Podle Asociace STK se v českém veřejném prostoru často setkáváme s názorem, že technické kontroly vozidel jsou spíše formalitou než efektivním způsobem, jak zajistit bezpečnost na silnicích. Tento názor podle asociace přebírají i někteří experti, mezi kterými je například David Ondráčka, bývalý ředitel a dnes podporovatel Transparency International, který tvrdí, že kontroly mají pouze kosmetický efekt. Pohled na čísla a fakta však ukazuje zcela jinou realitu, která naznačuje, že technické kontroly v Česku mají zásadní vliv na stav vozidel a snižují riziko nehod z technických důvodů, brání se Asociace STK.
STK v Česku: Desítky tisíc aut kontrolami neprojdou
Statistiky uvádějí, že téměř 10 % vozidel technickou kontrolou neprojde kvůli špatnému technickému stavu. Ačkoliv je pravdou, že se někteří řidiči obávají ztráty času nebo financí, drtivá většina z nich oceňuje smysluplnost těchto opatření. Díky pravidelným a důkladným kontrolám se v Česku minimalizuje počet nehod způsobených technickými závadami vozidel – situace, kterou ocení každý účastník silničního provozu. Ve srovnání s některými jinými evropskými státy, jako je Polsko, kde kontrolami prochází téměř všechna auta a mnohdy ve velmi špatném technickém stavu, si český systém udržuje relativně vysoké standardy.
„Nechceme, aby se lidé báli jezdit na STK, ale musíme odvádět poctivou práci, a to znamená, že auto ohrožující bezpečnost nemůže projít,“ Luděk Šíp, předseda Asociace STK.
Jak jsou na tom jiné země a proč STK pomáhá udržet bezpečnost
Na rozdíl od Česka se v zemích, kde jsou technické kontroly vozidel omezené nebo zcela chybí, potýkají s vážnými problémy. V Rusku a na Ukrajině byly technické kontroly zrušeny, což se podepsalo na tristním stavu vozového parku. V Polsku, kde jsou kontroly spíše formalitou, projde kontrolou téměř 100 % vozidel, ačkoliv mnohá z nich nesplňují základní bezpečnostní normy. Tento stav má dopad i na české silnice, kde se vozy v technicky nevyhovujícím stavu stávají rizikem pro ostatní účastníky provozu.
Problematika měření emisí: Role a vliv organizací jako ASEM
Součástí problematiky technických kontrol je i měření emisí, což je oblast, kde se Česko potýká s většími obtížemi. Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM), tedy asociace zastupující zájmy některých podnikatelských subjektů z oblasti automobilového opravárenství, a Transparency International (TI) upozorňují na údajně špatný technický stav vozového parku v Česku. Přitom ASEM se zaměřuje zejména na podporu a propagaci nezávislých měřicích stanic, které pracují mimo strukturu STK a vykazují časté problémy s transparentností.
Ministerstvo dopravy znovu kontrolovalo STK. Problémy našlo na dalších osmi stanicích
Na českém trhu je přibližně 370 stanic technických kontrol, zatímco stanic měření emisí (SME) je asi 1200, přičemž mnohé z nich fungují jako samostatné podniky v rámci autodílen a garáží. Bohužel právě v této oblasti dochází podle STK ČR nejčastěji k nesrovnalostem a podvodům. „Ano, jedna taková dílna třeba změří emise i náklaďákům, které k ní nejenže nemohou dojet, ale ani se vejít do prostoru garáže. Ale protože takové podobné emisní stanice jsou členy ASEM, pan Ondráčka a jemu podobní o nich nemluví,“ říká Luděk Šíp.
„Je třeba říci, že ministerstvo dopravy i po dlouhodobých intervencích ze strany profesních organizací STK řeší problémy s měřením emisí, a je to dobře. Ovšem ukazuje se, že tyto problémy jsou především v samostatných stanicích měření emisí, tam se nacházejí tzv. šidítka a technici přiznávají, že podvádí při měření. To je rozhodně potřeba řešit, pokud chceme zlepšit technický stav vozového parku v Česku. Ale to, že si podnikatelská lobby emisních stanic ASEM bere řidiče za rukojmí svého byznysového boje o peníze a vliv, považujeme za trestuhodné,“ dodává Šíp.
Mýty a realita o technických kontrolách na českých silnicích
Argumenty ASEMu a některých zástupců Transparency International o špatném technickém stavu vozidel v Česku neodpovídají realitě. Veřejnost je často vystavena jednostranné kampani, která tvrdí, že většina vozidel neprojde kontrolami, což je zavádějící. Ačkoliv některá vozidla kontrolami opravdu neprocházejí, z pravidelných silničních kontrol víme, že se jedná o pečlivě vybraná auta s předpokladem, že neprojdou, nikoliv o nahodile vybraná vozidla. „A je třeba si uvědomit, že měření na silnici je méně relevantní než ve stanicích měření emisí, proto by za to řidič neměl platit pokutu. Je to nespravedlivé a systémově špatné,“ říká Šíp.
Měření emisí a technické kontroly jsou zásadními nástroji pro udržení bezpečného a spolehlivého vozového parku na českých silnicích. Pro řidiče by měly být zajištěny podmínky, které jim umožní dodržovat zákonné požadavky, aniž by byli vystaveni nespravedlivým sankcím nebo zbytečnému stresu.
Mám dojem, že o emise ani nejde, spíš o to ukázat, že to na STK a SME dělají špatně a že jedině Asem a Fleischhans se svými přístroji to všechno spasí 😉 V dávných dobách prý jeden podnikatel chtěl prorazit se svými metodami a přístroji, ale byl poslán kamsi. Ale to je určitě jen nějaká fáma 😉
Ano STK zrusit je auto nebezpecne kdyz ma prasklou zarovku a za to vyhodit od STK?Vytacet motor bez zateze do maximalnich otacek kazde auto je zajete jinak….
Nesmyslně nastavené normy na emise! Takže mají problémy i nová auta! A vesele se nám zde prohání staré smrduté Trabanty,a pod…
Pokud je mi známo, tak měření emisí má svou metodiku – např motorový olej ohřátý na provozní teplotu, tzn min 80 st C. Jak potom můžou měřit emise nějakému strejdovi, který bouchal celou směnu v Kolbence a auto po výjezdu z parkoviště je studené jako psí čumák?
Dle článku je zde STK hlavně proto, aby se snížilo riziko nehod z technických důvodů. Může mi tedy někdo vysvětlit jak k tomu přispívá ona buzerace při silničních kontrolách, které měří emise?
Odpověď jepoměrně jednoduchá. Dnešní moderní auta při spalování vyrábí mimo emisí také nanonočástice, které umí změnit lidskou dna, to může vést až k rakovině, dále nanočástice úspěšně roznáší alergie po těle. Jednoduše řečeno jde o části s kterými si tělo neumí poradit. Na snížení tvorby nanočástic je vozidlo vybaveno filtrem Dpf. Ukazuje se, že tyto filtry mají malou životnost a na spoustě aut je prasklý. Potom se místo 50-300 nanočástic v kubickém centimetrů zplodin objevuje až 3000-5000 částic. Buzerace o které píše Aleš, je kontrola správné funkce emisního systému v provozu. Líbit setomoc nebude, protože cena opravy může být klidně 60 tisíc korun. Leckdy cena auta.
Takže podle pana Standy jsou lepší elektroauta, kdy na výrobu jejich baterií jsou potřeba suroviny, které se získávají různými rakovinotvornými postupy, jako např. kyanidové loužení hornin apod., které jsou pak převáženy loděmi přes půl zeměkoule (emise z lodí …), aby se ve finále nabíjely elektřinou částečně vyrobenou spalováním fosilních paliv (uhlí …)?
Přispívá k menšímu znečištění ovzduší. Nedělejte ze o tom nic nevíte.
Stát, respektive vláda se snaží vlastnictví osobních aut některým lidem cíleně znepříjemnit. Cílí samozřejmě na ty chudší a na důchodce co mají starší auta aby se jich zbavovali sami. Jde v podstatě o to vystrnadit ekonomicky slabší občany z českých silnic a dálnic aby je udělal volnější, místo aby stát řešil, jak omezit přebujelou kamionovou dopravu a snažili se to aspoň z části dostat na železnici. Jezdí přes nás kamiony celé Evropy tam a zpět, ničí nám komunikace, působí časté zácpy, nehody a stát sekýruje obyčejné lidi.
Konečně normální článek a ne hon na čarodějnice, plně souhlasím.
Naprosty souhlas stk je pohoda ale mereni emisi tam je ten marast a podvody
Na emise jsou určeny specializované pracoviště a ne nějaký pojízdný cirkus na parkovišti. Co si stát vůči občanům dovoluje, to už je vrchol. Jak já můžu vědět, že mám špatné emise?! Proč bych měl platit pokutu?!! Policie si zase dělá co chce. Zastavuje bezdůvodně, nevím proč by mě měli testovat na alkohol, když k tomu není důvod. Pokud vím, tak zákon o policii o těchto akcích hovoří dost jasně. No a když někdo jezdí nalitej, tak ho vyřešte jednou provždy a bude klid. Ne že někdo sedne za volant s dvěma promile a za rok řídí znovu. Proč takovým lidem nenaridite povinnou léčbu, kterou si sami zaplatí. Proč notoriky pustíte znovu za volant. Asi moc práce.
Píšete, že kdo měl dvě promile je notorik a má mu být nařízena léčba. Jste normální?
Kdybych já o tom rozhodoval tak každého kdo má za volantem 2 promile bych zavřel na deset let i kdyby nebyl nikdy trestán. Teď se rozculujete ale až vám takový zmetek na cestě usmrtí ženu,dítě, vnouče nebo rodiče , rychle otočíte.
Reakce na ing. Navratila. Ale tato pravda se nehodí senzacechtivým novinářům, kteří jinak o autech vědí všechno, např., že mají volant a motor.
Ale tato pravda se nehodí senzacechtivým novinářům, kteří jinak o autech vědí všechno, např., že mají volant a motor.
Dobrý den,dobře jste to napsal.Já mám auto na benzín,ale když jedu na STK tak to řádně na nízký stupeň ve vyšších otáčkách do kopce proženu.Naschledanou.
Dobrý večer,
jen 2 obecné připomínky k měření emisí:
1/ Nerozumím tvrzení, že někteří technici při měření pomalu šlapu na plynový pedál a tím vlastně porušují proces měření. Vlastní program má nastavený čas / tuším 5 sec / a nevidím tedy žádný důvod k takovému, zcela matoucímu “ argumentu “ tzv. odborníků .
2/ Nikde se zatím tzv. odborná veřejnost nevyjádřila k tzv. režimu provozování motorového vozidla. Pokud vozidlo nepoužívá např. dálniční provoz, pouze se pohybuje v městském provozu, dochází k tzv. zanášení celého výfukového systému usazeninami z paliva / sazemi / . A potom při vlastní zkoušce díky razantnímu otáčkovému režimu se usazené saze uvolní / hlavně z členitých výfukových tlumičů / a naivní veřejnost jásá , jak stát umí zlepšovat životní prostředí občanů ! A je jen otázkou, za co vlastně řidič platí pokutu ! Takovéto vozidlo stačí prudkou jízdou na vysoké otáčky / nejlépe okolo maxima / prohnat pár kilometrů, vyčistit výfukový systém a jet znova na měření emisí !
To jednou jeden inženýr furt koktal ……..koko a pak si div nevystřelil oko.
A Vy asi nebudete Mistr, ale Ministr, ze ? :)
Další připomínka k měření emisí vznětový ho vozidel. Tupá hlava Fleischans předváděl na videu, že se sonda strčí mimo výfuk, ale asi neví, že opacimetr snímá změnu tlaku nebo teploty ve výfukových plynech