EU už nechce mrtvé na silnicích. Zaměří se na mladé řidiče i seniory a doporučí pravidelné lékařské kontroly pro všechny

Autor: Anina Russová - Zdroj: Evropská komise - část pro mobilitu a transport - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 24. 9. 2023


Už na jaře letošního roku Evropská unie představila plán s názvem Vision Zero, který má v plánu to, že nejpozději do roku 2050 nebudou na silnicích umírat žádní lidé. Jde o poměrně komplexní dokument představující řadu jednotlivých kroků, jakými by měly jednotlivé členské státy pomoci k dosažení tohoto cíle. A jen před několika málo dny byla zveřejněna detailnější zpráva Evropské unie, která se zaobírá možnými pravidly pro mladé řidiče, seniory i motoristy celkově. Zatím jde jen o první návrh, který čeká dlouhé jednání.

Nulová tolerance alkoholu i pravidelné lékařské prohlídky

V řadě médií se o nových možných pravidlech mluvilo poměrně nepřesně. Někde se řešilo to, že mladí řidiči nebudou smět jet více než 90 km/h, jinde se jako velká změna ukázalo to, že senioři budou muset povinně na lékařské prohlídky. Ne, že by to nebyla pravda, jen někteří zapomínají dodat pár malých ale.

Velmi diskutovaným tématem je to, že začínající řidiči budou mít během dvouleté zkušební doby omezenou maximální rychlost na 90 km/h, nebudou moci vyjíždět z pravých jízdních pruhů, a navíc nebudou moci jezdit v noci. To vše je pravda, ale jen částečně. Omezení na maximálně 90 km/h bude během zkušební doby platit pouze pro držitele řidičáku skupiny A1. Pro nikoho jiného. Zároveň by pro ně opravdu mělo platit doporučení, že by se měli, pokud to bude možné, držet vpravo. To je ale i podstatou našeho zákona, který jasně říká, že se jezdí vpravo. V tomto tedy v Česku žádná změna. Zároveň není v plánu žádné nařízení, které by snad začínajícím řidičům zakázalo jezdit v noci. Jen by mohlo platit obecné doporučení pro jednotlivé státy, aby zvážily zákaz jízdy pro začínající řidiče mezi půlnocí a šestou ranní. Právě v těchto hodinách totiž statisticky začínající motoristé nejčastěji bourají.

Hodně probírané je i téma řidičů seniorů. V EU neplatí pro důchodce za volantem jednotná pravidla, která by novým nařízením měla být sjednocena. Unie chce, aby ti, kteří dosáhli 60 let museli k lékaři na prohlídku každých sedm let, od 70 let každých pět let a každé dva roky ti, kterým je více než 80. V tomto případě ale máme zákony přísnější. Na povinnou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři musí v Česku řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky. Možnou novinkou pak má být pro všechny státy EU povinný lékař před absolvováním autoškoly, což v Česku už platí, ale pak také každých asi 10 let. Důvodem je zaručit alespoň minimální respektování fyzických a duševních schopností k řízení motorových vozidel.

Většinu novinek má na svědomí mimo jiné také evropská členka Zelených Karima Delli, která také na svém twitteru vysvětlila jednotlivé body a to, jak to s nimi opravdu je. Post, nicméně ve francouzštině, najdete níže.

Cílem je bezpečnost pro všechny

Evropská komise upozorňuje, že jen v roce 2022 zemřelo na evropských silnicích více než 20 000 osob. Většinu pak tvořili chodci, cyklisté a motocyklisté. Proto se zaměřuje na ty řidičské skupiny, které jsou statisticky nejnebezpečnější, tedy senioři a ti, co začínají.

Paradoxní je, že sice začínajícím řidičům povolí řidičák jen na zkušební dobu, ale zároveň jim chce komise umožnit už od 18 let jezdit i s velkými nákladními auty. Důvodem je nedostatek profesionálních řidičů, který by to pomohlo vyřešit. U nás v současné době platí, že pro skupinu C/CR musí být žadateli alespoň 21 let.

Součástí autoškol, tedy i testů, by pak měly být i znalosti o úsporné a ekologické jízdě. Jednotná pravidla testování by měla začínající řidiče vést k přechodu na vozidla s nulovými emisemi, přičemž hodnotit by se měly konkrétně znalosti a dovednosti spojené s pokročilými asistenčními systémy řízení a dalšími automatizovanými technologiemi. Začínající řidiči by se měli učit i o tom, jak má jejich styl jízdy dopad na emise.

Novinkou pak má být také plošné zavedení nulové tolerance alkoholu za volantem. To už v Česku platí dnes, ale řada evropských zemí má, byť malý, ale povolený limit, za který řidiče netrestá. 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

2 názory na “EU už nechce mrtvé na silnicích. Zaměří se na mladé řidiče i seniory a doporučí pravidelné lékařské kontroly pro všechny”

  1. Už vidím, jak nevyježděný klacek dostane nákladní vůz a bude s ním machrovat na silnici a způsobí svou nezkušeností dopravní nehodu. Opravdu sedí v parlamentu EU takový odborníci, teoretici, co mají nevědomost o tvrdé realitě na silnicích? Asi ano, ono jezdit z nákladním vozem je uplně něco jinéhom, nežli s osobákem. Proberte se tam v té kanceláři EU a vstupte trochu do reality života !!!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru