmístění ovládacích prvků, uspořádání palubní desky a umístění sedadel.
„Lidé se rozhodnou do tří minut, jestli se jim produkt líbí, a s autem to není jiné,“ říká Amko Leenarts, vedoucí globálního designu interiérů ve Fordu. „Už od prvního kontaktu si vytváříte vztah s vozem prostřednictvím vůní, hmatových vjemů nebo zvuku, jaký vydávají dveře při zavření.“