stk

„Fakta, ne pomluvy,“ reagují STK na kontroly Ministerstva dopravy ČR

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Protext, Asociace STK - Foto: Wikimedia Commons, Roman Zázvorka, CC BY-SA 3.0, odkaz - 25. 10. 2024


Podle Asociace STK se v českém veřejném prostoru často setkáváme s názorem, že technické kontroly vozidel jsou spíše formalitou než efektivním způsobem, jak zajistit bezpečnost na silnicích. Tento názor podle asociace přebírají i někteří experti, mezi kterými je například David Ondráčka, bývalý ředitel a dnes podporovatel Transparency International, který tvrdí, že kontroly mají pouze kosmetický efekt. Pohled na čísla a fakta však ukazuje zcela jinou realitu, která naznačuje, že technické kontroly v Česku mají zásadní vliv na stav vozidel a snižují riziko nehod z technických důvodů, brání se Asociace STK.

STK v Česku: Desítky tisíc aut kontrolami neprojdou

Statistiky uvádějí, že téměř 10 % vozidel technickou kontrolou neprojde kvůli špatnému technickému stavu. Ačkoliv je pravdou, že se někteří řidiči obávají ztráty času nebo financí, drtivá většina z nich oceňuje smysluplnost těchto opatření. Díky pravidelným a důkladným kontrolám se v Česku minimalizuje počet nehod způsobených technickými závadami vozidel – situace, kterou ocení každý účastník silničního provozu. Ve srovnání s některými jinými evropskými státy, jako je Polsko, kde kontrolami prochází téměř všechna auta a mnohdy ve velmi špatném technickém stavu, si český systém udržuje relativně vysoké standardy.

„Nechceme, aby se lidé báli jezdit na STK, ale musíme odvádět poctivou práci, a to znamená, že auto ohrožující bezpečnost nemůže projít,“ Luděk Šíp, předseda Asociace STK.

Jak jsou na tom jiné země a proč STK pomáhá udržet bezpečnost

Na rozdíl od Česka se v zemích, kde jsou technické kontroly vozidel omezené nebo zcela chybí, potýkají s vážnými problémy. V Rusku a na Ukrajině byly technické kontroly zrušeny, což se podepsalo na tristním stavu vozového parku. V Polsku, kde jsou kontroly spíše formalitou, projde kontrolou téměř 100 % vozidel, ačkoliv mnohá z nich nesplňují základní bezpečnostní normy. Tento stav má dopad i na české silnice, kde se vozy v technicky nevyhovujícím stavu stávají rizikem pro ostatní účastníky provozu.

Problematika měření emisí: Role a vliv organizací jako ASEM

Součástí problematiky technických kontrol je i měření emisí, což je oblast, kde se Česko potýká s většími obtížemi. Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM), tedy asociace zastupující zájmy některých podnikatelských subjektů z oblasti automobilového opravárenství, a Transparency International (TI) upozorňují na údajně špatný technický stav vozového parku v Česku. Přitom ASEM se zaměřuje zejména na podporu a propagaci nezávislých měřicích stanic, které pracují mimo strukturu STK a vykazují časté problémy s transparentností.

Ministerstvo dopravy znovu kontrolovalo STK. Problémy našlo na dalších osmi stanicích

Na českém trhu je přibližně 370 stanic technických kontrol, zatímco stanic měření emisí (SME) je asi 1200, přičemž mnohé z nich fungují jako samostatné podniky v rámci autodílen a garáží. Bohužel právě v této oblasti dochází podle STK ČR nejčastěji k nesrovnalostem a podvodům. „Ano, jedna taková dílna třeba změří emise i náklaďákům, které k ní nejenže nemohou dojet, ale ani se vejít do prostoru garáže. Ale protože takové podobné emisní stanice jsou členy ASEM, pan Ondráčka a jemu podobní o nich nemluví,“ říká Luděk Šíp.

„Je třeba říci, že ministerstvo dopravy i po dlouhodobých intervencích ze strany profesních organizací STK řeší problémy s měřením emisí, a je to dobře. Ovšem ukazuje se, že tyto problémy jsou především v samostatných stanicích měření emisí, tam se nacházejí tzv. šidítka a technici přiznávají, že podvádí při měření. To je rozhodně potřeba řešit, pokud chceme zlepšit technický stav vozového parku v Česku. Ale to, že si podnikatelská lobby emisních stanic ASEM bere řidiče za rukojmí svého byznysového boje o peníze a vliv, považujeme za trestuhodné,“ dodává Šíp.

Mýty a realita o technických kontrolách na českých silnicích

Argumenty ASEMu a některých zástupců Transparency International o špatném technickém stavu vozidel v Česku neodpovídají realitě. Veřejnost je často vystavena jednostranné kampani, která tvrdí, že většina vozidel neprojde kontrolami, což je zavádějící. Ačkoliv některá vozidla kontrolami opravdu neprocházejí, z pravidelných silničních kontrol víme, že se jedná o pečlivě vybraná auta s předpokladem, že neprojdou, nikoliv o nahodile vybraná vozidla. „A je třeba si uvědomit, že měření na silnici je méně relevantní než ve stanicích měření emisí, proto by za to řidič neměl platit pokutu. Je to nespravedlivé a systémově špatné,“ říká Šíp.

Měření emisí a technické kontroly jsou zásadními nástroji pro udržení bezpečného a spolehlivého vozového parku na českých silnicích. Pro řidiče by měly být zajištěny podmínky, které jim umožní dodržovat zákonné požadavky, aniž by byli vystaveni nespravedlivým sankcím nebo zbytečnému stresu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru