Je to už několik měsíců, kdy ministerstvo dopravy s velkou slávou vyhlásilo, že Česká republika spustí systém elektronických dálničních známek. Byla kolem toho tehdy celkem mela, protože původní cena za celý systém, tedy více než 400 milionů korun, se zdála býti přestřelená a tak se na víkend do Prahy sjela evropská špička IT oboru, aby za třetinovou cenu připravila vlastní systém na elektronické známky. Povedlo se, premiér Babiš se s aktéry vyfotil a dohodli se, že jej Česko bude používat. V současné době, kdy je systém před spuštěním, je ale jasné, že se čeští daňoví poplatníci té původní částce nejspíš nevyhnou. Na konečnou sumu si ale ještě musíme počkat.

Přečtěte si také:  Bez vesty v hustém dešti obcházel své nabourané auto. Další řidiči se vyhýbali na poslední chvíli

Co ale už víme, je fakt, že byť budou známky elektronické, k jejich kontrole bude stále potřeba policie a celníky. Kamery na dálnicích, především na mýtných branách, totiž nejsou a zatím nebudou schopny na případné provinilce, kteří jedou po dálnici bez uhrazeného poplatku, jakkoliv reagovat. Abychom byli přesní, kamery auto bez dálničního kupónu detekují, tím to ale končí. Systém, terý mají třeba na Slovensku, kdy kamera zachytí auto bez známky a automaticky jeho provozovateli vystaví pokutu, u nás kvůli legislativě není možný.

Poplatek za všechny evropské dálnice v jediné aplikaci? Možná již brzy

Problémová legislativa

Martin Opatrný, tiskový mluvčí společnosti Cendis, která má zavedení a provoz elektronických známek na starosti, k tomu pro magazín Autosalon TV řekl: „Pro plně automatizovanou kontrolu by bylo nezbytné zásadním způsobem změnit přístup k výjimkám ze zpoplatnění pro osoby s průkazem ZTP a v případě některých dalších zdravotních komplikací, které jsou závislé na tom, zda je ve vozidle přítomna osoba oprávněná pro tuto výjimku. Je to oblast, o které chce ministerstvo dopravy v dalších letech vést diskuzi s dotčenými organizacemi. V případě shody pak upravit legislativu.“

Přečtěte si také:  Mladá řidička nezvládla kýchnutí a způsobila nehodu se škodou 100 000 Kč

Fyzická kontrola

A jak tedy bude kontrola známek probíhat? Vlastně stejně, jako doposud, jen k tomu policisté a celníci nebudou používat dalekohledy, ale počítač. Martin Opatrný k tomu dodal: „Půjde o jednoduchou sadu, konkrétně tablet napojený na systém e-známek a speciální kameru, kterou budou moci využívat jakákoliv vozidla obou složek, tedy policisté i celníci. Stačí, aby projeli po odpočívadle a hned budou vědět, kdo má a nebo nemá zaplacenou známku. Hlídky tedy budou mít okamžitě on-line přehled o všech vozech ve vybraném úseku a budou mít možnost sledovat úhradu e-známek přímo v provozu na komunikacích. Budou se moci také online napojit na mýtnou bránu a z ní čerpat informace o případných neplatičích. Kontrolu a udělení pokuty pak ale musí proběhnout fyzicky zastavením daného řidiče.“