skoda_octavia-klic_od_auta

Evropa brzdí, Česko zrychluje. Aut se tu registruje průměrně víc než v celé EU

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Raiffeisen - Leasing, ACEA, SDA - Foto: Pavel Srp - 17. 9. 2025


Evropský automobilový trh se v prvních sedmi měsících letošního roku dostal do mírného útlumu. Podle dat sdružení výrobců automobilů ACEA klesl počet nových registrací o necelé jedno procento. Není to sice dramatický propad, přesto jde o signál, že automobilky v Evropě čelí složitějším časům.

Zajímavé je, že zatímco v EU se registrace spíše zadrhávají, český trh míří opačným směrem. Počet nově registrovaných aut totiž v tuzemsku roste, což je v kontrastu s celkovým evropským vývojem. „Je to dobrá zpráva nejen pro samotné výrobce, ale i pro všechny firmy, které jsou na automobilový trh navázány,“ říká Jaroslav Kumbera z Raiffeisen-Leasing.

Český trh jde proti proudu, Evropa míří k elektromobilům

Pokud se podíváme blíže na jednotlivé typy pohonů, ukazuje se, že prodeje klasických spalovacích motorů v Evropě postupně klesají. Benzinová auta ztratila od ledna do července více než pětinu prodejů, jejich podíl na trhu se propadl na necelých 30 %. U naftových aut je pokles ještě znatelnější, propadl se o více než čtvrtinu. Dnes už tvoří jen zlomek trhu osobních aut.

Tesla, Škoda a Volkswagen vládnou českým silnicím. Počet elektromobilů v ČR roste rekordním tempem

Na opačné straně stojí elektromobily. Podle odhadů poradenské společnosti EY by jejich podíl v Evropě mohl do roku 2032 přesáhnout polovinu všech prodaných aut. A do poloviny století mají podle prognóz prakticky vytlačit všechny ostatní pohony. Jejich hnací silou mají i nadále být politické cíle, ale také širší dostupnost a větší nabídka modelů.

Češi dál spoléhají na spalovací motory, hybridy posilují

Česká republika však kráčí vlastní cestou. Přestože i u nás roste zájem o hybridy, plug-in hybridy a elektromobily, jednoznačnou převahu mají stále auta se spalovacím motorem. Výrazný růst v poslední době zaznamenaly hlavně hybridy, jejichž počet registrací se meziročně více než zdvojnásobil. Řidiči tak často volí kompromis, hledají úspornější a ekologičtější variantu, ale zároveň si chtějí zachovat komfort tradičního motoru. A co víc, ČR si letos dokonce drží největší podíl registrací naftových aut z celé Evropské unie.

Evropské automobilky tak stojí před složitou dobou. Kromě postupného přechodu k elektromobilitě se musejí vyrovnávat i s oslabenou poptávkou v Číně, ale naopak s čínským tlakem a přílivem čínských aut do Evropy, ale také s vyššími cly při exportu do Spojených států. Navíc právě rozdíl mezi průměrným evropským vývojem a českou realitou ukazuje, jak odlišně může trh reagovat v jednotlivých zemích.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru