Pokud máte cestu kolem první čerpací stanice, už dnes tam najdete benzín s desetinovým podílem biosložky. Jenže brzy se tam pravděpodobně objeví i benzin s 20% podílem biosložky. A otázka zní: stane se ekobenzín E20 běžnou součástí nabídky na čerpacích stanicích, případně kdy? A co na to starší auta?
Podobné otázky už jsme si kladli při zavádění benzínu E10 před nedávnem. Tehdy panovala mezi řidiči výrazná nedůvěra, která částečně přetrvává dodnes. Někteří motoristé se obávají, že biosložky v palivu (jsou i v naftě) mohou poškodit motor nebo komponenty palivového systému. A může to být pravda, ale drtivá většina moderních vozů je na současné palivo E10 připravena a výrobci kompatibilitu oficiálně potvrzují. Ti, kdo i přesto raději sahají po alternativách, volí prémiová paliva (ta nahrazují biosložky PTBE) nebo paliva s označením E5 (obsahují „jen“ 5% podíl bioetanolu).
Jenže vývoj pokračuje a po E10 přichází na řadu další krok: E20 s dvacetiprocentním podílem obnovitelné složky.
První pumpa s E20 už funguje. Ale jen pro vyvolené
Před rokem a půl začalo Německo testovat nový ekobenzín E20. První veřejná čerpací stanice vznikla v Mannheimu a palivo zde dodává firma CropEnergies, což je jeden z předních evropských výrobců bioetanolu. Hlavním cílem projektu je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě, a to bez nutnosti plošného přechodu na elektromobilitu.
Zatím se jedná o uzavřený testovací program. Benzín E20 mohou tankovat pouze konkrétní, předem vybraná vozidla a jejich řidiči. Běžný řidič si toto palivo do nádrže (zatím) natankovat nemůže.
Projekt má i podporu německého motoristického klubu ADAC, který palivo veřejně podpořil. Pro jeho širší zavedení ale bude nutná změna normy DIN EN 228, která zatím povoluje maximálně 10 % bioetanolu. Změnit se ovšem budou muset i samotná vozidla, protože automobilky by musely garantovat kompatibilitu motorů s vyšším podílem biosložky.
Bude E20 stejně drahý jako E10?
Dobrou zprávou je, že z pohledu ceny by měl být nový benzín E20 srovnatelný s dnešním E10. Pokud bude test v Mannheimu úspěšný, je pravděpodobné, že se čerpací stanice s tímto typem paliva rozšíří i do dalších německých měst a následně do dalších evropských zemí včetně České republiky nebo i Slovenska.
Benzín E20 by tak mohl představovat ekologičtější alternativu pro snížení uhlíkové stopy u vozidel se spalovacími motory. A to bez nutnosti masivního přechodu na elektromobily, který se zatím rozvíjí pomaleji, než se předpokládalo.
Politický tlak na urychlení
Zrychlení přechodu k palivu E20 si přejí i někteří evropští politici. Například němečtí europoslanci z CDU (Norbert Lins, Peter Liese a Jens Gieseke) nedávno oslovili předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyen s výzvou, aby se podpořilo rychlejší nasazení tohoto paliva.
Ve svém dopise upozornili na fakt, že po evropských silnicích bude i nadále jezdit velké množství vozidel se spalovacím motorem a že je nutné hledat efektivní způsoby, jak snižovat emise i bez výměny celého vozového parku. Benzín E20 by v tomto mohl hrát důležitou roli.