Evropská unie požaduje bezpečnější auta. A jde si tvrdě za svým

Autor: Anina Russová - 26. 2. 2019


Slovo bezpečnost si dobře zapamatujte, protože postupně se za něj schová velká spousta věcí, která se nám, řidičům, ale vůbec nemusí líbit. Abychom vám ukázali úplně přesně, co máme na mysli, povíme vám, jaká opatření před pár dny přijala EU.

Evropská unie totiž jednohlasně rozhodla, že auta už do pár let budou muset mít řadu buď zcela nových nebo alespoň upravených bezpečnostních prvků. Některé dávají logiku, jiné už bohužel méně. A jestli si myslíte, že teď budeme mluvit o vzdálené budoucnosti, pak se pletete. EU chce, aby všechny tyto novinky byly v autech už zhruba do tří let.

Podle unie je nutné, aby všechna auta měla povinně aktivovaný Intelligent Speed ​​Assistance, tedy systém, který řidič upozorní na to, že překračuje maximální povolenou rychlost. Fakt je, že většina moderních aut už v kapličce přístrojů nebo na displeji navigace hodnoty maximální povolené rychlosti ukazuje, ale objevují se hlasy, že dříve nebo později bude tento systém upraven tak, aby řidič prostě nemohl jet rychleji než dovoluje zákon. A to je chvíle, kdy se EU ohání bezpečností, která je prý důležitější než svoboda počínání jednotlivce. No, hádat se nebudeme.

Krom toho ale EU odhlasovala, že všechna nová auta budou mít už v základních výbavách asistenty hlídající jízdní pruhy, kamery kontrolující provoz, když třeba vyjíždíte z parkovacího místa nebo velmi chytrý systém autonomního brzdění. Ten by měl automaticky řešit případné srážky jak s vozidly, tak s chodci nebo cyklisty. Měl by buď zcela zamezit havárii nebo alespoň výrazně zmírnit její následky. Ano, i tyto systémy už dnes známe, ale rozhodně nejsou součástí základních výbav.

Často za ně musíme připlácet nemalé sumy. A jak fungují…?

Systém ochrany chodců funguje, ale ne v každém autě

Krom toho EU požaduje, aby všechny nová auta měla do tří let jako součást výbavy také software, který bude schopen detekovat únavu řidiče. Ano, i takový systém moderní auta už mají, ale EU chce, aby byl standardem, a hlavně ho chce ještě vylepšit. Jeho nová verze by měla být schopná detekovat alkohol v dechu řidiče a případně mu „zakázat“ jízdu. Stejně tak to bude v případě, že systém zjistí, že je řidič až příliš unavený. Ovšem na takovou úpravu tohoto systému mají automobilky delší čas než ty zmíněné tři roky.

Evropská unie ale také chce, aby všechna auta měla vylepšený výhled z čelního okna, na čemž už několik značek pracuje. Také plánuje, že standardní výbavou všech dodávek a nákladních aut bude automatická kontrola tlaku v pneumatikách, kterou disponují povinně zatím jen osobní auta.

Za pojem bezpečnost se toho dá ukrýt opravdu hodně. Ke všem těmto návrhům už se vyjádřila Róża Thun, polská poslankyně Evropského parlamentu. Prý je hrdá na to, že Evropský parlament zavádí tyto regulace, které budou zachraňovat životy, protože jejich cílem je bezpečnost všech uživatelů silnic.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru