Od 1. ledna 2021 začnou v České republice platit elektronické dálniční známky. Prvním prosincovým dnem bude oficiálně spuštěn jejich prodej například přes webové stránky edalnice.cz, dále na pobočkách České pošty a čerpacích stanicích Čepro, nebo v samoobslužných kioscích.
„Zavedení elektronické dálniční známky Autoklub České republiky vítá. Využití moderní technologie v systému zpoplatnění užívání dálnic má vést k efektivnějšímu provozu, úspoře nákladů jeho administrace, pro samotné motoristy přináší zjednodušení pořízení a úhrady poplatku. V podstatě všechno lze vyřídit z pohodlí domova. V této době je to jedna z velice pozitivních zpráv. Jsme rádi, že se Česká republika tímto přidává k mnoha dalším státům, které mají stejný systém,“ uvedl Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Jak je to vůbec se zpoplatněním dálnic napříč Evropou? S používáním papírových dálničních známek se setkáme už jen v několika evropských zemích, a to ve Švýcarsku a Slovinsku, v Rakousku lze zakoupit jak papírovou, tak i elektronickou. A pouze elektronickou dálniční známku pak mají v Bulharsku, Maďarsku, Moldávii, Rumunsku, Slovensku, Rumunsku a Lotyšsku, v mnoha ostatních státech jsou instalovány mýtné brány.
Zpět k dálnicím v České republice. „Motorista, který má již vylepenou papírovou dálniční známku, nemusí zatím na nic spěchat. Jeho známka má platnost do konce ledna 2021. Vyplatí se mu tedy rozhodně známku zakoupit až s platností od 1. února 2021,“ vysvětlil Libor Budina.
Jak šel čas s dálničními známkami. Na okna jsme je lepili čtvrt století
Stačí zadat dobu platnosti, tedy na rok, 30 dní nebo 10 dní, registrační značku a vybrat datum začátku platnosti elektronické dálniční známky, případně uplatnit nárok na slevu v případně, že máte vozidlo s pohonem na zemní plyn nebo biometan. Už v letošním roce začala také platit další nová osvobození od dálničního poplatku pro automobily s pohonem na elektřinu nebo vodík, či hybridní pohon s nepřesahujícími emisemi CO2 50 g/km a také historická vozidla se zvláštní registrační značkou. Ovšem od 1. 1. 2021 bude pro některá vozidla nutné podat oznámení o osvobození na Státní fond dopravní infrastruktury. Některá budou osvobozena automaticky, díky elektronizaci systému totiž tato vozidla bude možné automaticky ověřovat přes registry státní správy. Pokud se vás toto osvobození týká, doporučujeme podrobně nastudovat web edalnice.cz.
Nejčastější osvobození se zajisté týká vozidel přepravující držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P a v tomto případě je osvobození automatické. Samozřejmě za podmínky, že je ve vozidle přítomen držitel průkazů ZTP nebo ZTP/P.
„Další a důležité změny spočívají v tom, že se již nemusíme otravovat s vylepováním a hlavně seškrabáváním zbytků lepidla po prošlém papírovém kuponu, a co je zásadní, roční elektronická dálniční známka má nově klouzavou platnost, takže bude vždy platit celý rok, 365 dnů. Navíc ji můžete koupit v předstihu tří měsíců., což je více než praktické,“ upozornil Libor Budina. A novinkou v uživatelském komfortu je také automatické upozornění e-mailem nebo SMS zprávou na blížící se konec platnosti roční známky.
O kontrolu se bude starat Policie ČR a Celní správa ČR pomocí kamer umístěných v jejich automobilech nebo na kontrolních branách. Kamery budou snímat registrační značky a bude automaticky docházet k ověřování platnosti elektronické dálniční známky, případně osvobození od poplatku.
Dosud platí, že řidičům, kteří měli vylepen neplatný dálniční kupon nebo ho vůbec neměli, hrozila pokuta ve výši až pět tisíc korun, ve správním řízení až sto tisíc korun. S ohledem na to, že zákon o pozemních komunikacích neumožňuje, aby řidiče bez elektronické známky evidoval bezobslužný automatizovaný technický systém prostřednictvím stacionárních radarů, tak v praxi bude zatím muset přestupek odhalit a pokutovat hlídka Policie ČR při silniční kontrole, jak je tomu doposud. „Lze očekávat, že ministerstvo dopravy při nejbližší novelizaci zákona o pozemních komunikacích zahrne i sankcionování porušení pravidla užití elektronické dálniční známky pod tzv. objektivní odpovědnost provozovatele vozidla. Stejně, jak to platí například při měření rychlosti radarem. Pokud v těchto případech vozidlo překročí nejvyšší povolenou rychlost, je za přestupek odpovědný provozovatel, jemuž je uložena pokuta,“ uzavřel Libor Budina.
Sankce a způsob vymáhání tedy zůstávají nezměněny.