[singlepic id=3118 w=160 h=120 float=left]Ford Mondeo je na trhu s novými automobily již takový etalon. Jeho první generace byla uvedena v roce 1993 jako nástupce modelu Sierra. V aktuálním provedení, které na trh přišlo v roce 2007 a v roce 2010 prodělalo lehký facelift, se jedná už o čtvrtou generaci. Její život se ale chýlí pomalu ke konci. Pátá generace se představí již brzy.
Když jsme přijeli na místo předání, stál před námi pětidveřový liftback ve slušivé bílé barvě (mimochodem není to metalíza, ale je za příplatek) ve výbavě Trend s několika užitečnými pakety. Ty z Mondea udělaly auto vybavené dostatečně i když nejde o TOP výbavu. Pod kapotou bilo nové srdíčko o, na první pohled, skromnějším objemu 1,6 litru avšak přeplňované turbodmychadlem. Jde o nový motor 1,6 EcoBoost. Ten ve svém maximu potěší výkonem 118 kW (160 koní) a točivým momentem 240 Nm. Motor byl spojen s šestistupňovou manuální převodovkou.
Motor překvapí příjemným zátahem již od nízkých otáček, ten přetrvává až téměř do omezovače. Je skoro jedno, jestli máte zařazenou „trojku“ a na rychloměru 50 km/h nebo máte „dvojku“ a na rychloměru 80 km/h, protože auto vystřelí vpřed velmi ochotně. Zátah motoru doplňuje příjemný sytý zvuk, který vás nikterak neobtěžuje a naopak vás „přemlouvá“ abyste si za vypnutého rádia hráli s plynovým pedálem, spojkou a řadící pákou :)
[singlepic id=3091 w=160 h=120 float=right]Silnice pod koly ubíhá tak příjemně, jako byste snad ani nejeli v autě po silnici. Podvozek je ve výbavě Trend naladěn spíše komfortněji a ukolebává vás svým houpavým chováním. To v zatáčkách ale působí jistě. Je možné, že se vám za jízdy po zatáčkovitých „okreskách“ může pozdávat, že jedete pomalu, ale takový pocit vás při pohledu na rychloměr hned přejde. Jedete rychleji než myslíte a než to působí. Na svědomí to má podvozek a perfektní odhlučnení. Nicméně je znát, že jde o větší a těžší auto a rychlý přesun hmotnosti při přechodu z levotočivé do pravotočivé (nebo naopak) zatáčky neprobíhá tak hladce jako jízda po rovné dálnici. Auto s vámi komunikuje a napoví relativně brzy, že se začne něco dít a v případě větších potíží zasáhne ESP a do správného směru vás vrátí.
V interiéru panuje spíše luxusní atmosféra. Velká, přesto přehledná palubní deska ve vás navodí dojem bezpečí. Sedadla jsou příjemně tvarovaná, mají dobré boční vedení a jsou spíše tvrdší, což mě osobně velmi vyhovuje. Menší by ale mohl být středový tunel, aby měla pravá noha více místa. I pro posádku nabízí Mondeo v interiéru prostoru dostatek. A pokud vyrazíte na dovolenou, přemýšlet o tom, co si s sebou vzít a co potřeba není potřeba. Do velkého kufru o objemu od 486 litrů (s plnohodnotnou rezervou) přes 528 litrů (s minirezervou) až po 540 litrů (se sadou na opravu pneumatik) a pátými dveřmi, které se otevírají vysoko, se toho vejde opravdu hodně.
Ovládání vozu je intuitivní a víte, kde co najdete. Nelogické je snad jen ovládání SETUP menu na rádiu. Když jsem chtěl spojit svůj telefon s vestavěnou bluetooth handsfree, auto mi řeklo, že jsou všechny možnosti vyčerpány, že nelze připojit další telefon. Bez návodu jsem nepřišel na to, jak si pro svůj telefon místo uvolnit. Omluvou Fordu budiž fakt, že se vám to často nestane (pokud neměníte telefon každý měsíc).
[singlepic id=3094 w=160 h=120 float=left]Nedávno jsem se v televizi díval na pořad o autech, kde zrovna představovali konkurenční novinku. Ta ve své nové generaci přidává LED světla pro denní svícení místo klasických žárovek. Moderátor pronesl něco ve smyslu, že kdo dnes nemá LEDky, jako by snad ani nebyl… Mondeo tedy „je“ :) Má diody v zadních světlech jako funkci brzdových světel a „fešácké“ proužky jako světla potkávací. Navíc můžete mít, stejně jako náš kousek, příplatkové LED denní svícení, které zároveň funguje i jako parkovací světla. Chyběla mi však funkce světelného čidla, které světla za snížené viditelnosti rozsvítí samo za vás.
Ford Mondeo je na pohled pěkné auto zvenku i uvnitř a nabízí spoustu místa. Užijí si s ním řidiči, kteří mají rádi sportovní jízdu i řidiči spíše klidnější povahy. Mondeo vás nezklame ani spotřebou paliva vzhlem k výkonu, která se u motoru 1,6 EcoBoost „papírově“ pohybuje od 5,5 litru/100 km mimo město až po 9,1 litru/100 km ve městě. Do těchto hodnot se samozřejmě nevejdete, ale pokud nebudete mít opravdu těžkou nohu, o moc je nepřekročíte. Takto vybavené Mondeo můžete koupit (po slevě) za necelých 514 tisíc Kč a to už je velmi slušná nabídka, co myslíte? ;)
Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Ford AMB Praha (www.fordamb.cz).
[nggallery id=376]
-PS-