Je to už řadu měsíců, kdy EU poprvé otevřela téma starých aut, přesněji vraků. V první fázi to vypadalo, že úředníci EU stanoví přesný popis toho, co je vrak, a taková auta zakážou opravovat. Ta první část je pravdivá, EU opravdu definuje to, co je autovrak, který by neměl být už opravován. Zároveň ale bude platit, že pokud si jej majitel opraví a auto projde technickou, nebude v tom nikdo hledat problém. A to vše je hlavně kvůli opravdovým vrakům, které už mohou být problém pro životní prostředí.
Evropská unie stanovila termín „End-of-Life Vehicles“, tedy auta s ukončenou životností. A důvodem pro to, proč EU stará auta řeší, je následující: „Každý rok dosáhne v Evropě více než šest milionů vozidel konce své životnosti a je s nimi nakládáno jako s odpadem. Nejsou-li vozidla s ukončenou životností řádně spravována, mohou způsobit problémy v oblasti životního prostředí a evropské hospodářství přijde o miliony tun materiálů. Automobilový průmysl patří mezi největší spotřebitele primárních surovin, jako je ocel, hliník, měď a plasty, ale málo využívá recyklované materiály. Ačkoli míra recyklace materiálů z vozidel s ukončenou životností je obecně vysoká, vyrobené kovové šroty mají nízkou kvalitu a recyklují se pouze malá množství plastů.“
A proto chce EU přesně stanovit to, co je vrak, jak se s ním má zacházet a jak přesně jej využít a recyklovat. Jde třeba i o ty, kteří obchodují s vraky, případně autodíly. Zmatky přitom vyvolala směrnice, dle které je auto neopravitelné pokud „jeho oprava vyžaduje výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, což vede ke ztrátě původní identity vozidla“.
EU hodlá definovat, co je autovrak, který už nebude možné opravit. Stačí, aby oprava byla moc drahá
Ve skutečnosti ale nikdo nikomu nezakáže opravit staré auto, spíše přikáže to, jak s případným neopravitelným autem nakládat. A zároveň definuje to, co už může být bráno jako neopravitelné, byť případná oprava je samozřejmě možná. „Stejně jako v jiných případech se tato kritéria nejprve zaměřují na nelegální provozovatele, kteří například používají odcizená vozidla nebo hromadí stará ojetá vozidla za účelem pašování náhradních dílů nebo ojetých vozidel bez řádné identifikace. Nesmí bránit právním aktivitám soukromých vlastníků nebo sběratelů historických vozidel. Pokud vozidlo potřebuje opravu, může být jakákoli jeho část vyměněna, pokud je vozidlo způsobilé projít technickou prohlídkou a je i nadále oprávněno k provozu na silnicích EU. Navrhované nařízení zejména nezakazuje opravu nebo výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku,“ popsali pro iDnes.cz europoslanci Ondřej Kovařík a Filip Turek.
Celá tahle úvaha je špatně od začátku, resp. je to vždy jen o „zelené“ lobby. Reálně šetříme přírodu a zdroje právě tím, že ta auta udržujeme po dekády, tedy plasty, tapecíry, to vše se užívá, nevyhazuje se to po pár letech.
A právě díky tomu, že vysypanou převodovku jde koupit na vrakáči, dají se auta udržovat poměrně levně v provozu a netřeba ten odpad z nich dělat. A ať se vymýšlí paragrafy jakékoliv, na legalizaci čórek to vliv fakt nemá.
Naopak čím méně buzerace, regulace, umělého prodražování, tím spíš by byla auta levná, stejně tak díly a sotva se někomu oplatí je čórovat třeba pro rozprodej na díly. Proč bude třeba motor kupovat někdo použitý z čoŕky, když nový díl bude stát pár kaček? Ale říkejte to pošahancům politickým…