Ford Bronco je auto, které na dnešních silnicích opravdu vyniká. Je to opravdový off-road, který stojí na rámovém podvozku. V terénnější verzi Badlands má navíc uzávěrky diferenciálů, redukční převodovku a také odpojitelný přední stabilizátor nebo terénní pneumatiky. A právě tuto terénní verzi jsme zkoušeli ve Španělsku v Masía Pelarda Off Road Center.
Trénuje tady i Carlos Sainz
Masía Pelarda Off Road Center je obrovský terénní areál ve španělské Aragonii u obce La Puebla de Valverde v provincii Teruel. Jde o oblast, která je nejméně osídlená v celém Španělsku, takže je tady na podobné areály dostatek prostoru. Navíc se samotný neuzavřený areál volně proměňuje v okolní krajinu, kde nikdo neřeší, jak a kde se jezdí. Samotný areál se dlouhodobě profiluje jako zázemí pro jízdu s off-roady v náročnějším terénu, ale také pro rally-raid ježdění, tedy rychlou jízdu po nezpevněných cestách. Mimochodem, trénují tady i závodníci pro Rallye Dakar včetně samotného Carlose Sainze.
Najdeme tady totiž několik okruhů a sekcí různých obtížností, kde se dá postupně přidávat tempo i pilovat technika, aniž by člověk musel pokaždé hledat nový legální úsek v přírodě. Tady jsou možnosti téměř neomezené.
Kromě samotných tratí tady funguje i škola terénní jízdy a kurzy orientace a navigace, takže se dá zážitek pojmout nejen jako vyjížďka, ale i jako trénink. Masía Pelarda zároveň nabízí ubytování a zázemí pro skupiny a akce, což je v praxi překvapivě důležité: po dni v prachu a kamení přijde vhod sprcha, jídlo a klidné místo, kde se dá v klidu probrat, co kde fungovalo, a co příště projet lépe. Zní to skvěle, ale drobnou kaňku na kráse tohle místo přece jen má, nemají tady dobré kafe…

Ford Bronco: starý známý
Společnost nám tady bude dělat auto, které máme opravdu rádi, protože mezi všemi dnešními auty vyniká. Nejen tím, jak vypadá, protože jde o „hranatou krabici“, která na aerodynamické obliny hází „bobek“, ale i tím, jak jezdí a celkově funguje. Protože jde o americké auto, které se do Evropy dováží v malých sériích, nemusí splňovat ty nejpřísnější předpisy, takže třeba upozorňování na překročení maximální rychlosti tady nenajdeme. Start/Stop ale ano, dá se ovšem jednoduše vypnout fyzickým tlačítkem na středovém panelu.
V Evropě se oficiálně nabízejí pouze dvě výbavy z celkových sedmi, které jsou dostupné v Americe. Vybírat můžete z civilnější Bronco Outer Banks, kterou jsme testovali na podzim, a pak právě terénnější verze Bronco Badlands, kterou jsme měli k dispozici tady. Rozeznat se dají poměrně jednoduše už zvenku.
Bronco Outer Banks se hodí hlavně na silnici, protože má větší 18″ kola s „běžnými“ silničními pneumatikami (32″), má lakované lemy blatníků, kliky dveří i kryty vnějších zpětných zrcátek a na bocích má nášlapné prahy. Drsnější Bronco Badlands má větší 33″ terénní AT pneumatiky na menších kolech a navíc má přidanou ochranu podvozku. Naopak nemá lakované lemy blatníků, kliky dveří ani kryty vnějších zpětných zrcátek. Obě verze se liší i provedením masky chladiče.
A pak je tu také jiná technika. Liší se totiž technikou pohonu všech kol. Ford Bronco Outer Banks má „základní“ čtyřkolku, kde si lze vybírat pouze ze standardního pohonu zadních kol a přiřaditelného pohonu všech kol 4WD, který rovnou uzamyká středový diferenciál a rozděluje točivý moment přesně napůl mezi obě nápravy. To znamená, že se to doporučuje používat pouze v terénu, respektive na nezpevněných površích. Na ovladači čtyřkolky se tak nachází 2H (zadokolka), 4H (čtyřkolka) a 4L (čtyřkolka s redukcí).
Naproti tomu Ford Bronco Badlands nabízí na ovladači také možnost 4A, podobně jako třeba Ford Ranger, přičemž u obou modelů jej automobilka označuje jako e-4WD (to „e“ tady ale nemá nic společného s elektromobilitou, ale s elektronickým „ovládáním“ čtyřkolky). Tahle verze má navíc také jiné tlumiče Bilstein, uzávěrky zadního i předního diferenciálu a již zmiňované odpojování předních stabilizátorů, které umožní větší zdvihy předních tlumičů, tím pádem lepší zkřížitelnost náprav, takže mohou být kola na zemi i na větších nerovnostech a auto neztrácí tak brzy trakci. A to jsme si ve Španělsku vyzkoušeli.
Dva dny ježdění jen v terénu
Ford si pro nás připravil dva dny za volantem svého off-roadu, přičemž první den jsme strávili „výletováním“, ten druhý pak jízdou v náročnějším terénu.
První den znamenal jízdu po areálu, přičemž jsme si vyzkoušeli jak rychlejší pasáže po šotolině, tak i pomalejší pasáže po kamenitých cestách. A hlavně šotolina je za volantem Fordu Bronco Badlands opravdová zábava. Stačí si totiž auto nechat v pohonu zadních kol, vypnout stabilizaci a pravou nohou si hrát s plynovým pedálem. Tím se totiž ovládá dvěma turbodmychadly přeplňovaný benzinový motor V6 s objemem 2,7 litru. Jeho výkon je 246 kW/335 koní a maximum točivého momentu vrcholí 563 Nm. A když vám tyhle hodnoty jdou na šotolině na zadní kola, asi tušíte, že to bude zábava.
A taky je. Motor má dost síly a kola naopak nemají moc trakce, takže nechat sklouznout zadek není nic těžkého. Navíc je tu poměrně dlouhý rozvor, takže je i dost času na to, než auto do smyku přejde, ale zároveň je tady i poměrně dlouhý převod řízení, takže pro kontra je třeba volantem otočit poměrně hodně. Reakce motoru na pohyby plynovým pedálem jsou navíc rychlé, takže si s autem můžete docela hezky hrát.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
A hrát si s ním můžete na šotolině nejen plynem, ale i pod brzdami. Pokud totiž přijedete před zatáčku, můžete si na brzdách pomocí přenosu hmotnosti auto do oblouku hezky rozhodit a plynem si ho pak řídit ve smyku. Mimochodem, i pouze s pohonem zadní nápravy si můžete uzavřít zadní diferenciál, což na šotolině znamená ještě o něco větší zábavu…
Druhý den nás ale čekalo pomalejší tempo a spíše technické ježdění v těžším a náročnějším terénu. I tak to ale pořád bylo něco, kde se Ford Bronco Badlands nijak výrazně nezapotil. Párkrát si sice štrejchnul ochranou podvozku o zem (je tu celkem 6 ocelových krytů: pod motorem, rozvodovkou, nádrží i dalšími částmi podvozku), vyvěsil kola na maximum (tlumiče Bilstein mají celkovou dráhu vpředu 240 mm, vzadu pak 261 mm) nebo je zvedl do vzduchu, ale všechny nástrahy projel naprosto s přehledem. I když někdy bylo třeba pomoci si aktivací uzávěrky diferenciálu.
On je totiž na náročnější terén docela dobře vybaven. Vždyť Ford Bronco Badlands má vpředu nájezdový úhel 41 °, vzadu 33 ° a přechodový je 24 °. K tomu je tady světlá výška 261 mm. A pokud byste se chtěli vydat do vody, vězte, že brodivost je až 800 mm.
Je to moderní auto, takže řidiči samozřejmě dokáže pomoci nejen mechanicky, ale i elektronicky. Samozřejmostí je možnost výběru jízdního režimu – kromě těch silničních je tady i několik terénních, které upravují nastavení a naladění auta pro povrch, po kterém zrovna jede. Auto tak bude jinak fungovat v bahně, kde je třeba občas nechat trochu proklouznout kola, ale pak i na ostrých kamenech, kde naopak kola proklouznout nesmí, aby se o jejich ostré hrany nezničila pneumatika.
Jak vidíte z přiloženého videa, Ford Bronco Badlands se s terénem popral naprosto bez problémů, přestože jsme projížděli místa, kde člověk nemohl pořádně ani bezpečně stát. Jenže Bronco má oproti člověku výhodu ve čtyřech kolech s terénními pneumatikami a odolnou mechanikou.
Závěr a cena
Ford Bronco, tím spíš v terénní verzi Badlands, je auto, které je vlastně v běžných evropských podmínkách úplně zbytečné, protože běžný zákazník jeho terénní schopnosti nedokáže využít. Na silnici to ale umí taky, i když mu to jde hůř než běžným SUVéčkům. Tady se totiž naplno pozná, že tvary karoserie nejsou úplně aerodynamické, což se podepisuje například na hlučnějším projevu v mimoměstských a dálničních rychlostech. Téměř kolmé čelní sklo navíc znamená, že se na něm rozplácne každá moucha a v létě jej tak budete muset často a dlouho čistit. A pak je tu taky spotřeba paliva. Ta se pohybuje nejčastěji kolem 14 l/100 km, ale to pouze v případě, že nebudete jezdit rychle po dálnici a nebudete využívat potenciál motoru naplno.
Ale pokud budete, možná budete překvapení. Dynamika auta totiž vlastně vůbec není špatná, Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 161 km/h. Do omezovače ale tohle auto vlastně „narazí“, zrychlovalo by klidně ochotně dál.
A kolik za tohle všechno zaplatíte? Český ceník prozrazuje, že „náš“ drsnější Ford Bronco Badlands startuje na částce 1 605 900 Kč s DPH v rámci akční nabídky. Pokud byste se ale spokojili s civilnějším Fordem Bronco Outer Banks, poměrně razantně ušetříte, protože jeho akční cena je aktuálně „jen“ 1 299 900 Kč s DPH. Volba je těžká, protože zatímco srdce by chtělo ještě „zbytečnější“ Badlands, tak rozum říká ušetřit pár set tisíc a vzít Outer Banks. I ten v ČR zvládne prakticky jakékoliv výlety mimo silnici a na silnici navíc bude jezdit o něco lépe.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned






