Zdá se, že po pár velmi nešťastných, především kovidových letech se v automobilovém průmyslu vše opět obrací k lepšímu. Ukazují to například tržby jak tuzemských automobilek, tak také jejich dodavatelů. Jejich souhrnné tržby v loňském roce stouply o 23 % na 1,478 bilionu korun.
Jen samotní výrobci hlásí loňské tržby vyšší o 23,4 %, konkrétně v hodnotě 908 miliard korun. Dodavatelé hlásí tržby vyšší o 10,4 % a zbytek, tedy 27,6 miliard korun mají na svědomí další účelové organizace. Přímo produkce aut je na tak dobré úrovni, že je dokonce lepší než před pandemií koronaviru. Meziročně se zvýšila o 14,8 % na konečných 1 398 000 aut. A zvýšil se i počet vyrobených aut s elektrickým pohonem. Přesněji stoupl o 34 % na 181 tisíc kusů.
„Firmy v automobilovém průmyslu si dokázaly poradit s doznívající volatilitou v dodavatelských řetězcích a celkově dosáhly opět lepších výsledků než o rok dříve. Dostupná data ukazují i rozvoj výroby elektromobilů a jejich komponent, což je oblast, která si nárokuje nemalé investice,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
A nejde jen o vyrobené vozy. Automobilový průmysl zaměstnává bezmála 150 tisíc lidí a průměrná mzda v sektoru stoupla o 8,8 % na 54 637 Kč měsíčně. Byla tak 26 % nad průměrnou mzdou v ČR. „Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se láme chleba. Za předpokladu, že se podaří zajistit větší flexibilitu trhu práce, udržet na rozumné výši ceny energií a současně přijmout konkrétní národní opatření na podporu rozvoje vědy a výzkumu, není důvod, proč by české firmy v dlouhodobém výhledu na světovém automobilovém trhu neuspěly. Že konkurence, zejména asijská, nespí, na to si musíme zvyknout. Prosté uvalení cel na čínské elektromobily to ale samo o sobě nevyřeší,“ podotkl Jahn.
Green Deal je potřeba přehodnotit
Už řadu let víme, že automobilový průmysl v blízké budoucnosti čeká takzvaná „doba elektrická“. Ostatně, už dnes automobilky chrlí jeden elektromobil za druhým. A ruku v ruce s tím jde takzvaná Zelená dohoda pro Evropu, tedy Green Deal. Jde o strategii EU pro dosažení jejího klimatického cíle do roku 2050. Součástí toho je právě i omezení aut se spalovacími motory a masivní zavedení elektromobility.
Podle Jahna ale celou Evropu nejspíš čeká přehodnocení Green Dealu, zejména zvážit schopnost vyrábět elektrické vozy za atraktivní ceny, dostupnost infrastruktury i možnosti zákazníků. „Ne, že bychom Green Deal nechtěli, ale chceme, aby byl reálný a aby se výrobci nemuseli stěhovat z Evropy pryč,“ dodal. Nové evropské vedení po volbách je podle něj v této otázce víc realistické. Letošní rok bude podle Jahna pro automobilky rekordní a růst výroby by se mohl pohybovat na úrovni pěti a více procent. „Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, a prvních pět měsíců 2024 tomu nasvědčuje, že automobilový průmysl má před sebou další rekordní rok, jehož výrobní výsledky budou výrazně nad loňským rokem a posunou nás nad výrobní objemy předkrizových let,“ uzavřel Jahn.