Tachograf je povinný pro nákladní dopravu, ale nový Balíček mobility z dílny EU je povinně zavádí také pro dodávky. Nicméně ne pro všechny a od 1. července 2026.
Máte velkou rodinu a jezdíte dodávkou na dovolenou? Pak se vás nová povinnost netýká. Pokud ovšem rozvážíte foremní dodávkou zboží třeba do Německa nebo do Rakouska, tak už ano. Nová pravidla vycházejí z evropského Balíčku mobility a týkají se pouze vozidel v mezinárodní dopravě. Běžní uživatelé a vnitrostátní přeprava zůstávají touto povinností nedotčeni. Od 1. července 2026 budou muset být dodávky s nejvyšší povolenou hmotností od 2,5 t do 3,5 t vybaveny chytrým tachografem 2. generace, pouze pokud budou využívány pro mezinárodní dopravu nebo tzv. kabotáž (vnitrostátní přeprava zahraničním přepravcem). Tato povinnost se netýká běžných občanů ani podnikatelů, kteří používají dodávku v rámci vnitrostátní dopravy.
Balíček mobility pro tyto případy zavedl přímo výjimku, podle níž pod nařízení nespadají jízdy vozidel do 3,5 tuny pro vlastní potřebu. Tachograf podle této výjimky nemusí ani živnostník, který má dodávku jako pracovní prostředek a používá ji pro přepravu vlastního zboží či nářadí pro výkon jiné živnosti v jiném členském státu. Nařízení ve skutečnosti vůbec nerozlišuje vlastnictví vozidla, ale jen účel použití, kterým musí být přeprava zboží nebo kabotáž. Platí tedy, že tachograf bude muset mít pouze ten, kdo je nebo bude podnikatelem v silniční dopravě od rozsahu koncese pro mezinárodní dopravu 2,5 – 3,5 tuny, tedy, kdo provádí „přepravy za úplatu“.
EU potvrdila více času pro automobilky kvůli emisím. Pokuty tak přijdou později a možná budou nižší
Ministerstvo uvedlo i příklady z praxe, které napoví, zda se vás novinka bude nebo nebude týkat. „Řemeslník používá dodávku 3,0 t pro převoz svého nářadí a materiálu v rámci České republiky i do zahraničí. Tachograf není potřeba. Malý e-shop rozváží zboží po ČR dodávkou 2,8 t. Pokud nejezdí do zahraničí, tachograf nepotřebuje. Tachograf naopak bude vyžadován například v situaci, kdy český podnikatel provozuje dodávku 2,7 t a v rámci Německa provádí kabotážní přepravu (např. rozvoz zboží mezi německými městy). Ale i v případě, kdy český podnikatel provozuje dodávku 2,7 t a v rámci Německa provádí kabotážní přepravu (např. rozvoz zboží mezi německými městy),“ vysvětluje resort dopravy.
A pozor, tachografy bude možné kontrolovat i na dálku! To znamená, že silniční kontrolní orgány (např. policie nebo inspektoři dopravy) budou moci během jízdy bez zastavení vozidla zjistit, zda je tachograf nainstalován a zda funguje správně. Tachografy budou navíc automaticky zaznamenávat polohu vozidla, překročení hranic, místa nakládky a vykládky a další údaje, které umožní efektivní kontrolu dodržování pravidel.